Inlägg från: Arbetsvegan |Visa alla inlägg
  • Arbetsvegan

Bojkottar du något varumärke?

Rataxes skrev 2014-03-20 20:34:11 följande:
    Bojkottar postkodslotteriet som delar ut miljoner till kriminell verksamhet.
    Jag skulle aldrig ens fundera på att delta i skiten men upplys mig, vad är det du syftar på?
  • Arbetsvegan
    UniqueSnowflake skrev 2014-03-29 22:32:00 följande:

Kan det verkligen kallas "bojkott" om man är bara en person som gör det?

Bojkottar jag Lätta när jag köper Bregott istället?

Bojkottar jag Lendo för att jag inte tar svindyra skitlån? osv

Ja, det är väl? klart att det kan kallas för.
    Bojkott handlar ju om ett aktivt ställningstagande och att det grundar sig på värderingar. Så visst kan det vara en bojkott av Lätta om man tycker att företaget har fel värderingar på något sätt. Men det blir inte en bojkott om jag låter bli att köpa det för att jag inte gillar smaken. 

Det blir mer effektfullt ju fler som ägnar sig åt det men det är likväl en bojkott även om det bara är en enda.

Använd svanglasögon
  • Arbetsvegan
    UniqueSnowflake skrev 2014-03-30 23:34:49 följande:
    Jag skulle säga att det handlar om ett aktivt val.

Inte en bojkott. En bojkott handlade från början om att helt låsa ute en annan part från t ex marknaden...
    Ja? En bojkott är  ett aktivt val, annars är det ingen bojkott.
    Du frågar eg efter om man måste vara flera för att en bojkott ska vara en bojkott och där är svaret nej, man kan vara ensam som bojkottar.

Om det varit så en gång i tiden, runt 1800-kallt är ganska oväsentligt, det är mycket som har omdefinierats genom tiderna.
    Som du kan läsa av tråden är det många som bojkottar tex coca-cola, de är knappast utlåsta från marknaden.
    Använd svanglasögon
Svar på tråden Bojkottar du något varumärke?