• Madmoiselle

Bojkottar du något varumärke?

Bojkott av varumärken är en av de största sakerna man kan göra för att förändra ett varumärke eller visa på missnöje. Bojkottar du någonting och isåfall vad och varför?

Själv bojkottar jag Barilla efter kommentarerna om homosexualitet.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Bojkottar du något varumärke?
  • mr me
    enola skrev 2014-03-15 15:13:03 följande:
    Det kan man, när det gäller rena fetter. Men produkter innehållande palmolja är svårare att undvika.
    Det är bara att läsa på innehållsförteckningen, det gör alltid jag.

Vegetabiliskt fett, E-ämnen, lecitin, karragenan mm -> tillbaka till butikshyllan.
  • enola
    mr me skrev 2014-03-15 15:19:04 följande:

Vegetabiliskt fett, E-ämnen, lecitin, karragenan mm -> tillbaka till butikshyllan.
    Varför karragenan och lecitin?

Förresten, har du koll på om det finns nån choklad som inte innehåller palmolja?
  • Pinot noir

Ja och även olika butiker och butikskedjor. Jag har en egen personlig svartalistan. 

• Border
    Godnatt skrev 2014-03-15 14:51:46 följande:
    Blir alltid besviken när något jag köpt visar sig vara fuskpäls.
    Hur kan man med gott samvete köpa äkta päls i dag?
  • Snopp
    mr me skrev 2014-03-15 15:19:04 följande:

Alla E-ämnen? Eller bara när de råkar vara betäcknade med E-nummer istället för namn?
  • Dragonball

Svarade ja, men är inte säker om det räknas. Bojkottar väl McDonalds, Burger King, Scan, andra som har med köttindustrin att göra, Monsanto så gott jag kan, Apple så gott jag kan. Det blir väl en del faktiskt.

• Dragonball
    Snopp skrev 2014-03-15 14:52:49 följande:
    Ja, fast det är risk att jag kommer köpa bögknackarpasta nästa gång, ICAs håller inte måttet.
    :) Men de bad ju om ursäkt så om det är bögknackarpasta som du är ute efter så krävs det väl lite mer våld än att inte vilja ha samkönade par i reklamen!
  • Dragonball

Har börjat undvika palmolja lite också men har inte riktigt hängt med i varför det är dåligt. Skövling av regnskog? 

• enola
    Snopp skrev 2014-03-15 15:40:16 följande:
    Alla E-ämnen? Eller bara när de råkar vara betäcknade med E-nummer istället för namn?
    Precis. Det finns ju faktiskt naturliga ämnen som har en E-beteckning också, t.ex. kol och rödbeta som färgämne.
Svar på tråden Bojkottar du något varumärke?