-
Jag TROR asdjka menade hur du skulle göra om din 5-åring (ponera, med din fantasi, här, jag vet att du är ung) skulle få diabetes eller hjärtfel eller epilepsi. Skulle 5-åringen få välja att inte ta sina mediciner då?bitterkopp skrev 2014-03-14 21:02:53 följande:Jag skulle hellre dö än att äta ett djur, ja. Och jag har inga barn, det är deras eget val och om jag hade barn skulle jag absolout inte ha något emot att de åt djur.
-
=Pjaghopparhögt skrev 2014-03-14 21:07:09 följande:PS/2 for lyfe girl!
Ingen dator eller telefon? -
=) Domo arigato!jaghopparhögt skrev 2014-03-14 21:08:36 följande:Grattis förresten.
-
Nä, med de har ju redan tjänat pengarna...... Kräv omedelbart tillbaka en hundring från Israeliska patentverket, så du är konsekvent!!!!!!!!!! =Ojaghopparhögt skrev 2014-03-14 21:16:03 följande:Det är väl klart jag har dator men jag behöver väl inte använda usb för det :D
-
En till som hellre dör än käkar medicin?Anonym (Jah) skrev 2014-03-14 21:28:03 följande:Ja. De som använder djurförsök , har idiotiska reklamer eller har kill och tjejavdelningar för barn.
-
En till som inte käkar glass eller har USB.....Rainbowdash skrev 2014-03-14 21:35:25 följande:Ja, jag bojkottar Nestle och alla varor från Israel.
-
Jag vill bara att folk ska vara konsekventa i sitt tänkande och handlande.ASD03 skrev 2014-03-14 21:45:05 följande:
Alltså Aniiee. Man gör så gott man kan. De finns de som gick med I PFLP från Sverige och sköt på Israel. Jag hoppas att du tar ditt ansvar så långt i de frågor du bryr dig om...
Eller du kanske inte orkar/vill ta något ansvar alls? :)
Sen är det som några sa bättre att rikta sin konsumtion mot bra saker än bort från dåliga. Så gör du det så go for it!
I mitt tycke är det väldigt slappt att bara bojkotta saker till höger och vänster, och dessutom inte särskillt påläst. Gör det på din kammare, (int du specifikt.... någonstans i det gär inlägget) men tro inte att du gör något rättfärdigt eller att andra, allra minst företagen, bryr sig. Att ENGAGERA SIG är att ta ansvar. Att föra dialogen, ta debatten, verka för en förändring. Det gör man inte genom en bojkott var och en på sin kammare. Bojkotta Barilla, gör det, Barillas ägare är dum i huvudet och inskränkt. Men Wasabröd delar inte hans syn på homosexuella. Rinse, repeat, and apply as nessesary. Och kom ihåg: Extremt stora företag (som Nestle med många fler) har extremt svårt att kontrollera vad varje gren sysslar med. En del dotterbolag checkas bara av vart 5e-10e ÅR för att uppdatera mål, syn, policy osv. Bara de ekonomiska rapporterna är intressanta i mellantiden.
Jag engagerar mig. På riktigt. Gör DU det?
(åter igen, inte specifikt till dig, utan egentligen till alla överallt i alla sammanhang) -
Ja!jaghopparhögt skrev 2014-03-14 21:48:14 följande:Fast stopp nu ett tag, är USB standarden ens utvecklad i Israel?
-
Universitetet i Tel Aviv, för att vara petig...Aniiee skrev 2014-03-14 22:01:29 följande:Ja!
-
Det håller jag fullständigt med om...ASD03 skrev 2014-03-14 21:54:51 följande:
Alltså vår mjölkproduktion har ju rasat då företag har bytt från mjölk till substitut då de är billigare och konsumenterna har tyvärr accepterat det. Många bönder har ju fått byta jobb. Vi har kapaciteten att producera mjölk. Delar av våra ängmarker står och förväxer.
O.o
Så vi ska ju inte importera mjölk från faking jakla Tibet. Vi bör köpa mjölk från svenska bönder.
