• Madmoiselle

Bojkottar du något varumärke?

Bojkott av varumärken är en av de största sakerna man kan göra för att förändra ett varumärke eller visa på missnöje. Bojkottar du någonting och isåfall vad och varför?

Själv bojkottar jag Barilla efter kommentarerna om homosexualitet.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Bojkottar du något varumärke?
  • Anonym (asdjka)
    ASD03 skrev 2014-03-14 21:30:44 följande:

Helt påriktigt. De sista riktigt oexploaterade markena är de vidöppna slätterna som fortfarande finns i USA och Argentina exempelvis. Låt kossor beta där, mjölka kossor och gör smör. 

Dessutom kan man ha kossor, getter eller exempelvis yakar på ställen där det finns för lite vatten för något annat så som i Mongoliet och i bergslandskap som därmed också bevaras så som i Himalaya. 

Joo för att det är så lätt att transportera ner mjölken från bergen innan den surnar.
  • jaghopparhögt
    Anonym (asdjka) skrev 2014-03-14 21:31:27 följande:
    Jag undrar hur de kom på ordet.
    Det kanske var en boj med kottar på som ingen ville använda för att det var sjukt att använda. Eller vagga ingen velat använda ( boy-cot)
    Möjligen att någon försökte använda kottar som en boj och försvann när det inte funkade.
    Ordet har sitt ursprung från engelskans boycott som kommer av att irländska arrendatorer på 1880-talet vägrade arbeta för egendomsförvaltaren Charles Boycott.
  • ASD03

Saken är ju att om folk i Tibet köper mjölk istället för Palmolja som går att transportera och producera billigare (ja alltså om man nu vill dricka Palmolja? Men det används ju uppenbarligen som ett substitut för grädde/mjölk/smör) så är det alltså bättre.

Vi har ju en egen mjölkproduktion av hög klass här i Sverige som också är bättre för miljön då den är mer lokalt producerad. 

• Anonym (asdjka)
    jaghopparhögt skrev 2014-03-14 21:33:47 följande:
    Ordet har sitt ursprung från engelskans boycott som kommer av att irländska arrendatorer på 1880-talet vägrade arbeta för egendomsförvaltaren Charles Boycott.
    Så fantasilöst men så väldigt logiskt. Tack för att jag fick lära mig något nytt idag!  Solig
  • Aniiee
    jaghopparhögt skrev 2014-03-14 21:16:03 följande:
    Det är väl klart jag har dator men jag behöver väl inte använda usb för det :D
    Nä, med de har ju redan tjänat pengarna...... Kräv omedelbart tillbaka en hundring från Israeliska patentverket, så du är konsekvent!!!!!!!!!! =O
    I am a citizen of the world. - Sylvia Beach
  • Anonym (asdjka)
    ASD03 skrev 2014-03-14 21:34:54 följande:

Saken är ju att om folk i Tibet köper mjölk istället för Palmolja som går att transportera och producera billigare (ja alltså om man nu vill dricka Palmolja? Men det används ju uppenbarligen som ett substitut för grädde/mjölk/smör) så är det alltså bättre.

Vi har ju en egen mjölkproduktion av hög klass här i Sverige som också är bättre för miljön då den är mer lokalt producerad. 

Ok, men ur räddar det världen att folket i Tibet börjar dricka mjölk istället för palmolja?
  • Aniiee
    Anonym (Jah) skrev 2014-03-14 21:28:03 följande:
    Ja. De som använder djurförsök , har idiotiska reklamer eller har kill och tjejavdelningar för barn.
    En till som hellre dör än käkar medicin?
    I am a citizen of the world. - Sylvia Beach
  • umm abdilleh
    Rainbowdash skrev 2014-03-14 21:35:25 följande:
    Ja, jag bojkottar Nestle och alla varor från Israel.

Samma här
  • ASD03

Alltså Aniiee. Man gör så gott man kan. De finns de som gick med I PFLP från Sverige och sköt på Israel. Jag hoppas att du tar ditt ansvar så långt i de frågor du bryr dig om...

Eller du kanske inte orkar/vill ta något ansvar alls? :) 

Sen är det som några sa bättre att rikta sin konsumtion mot bra saker än bort från dåliga. Så gör du det så go for it! 

Svar på tråden Bojkottar du något varumärke?