Aniiee skrev 2014-03-14 22:00:15 följande:
Jag vill bara att folk ska vara konsekventa i sitt tänkande och handlande.
I mitt tycke är det väldigt slappt att bara bojkotta saker till höger och vänster, och dessutom inte särskillt påläst. Gör det på din kammare, (int du specifikt.... någonstans i det gär inlägget) men tro inte att du gör något rättfärdigt eller att andra, allra minst företagen, bryr sig. Att ENGAGERA SIG är att ta ansvar. Att föra dialogen, ta debatten, verka för en förändring. Det gör man inte genom en bojkott var och en på sin kammare. Bojkotta Barilla, gör det, Barillas ägare är dum i huvudet och inskränkt. Men Wasabröd delar inte hans syn på homosexuella. Rinse, repeat, and apply as nessesary. Och kom ihåg: Extremt stora företag (som Nestle med många fler) har extremt svårt att kontrollera vad varje gren sysslar med. En del dotterbolag checkas bara av vart 5e-10e ÅR för att uppdatera mål, syn, policy osv. Bara de ekonomiska rapporterna är intressanta i mellantiden.
Jag engagerar mig. På riktigt. Gör DU det?
(åter igen, inte specifikt till dig, utan egentligen till alla överallt i alla sammanhang)
Precis. Jag tycker ärligt talat att denna hets mot Israel är oproportionerlig och bygger dessutom hos de flesta på okunskap och vinklade mediarapporteringar. Väldigt få jag har kommit i kontakt med som är negativt inställda till Israel har någon egentlig aning om vad som pågår i konflikten. De bryr sig inte tillräckligt för att ta reda på det heller, utan tror okritiskt på vad "alla andra" säger i lilla ankdammen Sverige.
Okej om man ändå väljer att bojkotta israeliska varor, det är ju upp till var och en, men det är faktiskt
hyckleri att då inte bojkotta varor från t.ex. Kina. Skillnaden är ju också att om du bojkottar varor från Israel gör du verkligen inte palestinierna någon som helst tjänst, eftersom stor del av dessa faktiskt jobbar på, alltså får sitt uppehälle från, israeliska fabriker. En bojkott drabbar alltså den palestinska civilbefolkningen, men det är det uppenbarligen ingen som bryr sig om.