• Madmoiselle

Bojkottar du något varumärke?

Bojkott av varumärken är en av de största sakerna man kan göra för att förändra ett varumärke eller visa på missnöje. Bojkottar du någonting och isåfall vad och varför?

Själv bojkottar jag Barilla efter kommentarerna om homosexualitet.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Bojkottar du något varumärke?
  • puss
    Mandel skrev 2014-03-15 10:41:57 följande:
    Betalar inte IKEA in moms och arbetsgivaravgifter i Sverige?
    Eller menar du att de inte skattar på vinsten?

ikea bidrar med mycket i samhället. de sponsrar idrottslag och har skolprogram.
    *puss puss puss puss*
  • Deborah

Jag bojkottar Nestle. Dessutom köper jag aldrig frukt importerad från Israel.

• Mandel
    puss skrev 2014-03-15 10:44:46 följande:

ikea bidrar med mycket i samhället. de sponsrar idrottslag och har skolprogram.
    Det är lite dit jag vill komma. 
    Även om det är omoraliskt att flytta vinsterna utomlands för att slippa skatta för dem så betalar de väl ändå moms och arbetsgivaravgifter som alla andra verksamma företag gör i detta land.
    Har svårt för att tro att de slipper undan det. Och i så fall så bidrar de med många kronor till den svenska statskassan...
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • puss
    Mandel skrev 2014-03-15 10:53:07 följande:
    Det är lite dit jag vill komma. 
    Även om det är omoraliskt att flytta vinsterna utomlands för att slippa skatta för dem så betalar de väl ändå moms och arbetsgivaravgifter som alla andra verksamma företag gör i detta land.
    Har svårt för att tro att de slipper undan det. Och i så fall så bidrar de med många kronor till den svenska statskassan...
    *puss puss puss puss*
  • 1978
    Anonym (smått&gott) skrev 2014-03-15 09:16:57 följande:

Varför?

Vad äter du och vad klär du dig i istället?
    Oj, du ställer en fråga som är svår att svara kort på. Håll i hatten och ta emot!

Jag gillar inte hur djur behandlas industriellt och personligen känns det inte bra att man har ihjäl djur. Det stryker med en hel del djur pga att jag äter mejeriprod. och ägg, men det blir några färre iaf om jag inte äter själva djuren. Jag tycker inte heller att det är särskilt gott. Det har aldrig varit en uppoffring för mig att vara vegis.

Det finns också en globalekologisk tanke bakom. Det går åt väldigt mycket odlingsmark och energi i köttproduktion. Om jag äter växter istället för djur blir energiåtgången mindre per portion. Anledningen till att jag vill minska energiåtgången är att energiproduktion ofta är skadlig för planeten.

Istället för läderskor har jag skor av tyg eller olika plastmaterial. Det är ju inte heller miljövänligt (produktkonsumtion är ju sällan det) men jag köper så bra kvalitet som jag hittar och har råd med och har skorna till dess de är utslitna innan jag köper nya. Oftast är det mest miljövänligt att köpa bra och sällan istället för dåligt och ofta. Det har med energi- och råvaruåtgång att göra, som jag beskrev ovan. Ibland hittar jag bra skor i andrahandsbutiker, då händer det att det blir läderskor. Att jag inte vill ha läderskor är dock till stor del känslobaserat. Det känns inte kul för mig att ta på mig.

Vad jag äter istället för djur är svårt att svara på. Det är inte direkt så att jag har plockat bort köttet och ersatt med något annat. Jag har ätit så här i hela mitt vuxna liv. Men jag skulle gissa att jag äter mer ärt- och baljväxter än de som äter mycket kött. Idag ska vi koka linssoppa. Imorgon blir det potatisgratäng med biffar på bönor och spenat.
  • 1978

Intressant! Många i tråden nämner saker som jag inte heller köper (tobak, antibakteriella produkter tex). Fast jag har aldrig tänkt på det som att jag bojkottar de här varorna, jag vill bara inte ha dem. Om man ser på det så så är det en faslig massa saker jag bojkottar. (Heroin, lönnmördare och betal-sex tex).

Vad är egentligen en bojkott?

• puss
    Tata02 skrev 2014-03-15 10:59:33 följande:
    Coca-cola company vilket är svårare än man tror.

ja de är ju fan överallt.
    *puss puss puss puss*
  • Anonym (Surgubben)

Jag skulle vilja bojkotta mer än jag gör. Det är så svårt att både hålla reda på vilka som tillhör den Mörka Sidan och hitta alternativen. Jag söker i alla fall undvika företag som jag tycker visar upp skurkaktiga tendenser. Några exempel:

Coca Cola (borde räknas till den internationella organiserade brottsligheten)

McDonalds (urrrrrk)

Ikea (designtjuvar och skräpsäljare)

CDON (försök reklamera något trasigt så förstår ni)

Microsoft (affärsidé: ta betalt för produkt med massa fel och ta betalt igen för ny version med annan uppsättning fel)

Sen skulle jag vilja bojkotta alla företag som sponsrade senaste OS, men jag orkar inte hålla reda på vilja det var.

• Lillekott
    mmg skrev 2014-03-15 09:50:06 följande:
    Du vet om att Dogge liknat kvinnor vid hundar också, när han och en kompis stod och rappade och juckade i tv4:s morgonsoffeprogram? Har ogillat honom starkt sedan jag såg det på tv 2011, och konstaterade att han visar upp en liknande attityd i sina olika musikvideor på Youtube.

Jag försöker påpeka det för alla som använder honom som reklamskylt, ifall de i all hast undgått att upptäcka vilka värderingar han faktiskt står för.

Verkar som att det faktum att han är från förorten och har blivit rikskändis gör att han per definition klassas som 'förebild', sedan är alla döva för vad han predikar för ungdomarna han sägs vara förebild för.
    Nä, missat det. Slutade kolla på honom för länge sedan. Men nu blev det ett minus till för vovven.
Svar på tråden Bojkottar du något varumärke?