Inlägg från: ASD03 |Visa alla inlägg
  • ASD03

Bojkottar du något varumärke?

Nestlé.

Bojkottade något mer kommer jag ihåg sen förut men det har jag glömt :( 

• ASD03

Jag Nestlé äger ju som in i helvete de jävlarna. 

Jag försöker i den mån som jag har råd att köpa lokalproducerade saker på marknader och i saluhallar eller från bönder och så. :) 

• ASD03

Hur produceras palmolja? Vad är det som inte är hållbart med palmolja?

• ASD03

Sant nu när Postare #1 sa vad den sa.

Jag bojkottar också ett fåtal matställen. 

• ASD03

Jaha jo men då ryker ju stora delar av Sojaprodukterna och Biobränsle också. För att inte tala om svältkatastrofen som biobränslet orsakar när man inte skövlar skog och istället byter produktion. 

Svårt det här. 

• ASD03

Äh i slutändan innebär det bara att man redan skövlat skogen och slutat skövla när man fått det areal man behöver. Finns mycket lite som är "hållbart" i längden. Jag läste någonstans att nästan all areal som är odlingsbar i världen idag redan odlas eller används på annat sätt och det gäller nog speciellt för produktion av palmolja som säkert kräver bördigare jord än spannmål. 

Vet inte varför allt ska ha någon jäkla olja i sig.  Säkert ett fortjockningsmedel eller smörsubstitut. Gräs växer i princip överallt så smör är att föredra. Tragiskt att Ben and Jerrys som ju är så svindyr använder sig av Palmolja till att börja med. 

• ASD03

haha :D 

Förresten jag tror inte att ni ska ge upp era bojkottar! Det handlar om personligt ansvar. Att inte ge pengar till någon man annars aldrig skulle om man mötte dem eller det ansikte emot ansikte. 

Nestlé har orsakat spädbarnsdöd, har spräckt fackförbund, har försökt att privatisera vatten, har använt sig av konstiga kemikalier etc. 

Skulle ni bjuda en sån person på kaffe? : ) 

• ASD03

Hmm vad menar du? 

Aktiebolag är juridiska personer. 

Jag tar mitt ansvar och beblandar mig inte med sådana juridiska personer. 

• ASD03
    Anonym (Va??) skrev 2014-03-14 20:45:28 följande:
    "Gräs växer i princip överallt så smör är att föredra."

Är du på riktigt?

Helt påriktigt. De sista riktigt oexploaterade markena är de vidöppna slätterna som fortfarande finns i USA och Argentina exempelvis. Låt kossor beta där, mjölka kossor och gör smör. 

Dessutom kan man ha kossor, getter eller exempelvis yakar på ställen där det finns för lite vatten för något annat så som i Mongoliet och i bergslandskap som därmed också bevaras så som i Himalaya. 

Svar på tråden Bojkottar du något varumärke?