• Madmoiselle

Bojkottar du något varumärke?

Bojkott av varumärken är en av de största sakerna man kan göra för att förändra ett varumärke eller visa på missnöje. Bojkottar du någonting och isåfall vad och varför?

Själv bojkottar jag Barilla efter kommentarerna om homosexualitet.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Bojkottar du något varumärke?
  • Anonym (gro)
    Aniiee skrev 2014-03-14 22:26:59 följande:
    Där (som du citerade) är ett typiskt tillfälle man faktiskt kan agera och engagera sig som vanlig Svensson. Jag blev riktigt besviken när mitt coop inte längre hade min jucie (vanlig, standard jo koncentrat, enda juicen i hela affären jag tålde), de hade bara sin egna coop-juice. Jag sa inte "FAN, nu ska jag bojkotta coop" vilket inte hade varit något problem eftersom det ligger två mataffärer till på mindre eän fem minuters gångavsånd. Men jag GJORDE NÅGOT! Jag tog en dag, prata med folk, dels personl på coop, dels folk som handlade. En vecka senare var juicen tillbaka.

Så där, på gräsrotsnivå. Någonstans att börja. Hade jag bara gått därifrån hade de inte gjort något för att ändra sig och få ha kvar mig som kund. Vilket till syvende och sist är vad DE VILL.
  • jagVILL86

Jag bojkottar ALLT som har med halalslakt att göra! Djuren ska inte behöva blöda till döds, som de gör under en halalslakt! Tänkte köpa snabbnudlar igår men la tillbaka de fort igen när jag såg halal märket!

• Aniiee
    ASD03 skrev 2014-03-14 22:30:29 följande:

COOP är ju ett konsumentkooperativ. Alla större beslut tas på medlemskongressen då det går. Men prova det på Axfoodägda Willys. d0 it. 

Dock: Grattis! Bra jobbat. 

Har gjort liknande på Hemköp, gills det?
    I am a citizen of the world. - Sylvia Beach
  • ASD03
    Aniiee skrev 2014-03-14 22:39:20 följande:
    Har gjort liknande på Hemköp, gills det?

Ja, det gör det faktiskt. Tack. 

• ASD03

Eventuellt att ditt Hemköp var ett som bedrevs i Franchiseform:
    Hemköpskedjan AB är ett varumärke på en grupp större dagligvarubutiker som antingen är helägda av Axfood eller bedrivs i franchiseform

Men fortfarande! Fantastiskt. 

Jag engagerar mig också :) Kan inte outa mig så värst mycket bara. 

• Aniiee
    ASD03 skrev 2014-03-14 22:43:30 följande:

Eventuellt att ditt Hemköp var ett som bedrevs i Franchiseform:
    Hemköpskedjan AB är ett varumärke på en grupp större dagligvarubutiker som antingen är helägda av Axfood eller bedrivs i franchiseform

Men fortfarande! Fantastiskt. 

Jag engagerar mig också :) Kan inte outa mig så värst mycket bara. 

Äh, det vet jag inte =P

Men som sagt, engagera sig, inte sitta på kammaren och sura och bojkotta bara för att. Som typ 90% av alla bojkottarna gör.
    I am a citizen of the world. - Sylvia Beach
  • Anonym (smått&gott)
    ASD03 skrev 2014-03-14 22:30:29 följande:

COOP är ju ett konsumentkooperativ. Alla större beslut tas på medlemskongressen då det går. Men prova det på Axfoodägda Willys. d0 it. 

Dock: Grattis! Bra jobbat. 

Willys sätter jag inte min fot i.
    Inte heller Lidl eller Media Markt,

Vårt Coop slutade med en produkt som jag vill ha och jag pratade med chefen och han sa att det är nästan omöjligt att få göra undantag från "skissen". (skissen = det som alla likvärdiga Coop ska ha) Konstigt nog lyckades han få tillbaka min produkt och jag var jätteglad. Två-tre månader senare var den borta igen. Nu går jag till en annan butik istället vilket innebär minskade intäkter på ca 80000-100000:-/år för "mitt" Coop. Det är väl småpengar för dem förstås men om 10-20 andra fattar samma beslut så kanske det märks lite i alla fall...
  • ASD03

Bojkott är ju lite dåtidens Facebooklike. ^.^

Bättre än inget men inte mycket mer, sure. Speciellt med tanke på hur lätt det är att splittra bolag idag som du säger. Men som sagt, ett varumärke har ett värde och du kan skada det och deras inkomster från dig genom att inte konsumera deras produkter. 

• ASD03
    Anonym (smått&gott) skrev 2014-03-14 22:47:03 följande:

Willys sätter jag inte min fot i.
    Inte heller Lidl eller Media Markt,

Vårt Coop slutade med en produkt som jag vill ha och jag pratade med chefen och han sa att det är nästan omöjligt att få göra undantag från "skissen". (skissen = det som alla likvärdiga Coop ska ha) Konstigt nog lyckades han få tillbaka min produkt och jag var jätteglad. Två-tre månader senare var den borta igen. Nu går jag till en annan butik istället vilket innebär minskade intäkter på ca 80000-100000:-/år för "mitt" Coop. Det är väl småpengar för dem förstås men om 10-20 andra fattar samma beslut så kanske det märks lite i alla fall...

Bra att du snackade med dem, då vet de i alla fall varför. 

Vad är grejen med Media Markt? Sätter heller aldrig in min fot där på grund av deras reklam och allmänt skrikiga image (vill jag ha något så svinbilligt som möjligt så finns ändå internet). 

Svar på tråden Bojkottar du något varumärke?