• Madmoiselle

Bojkottar du något varumärke?

Bojkott av varumärken är en av de största sakerna man kan göra för att förändra ett varumärke eller visa på missnöje. Bojkottar du någonting och isåfall vad och varför?

Själv bojkottar jag Barilla efter kommentarerna om homosexualitet.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Bojkottar du något varumärke?
  • Anonym (Marie)
    Anonym (gro) skrev 2014-03-14 20:53:44 följande:
    Stor andel av de som jobbar på israeliska fabriker råkar vara palestinier. De får inte jobb någon annan stans, men de israeliska företagen ger dem jobb med skälig lön. Bojkottar man israeliska varor, hjälper man alltså inte dessa palestinier alls.

Jag undrar om de som bojkottar israeliska varor också bojkottar palestinska. Palestina är ju liksom inte oskyldiga i konflikten. Eller för den delen kinesiska (Kina är skyldig till långt mer etnisk rensning, förföljelse av oliktänkande och andra brott än Israel och Palestina tillsammans.)

(Att Israel i princip bara har militära mål på sina missilattacker (som dessutom oftast är svar på en attack mot dem) och varnar innan de avfyrar så att civila kan fly, medan de muslimska terroristerna attackerar även civila mål, och dessutom med flit lägger sina militäranläggningar i närheten av sjukhus o.s.v., det är ingenting som svensk media anser sig vara skyldiga att rapportera om.)

Jag tycker att svenskar som anser att Israel är Stora Stygga Vargen ska i fortsättningen leta rätt på fler informationskällor om vad som sker där nere än bara en sidas syn. Ta reda på vad Palestina respektive Israel själva säger om läget, och läs fler rapporter än de Israelfientliga (= svensk media), så får ni förhoppningsvis en mer nyanserad  bild av konflikten. Fast det kanske är för jobbigt att vara tvungen att ändra på sina förutfattade meningar.
  • Hilmas Mamma
    TatijaNa91 skrev 2014-03-14 22:38:37 följande:
    Inga israeliska produkter hamnar i vårt hus

Samma här!!! Vidrigt att utsätta djuren för det! Mycket möjligt att det får utföras i Sverige!!!! Hemskt!!!
  • Anonym (dsa)
    Anonym (smått&gott) skrev 2014-03-14 22:47:03 följande:

Willys sätter jag inte min fot i.
    Inte heller Lidl eller Media Markt,

Vårt Coop slutade med en produkt som jag vill ha och jag pratade med chefen och han sa att det är nästan omöjligt att få göra undantag från "skissen". (skissen = det som alla likvärdiga Coop ska ha) Konstigt nog lyckades han få tillbaka min produkt och jag var jätteglad. Två-tre månader senare var den borta igen. Nu går jag till en annan butik istället vilket innebär minskade intäkter på ca 80000-100000:-/år för "mitt" Coop. Det är väl småpengar för dem förstås men om 10-20 andra fattar samma beslut så kanske det märks lite i alla fall...
    Vad är det för fel på Willys? Handlar rätt ofta där...
  • ASD03

Smått och Gott får gärna svara för sig men det enda jag vet är just att de (Axfood) typ är bäst i världen på att splittra och förena varumärken, få kontroll över andra varumärken i Sverige och kontrollera marknaden. 

Jag gissar på att 70% av det som köps i en WIllysaffär utöver typ Chips och Chark/kött delen är ägt av dem själva. 

Lite George Carlin och hans humorsketch kring "Choice" och "Pepsi Vs Coke" fast om CocaCola ägde båda två :) 

(Googla George Carlin + Pepsi Coke om du vill se den!).

• Anonym (Bojkott)

Arla, halal, danskt kött, icke svenskt kött ( maken, jag är veg) palmolja , allt som ej är eco. Företag/produkter som stöder gmo, Osv osv. Vi bojkottar ganska mkt!

• nozpa

Nej, inget specifikt varumärke. Försöker vara så medveten jag kan när jag handlar.

• MalinEddie

Nej, inget varumärke. Däremot skulle jag aldrig köpa halalslaktat kött t.ex.

Avskyr CIO-metoder.
  • EnAnonumius
    Madmoiselle skrev 2014-03-14 15:44:24 följande:
    Bojkott av varumärken är en av de största sakerna man kan göra för att förändra ett varumärke eller visa på missnöje. Bojkottar du någonting och isåfall vad och varför? Själv bojkottar jag Barilla efter kommentarerna om homosexualitet.
    Jag bojkottar själv Barilla av just samma skäl som du.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (ku)
    EnAnonumius skrev 2014-03-14 23:23:21 följande:
    Jag bojkottar själv Barilla av just samma skäl som du.
    Nån som har en länk till reklamen?
  • Anonym (smått&gott)

Jag bryr mig däremot inte nämnvärt om vad någon säger i en företagsledning.

Som Barilla till exempel. Jag struntar i det bara.

Svar på tråden Bojkottar du något varumärke?