-
Extremt stora företag är ett problem, ja. Det håller jag med om. Även Nestle har försökt lösa och löst en del av problemen de har ovh jobbar hela tiden på att lösa problem. Det är så extremt stora företag jobbar och måste jobba. Jag tror inte någon i den här tråden förstår hur extremt stort Nestle är.ASD03 skrev 2014-03-14 22:03:06 följande:
Heh, bara en till anledning till varför vi inte borde ha "extremt stora företag" om de inte ens kan ha koll på sina produkter och aktiviteter! Sen tvivlar jag på att de egentligen inte vet något och det finns de som uppenbarligen har koll och försöker att lösa problem.
Tänk dig viskleken. De flesta medelstora, globala företag är som att viska mellan 5 personer som talar samma språk (alla delar av företaget sysslar med ungefär samma saker, som HM som bara jobbar med kläder). Stora företag är som att viska mellan 20 personer som talar kanske 2 eller 3 språk. Megakoncerner (som Nestle bla) är som att viska runt på 500 pers som pratar 10 språk.
Just.... think about it..... -
Hm.... du har rätt.... Men inga fickminnen för dig =Pjaghopparhögt skrev 2014-03-14 22:05:43 följande:Det är usb-minnen som är utvecklade där, inte usb-standarden :)
SÅ jag får fortfarande använda usb-mus och sånt :D -
Alla kvinnor som använder en epilator kommer bli ledsna nu...... Alla som spelade Mastermind på fritids.....Anonym (gro) skrev 2014-03-14 22:13:51 följande:Glöm inte Soda Streamer...
Israel har utvecklat en hel del av de prylar vi använder i vardagen, det är liksom ingen slump att många Nobelpristagare kommer från detta land. -
Där (som du citerade) är ett typiskt tillfälle man faktiskt kan agera och engagera sig som vanlig Svensson. Jag blev riktigt besviken när mitt coop inte längre hade min jucie (vanlig, standard jo koncentrat, enda juicen i hela affären jag tålde), de hade bara sin egna coop-juice. Jag sa inte "FAN, nu ska jag bojkotta coop" vilket inte hade varit något problem eftersom det ligger två mataffärer till på mindre eän fem minuters gångavsånd. Men jag GJORDE NÅGOT! Jag tog en dag, prata med folk, dels personl på coop, dels folk som handlade. En vecka senare var juicen tillbaka.ASD03 skrev 2014-03-14 22:18:07 följande:
Går ju knappast att reglera eller förbjuda heller.
Helt omöjligt problem. Bojkottar inte då det ibland är omöjligt (enda produkten är deras eget märke i vissa fall som du säger)....men vad ska man göra? Helt galet. Det bästa med marknaden förstörs ju. Samtidigt måste ju folk få sälja sina egna produkter.
Så där, på gräsrotsnivå. Någonstans att börja. Hade jag bara gått därifrån hade de inte gjort något för att ändra sig och få ha kvar mig som kund. Vilket till syvende och sist är vad DE VILL. -
De kan absolut lyckas, men då måste du faktsikt säga til dem att du vill at de ska ändra sig. De skiter i om du bojkottar de. Om du kan få hela deras kundkrets att bojkotta de, så går de under, ovetandes om vad de gjorde för fel....ASD03 skrev 2014-03-14 22:22:24 följande:Ja men lyckas de inte så lyckas de alltså inte. Alltså bojkottar jag eller undviker dem. Deras problem att de växt för stora då.
-
Har gjort liknande på Hemköp, gills det?ASD03 skrev 2014-03-14 22:30:29 följande:
COOP är ju ett konsumentkooperativ. Alla större beslut tas på medlemskongressen då det går. Men prova det på Axfoodägda Willys. d0 it.
Dock: Grattis! Bra jobbat.
-
Äh, det vet jag inte =PASD03 skrev 2014-03-14 22:43:30 följande:
Eventuellt att ditt Hemköp var ett som bedrevs i Franchiseform:
Hemköpskedjan AB är ett varumärke på en grupp större dagligvarubutiker som antingen är helägda av Axfood eller bedrivs i franchiseform.
Men fortfarande! Fantastiskt.
Jag engagerar mig också :) Kan inte outa mig så värst mycket bara.
Men som sagt, engagera sig, inte sitta på kammaren och sura och bojkotta bara för att. Som typ 90% av alla bojkottarna gör. -
Nande? Grälar ni fortfarande här inne?
Bra! Fortsätt med det, August.....