• Madmoiselle

Bojkottar du något varumärke?

Bojkott av varumärken är en av de största sakerna man kan göra för att förändra ett varumärke eller visa på missnöje. Bojkottar du någonting och isåfall vad och varför?

Själv bojkottar jag Barilla efter kommentarerna om homosexualitet.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Bojkottar du något varumärke?
  • Anonym (cola)

McDonalds för deras usla personalpolitik
    Coca Cola för deras inverkan på jordens resurser.

Fast ibland kan jag inte låta bli att köpa en cola, smaken är ju så god.... Så jag är en dålig bojkottare...

• Themis
    puss skrev 2014-03-15 09:15:55 följande:
    Men varför?
    En miljö som är skadlig för liv är inte bra för oss människor heller och om man inte dagligen exponeras för mjältbrand, tuberkelbakterier och paratyfus så finns det ingen anledning att rengöra som om man gjorde det, eftersom de elaka jävlarna klarar sig bäst mot rengöringsmedlen.

Jag har hellre fredliga laktobaciller i kylen, bacillus subtilis i badrummet och i mig och kanske några propionsyrabakterier i gympadojorna än att döda av dem för ofta och lämna plats för värre saker.

Lär dig uppskatta idioter -de får alla andra att se bra ut! /Themis
  • Mandel
    puss skrev 2014-03-15 10:59:51 följande:

ja de är ju fan överallt.
    Vad gör de mer än läsk?
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • puss
    Themis skrev 2014-03-15 11:34:54 följande:
    En miljö som är skadlig för liv är inte bra för oss människor heller och om man inte dagligen exponeras för mjältbrand, tuberkelbakterier och paratyfus så finns det ingen anledning att rengöra som om man gjorde det, eftersom de elaka jävlarna klarar sig bäst mot rengöringsmedlen.

Jag har hellre fredliga laktobaciller i kylen, bacillus subtilis i badrummet och i mig och kanske några propionsyrabakterier i gympadojorna än att döda av dem för ofta och lämna plats för värre saker.

låter vettigt. nu har jag lärt mig nåt.
    *puss puss puss puss*
  • Grodlåret
    Anonym (Bart) skrev 2014-03-15 09:04:44 följande:
    Informativ film för de som önskar bojkott Israel:

• enola

Det är ju en hel del varumärken man skulle vilja bojkotta av etiska skäl, men med tanke på att t.ex. Nestlé äger typ allt så blir det svårt. Måste erkänna att jag inte riktigt har koll på allt.
    Jag bojkottar i alla fall Cloetta pga deras användande av "dålig" palmolja, dvs sådan som innebär skövling av indonesisk regnskog, vilket leder till utrotning av t.ex. tigrar.

Köper enbart eko- och Fair Trade-märkta bananer, och försöker göra likadant med allt jag köper.

När det gäller Saltå Kvarn antar jag att det är antroposof-kopplingarna ni syftar till? Där ställer jag mig faktiskt tveksam eftersom jag tycker att antroposoferna har många sunda idéer och jag inte vet helt var jag står i vaccinationsfrågan (blir jag lynchad nu?) Läste faktiskt en intervju med en antroposofisk läkare som inte helt ställde sig emot vaccination utan istället föreslog att man väntar med mpr-vaccinet till efter två års ålder då hjärnan är mer utvecklad och risken för vaccinationsskador är mindre. Nu blev det väldigt OT, men det får ni leva med Flört

Barilla går helt bort, givetvis!

Apropå Aniiees kommentar om att skjuta en val med vattenpistol; om tillräckligt många skjuter så kanske det gör verkan. Och i vilket fall som helst så vill jag gärna göra ett ställningstagande, oavsett om det gör någon skillnad eller inte. Och som sagt, en ensam person gör kanske ingen skillnad, men om en miljon människor tänker likadant som den personen så är de inte ensamma längre, utan en stark grupp med mycket större chans att göra skillnad. För att använda en gammal klyscha: Ingen kan göra allt men alla kan göra något!

• Anonym (sverker)
    1978 skrev 2014-03-15 10:59:19 följande:
    Intressant! Många i tråden nämner saker som jag inte heller köper (tobak, antibakteriella produkter tex). Fast jag har aldrig tänkt på det som att jag bojkottar de här varorna, jag vill bara inte ha dem. Om man ser på det så så är det en faslig massa saker jag bojkottar. (Heroin, lönnmördare och betal-sex tex).
    Vad är egentligen en bojkott?
    För mig innebär det att man aktivt går in för att bolaget bakom produkten inte ska tjäna några pengar på mig. Det betyder oftast att man får välja bort sådant man även skulle vilja ha.
    Säg att jag bojkottar företaget Coca-Cola, det betyder i min värd att jag även inte köper Bonaqua bland mycket annat.

Så man kan kanske sammanfatta det med att bojkott handlar om att avstå det man vill ha, att man gör det för ett högre syfte.
  • puss
    Grodlåret skrev 2014-03-15 11:49:25 följande:
    *puss puss puss puss*
  • enola
    Themis skrev 2014-03-15 11:34:54 följande:

Svar på tråden Bojkottar du något varumärke?