Inlägg från: Anonym (asdjka) |Visa alla inlägg
  • Anonym (asdjka)

Bojkottar du något varumärke?

jaghopparhögt skrev 2014-03-14 20:37:30 följande:
    Förutom hur de behandlar Palestinierna så är väl att de lurade i kvinnor från Etiopien som hade invandrat till Isreal mediciner som gjorde som sterila för att de inte skulle födas fler etiopiska barn i Israel.
    Nu har du läst för mycket på Fria Tider. De gavsDepo-Provera. Det är inte rätt att göra så men inte heller att fara med ren osanning om sterilitet.
    För den som undrar betraktas Fria tider som en högerextremistisk hatsajt.
  • Anonym (asdjka)
    Anonym (jaa) skrev 2014-03-14 20:42:24 följande:
    Bojkottar Pampers pga att de stödjer UNICEF och deras vaccinationsprogram som jag är emot. Sen finns det andra märken mm också.
    Ja det är förjävligt att UNICEF jobbar för att ett antal hundratusen barn inte ska antingen dö eller bli invalidiserade varje år av vanliga barnsjukdomar. De är verkligen ondsinta de där UNICEF.
  • Anonym (asdjka)
    Aniiee skrev 2014-03-14 21:08:30 följande:
    Jag TROR asdjka menade hur du skulle göra om din 5-åring (ponera, med din fantasi, här, jag vet att du är ung) skulle få diabetes eller hjärtfel eller epilepsi. Skulle 5-åringen få välja att inte ta sina mediciner då?
    Du hann före det var precis så jag menade.
  • Anonym (asdjka)
    Baby Firefly skrev 2014-03-14 21:20:11 följande:
    Jag bojkottar inget. 

Roligt ord förresten, bojkottar. hahaha
    Jag undrar hur de kom på ordet.
    Det kanske var en boj med kottar på som ingen ville använda för att det var sjukt att använda. Eller vagga ingen velat använda ( boy-cot)
    Möjligen att någon försökte använda kottar som en boj och försvann när det inte funkade.
  • Anonym (asdjka)
    ASD03 skrev 2014-03-14 21:30:44 följande:

Helt påriktigt. De sista riktigt oexploaterade markena är de vidöppna slätterna som fortfarande finns i USA och Argentina exempelvis. Låt kossor beta där, mjölka kossor och gör smör. 

Dessutom kan man ha kossor, getter eller exempelvis yakar på ställen där det finns för lite vatten för något annat så som i Mongoliet och i bergslandskap som därmed också bevaras så som i Himalaya. 

Joo för att det är så lätt att transportera ner mjölken från bergen innan den surnar.
  • Anonym (asdjka)
    jaghopparhögt skrev 2014-03-14 21:33:47 följande:
    Ordet har sitt ursprung från engelskans boycott som kommer av att irländska arrendatorer på 1880-talet vägrade arbeta för egendomsförvaltaren Charles Boycott.
    Så fantasilöst men så väldigt logiskt. Tack för att jag fick lära mig något nytt idag!  Solig
  • Anonym (asdjka)
    ASD03 skrev 2014-03-14 21:34:54 följande:

Saken är ju att om folk i Tibet köper mjölk istället för Palmolja som går att transportera och producera billigare (ja alltså om man nu vill dricka Palmolja? Men det används ju uppenbarligen som ett substitut för grädde/mjölk/smör) så är det alltså bättre.

Vi har ju en egen mjölkproduktion av hög klass här i Sverige som också är bättre för miljön då den är mer lokalt producerad. 

Ok, men ur räddar det världen att folket i Tibet börjar dricka mjölk istället för palmolja?
  • Anonym (asdjka)
    ASD03 skrev 2014-03-14 21:46:38 följande:

Alltså om du som Tibetan köper glass med yak-grädde i istället för Palmolja eller du som svensk köper glass med ko-grädde i istället för Palmolja så gör du ju världen lite, lite bättre. Pytte lite men det är ändå något. Sen är det nog lite nyttigare också. 

Ja det är jag med på, att man ska undvika palmolja. Det jag inte får ihop är varför i ska ha kossor i bergen. Mjölken hinner ju bli sur innan de ens funderat på att transportera ner den. V kan inte ha så mycket kossor i bergen att vi kan byta ut all palmolja mot bergssmör. Det kommer ju bli mer miljöförstörande att packa bergen fulla med kor jue.
  • Anonym (asdjka)
    Anonym (Linda) skrev 2014-03-15 19:10:22 följande:
    På ett sätt håller jag med dig. Men tyvärr är det ju så att det som är mest attraktivt inte handlar om nyttodjur utan snarare om sådana som kan ses "exotiska". Jag blir själv så uppriktigt förbannad över den sida hos oss människor där det ligger ett så genuint intresse i att bli betraktad av andra människor att man, helt frivilligt, väljer att trä djurhudar/päls på sina kroppar. Urk! För att göra saken enkelt; jag skulle aldrig köpa något som inbegriper skinn eller päls (eller tänder/horn osv.) från djur. Det finns så mycket bra inom syntet världen idag att det helt enkelt inte finns något rimligt skäl mer än för att visa vad man har.

/Linda
    Jag förstår vad du menar och jag håller delvis med dig. Däremot är jag inte riktigt lika säker på att syntet alltid är bättre. Till exempel är att dun och päls är bättre än allt annat i extrema miljöer. Då menar jag också extrema som polartrakter och inte snålblåst i Sverige. Jag tänker också på den totala miljöbelastningen, hur syntettyger tillverkas. jag har inte sett någon objektiv jämförelse och så länge den inte finns så kommer jag att konsumera läder och skinn i den mycket måttliga utsträckning som jag gjort i åratal.

• Anonym (asdjka)
    Mandel skrev 2014-03-16 07:06:00 följande:
    Det köper folk för att det är billigt och de inte tar någon hänsyn till hur djuret har levt eller hur mycket antibiotika som finns i köttet. De är inte intresserade av hur multiresistenta bakterier påverkar våra kroppar.
    Sedan sitter de på fikarasterna och beklagar sig över att de aldrig får något penicillin på vårdcentralen när de är sjuka...
    Och köper man det billiga köttet så får man ju pengar över till annat roligt. En stor påse chips och en 6p cola till fredagsmyset.
    Köper man billigt pålägg kan man ju ta 4 skivor på mackan och känna sig lyxig.
    Sen ska man inte glömma att många har det ekonomiskt mycket kärvt idag. Där handlar det inte om ett val mellan svensk och danskt kött utan om de ska kunna äta kött alls. Då tar man det som plånboken tillåter, det vill säga danskt kött. Man ser i alla trådar om ekomat att folk väljer miljövänligt då de har råd.
    Så alla som beklagar sig över de som handlar billigt borde lobba för att alla får det bättre ekonomiskt.
Svar på tråden Bojkottar du något varumärke?