Jag bojkottar många, många företag. Men ändå inte tillräckligt många, det är svårt eftersom de flesta företag ägs av någon av de stora jättarna. Dels innehåller produkterna en massa onödiga tillsatser (mineralolja i hudvårdsprodukter!), dels testar jättarna sina produkter på djur (det är alltså inte kaniner som sitter och får sig en spa-behandling det handlar om).
Några exempel på företag jag skyr som pesten:
Procter & Gamble äger bland annat: Pampers, Arial, Christina Augilera, Escada, Always, Gilette, Olay, Max Factor, D&G, Boss, Braun, Duracell, Iams, Eukanuba, Vicks, Wella, Aussie, Cover Girl, Oral-B, Head and shoulders (som förövrigt är i blåsväder nu pga deras stora användning av palmolja)
Unilever äger bland annat: Dove, Lipton, Knorr, TRESemme, Ben & Jerrys, Axe, Rexona, Toni and Guy, Becel
Estée Lauder äger bland annat: Clinique, MAC, Bobbie Brown, Aveda, Smashbox
Johnson & Johnson äger bland annat: Neutrogena, Band-Aid, Johnsons Baby, Listerine, Nicorette.
LVMH (Louis Vuitton) äger bland annat: Benefit, Dior, Marc Jacobs, Kenzo, Givenchy, Guerlain, Make up forever, Sephora
Shiseido äger bland annat: NARS och Bare Minerals
L’Oréal Group äger bland annat: The Body Shop, Urban Decay, L’Oréal, Lancome, Garnier, Biotherm, Kerastase, Redken, Shu Uemura, Yves Saint Laurent, Giorgio Armani, Diesel, Clarisonic, Maybelline, Essie, Vichy.
Nästan alla dessa företag är också jättar inom pälsindustrin, som är lika vidrig den.
Men som sagt, det är svårt att bojkotta allt man vill bojkotta eftersom nästan alla företag ägs av företag vars etik inte är något att hänga i julgranen. Kolla på baksidan av era produkter ni släpar hem från affären så får ni säkert se en och annan logga från ovan nämnda företag.
Valet är enkelt för mig, jag köper hellre produkter från företag med höga krav på innehåll och som har en bra miljöpolicy, än det skräp som står på de flesta av hyllorna på affärerna. Tänk om alla visste vad det var i produkterna (om man nu inte bryr sig om hur de framställs) då skulle vi ha fler BRA produkter på hyllorna och då skulle priserna på dessa produkter sänkas så att även de som bara har råd med schampo för 20 kronor slippa köpa skräp.