• Madmoiselle

Bojkottar du något varumärke?

Bojkott av varumärken är en av de största sakerna man kan göra för att förändra ett varumärke eller visa på missnöje. Bojkottar du någonting och isåfall vad och varför?

Själv bojkottar jag Barilla efter kommentarerna om homosexualitet.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Bojkottar du något varumärke?
  • Monchichier
    de Robespierre skrev 2014-03-18 14:48:36 följande:
    Allt som har med Monsantos att göra på något sätt. Dels deras egna produkt som RoundUp men även företag som använt Monsantos produkter för att får fram sin egen slutprodukt. De som kan hittas i Sverige är:

Cadbury, Campbells, Coca Cola, Green Giant, Heintz, Hellmans, Kellogs, Knorr, Kraft, Lipton, Minute Maid, Ocean Spray, Pepsi, Pringles, Quakers, Schweppes, Uncle Bens och Unilever.

Varför? Om du har tid så kolla på denna film.

" rel="nofollow" target="_blank">

Jösses vilken lång lista man skulle kunna göra av det här Förvånad
  • Stepph
    Monchichier skrev 2014-03-18 18:21:55 följande:
    Jösses vilken lång lista man skulle kunna göra av det här 

Sätt igång då! Du har redan satt tonen/ och nivån med de andra listorna, nu förväntar vi oss samma kvalitet!
  • Anonym (sverker)
    Rocket Mania skrev 2014-03-18 08:03:42 följande:
    Tror du att det är därför folk bojkottar? För att slå sig för bröstet? Det är mycket möjligt att det finns sådana också, idioter finns överallt, men har du tänkt på att många faktiskt gör det för att de faktiskt vill göra skillnad?!
    Nu skrev jag trots allt ganska mycket mer än fyra ord.  Eftersom du medvetet(?) hoppade över min poäng så tar jag den igen: bojkotter är bara för att få rent samvete. I själva verket är det totalt verkningslöst så länge som vi konsumtionshetsar.
  • Anonym (sverker)
    Rocket Mania skrev 2014-03-18 10:11:12 följande:
    För mig är det effektivt. Jag vet att mina pengar hamnar hos någon annan än exempelvis Coca cola.

Vem är du att bestämma vad som räknas? Jag är fullt medveten om att min bojkott av icke-ekologiskt kaffe eller coca cola inte "märks" men det gör sannerligen ingen skada heller - eller hur?

Och de flesta av oss är nog intelligenta nog att fatta att Cola är Cola vilken dag i veckan det än är.
    Se det understrukna. Det är mycket det tråden handlar om. Att det är mycket svårt att hålla reda på vad det är man köper. Att bojkotta drycken coca-cola är mycket meningslöst när man samtidigt köper bonaqua till exempel.
  • Rocket Mania
    Anonym (sverker) skrev 2014-03-18 19:58:15 följande:
    Nu skrev jag trots allt ganska mycket mer än fyra ord.  Eftersom du medvetet(?) hoppade över min poäng så tar jag den igen: bojkotter är bara för att få rent samvete. I själva verket är det totalt verkningslöst så länge som vi konsumtionshetsar.
    Jaja, du pratar om dig själv? Ja då är jag med. Jo det är helt onödigt att bojkotta när du konsumenthetsar. Det håller jag helt med dig om.
    Anonym (sverker) skrev 2014-03-18 20:00:26 följande:
    Se det understrukna. Det är mycket det tråden handlar om. Att det är mycket svårt att hålla reda på vad det är man köper. Att bojkotta drycken coca-cola är mycket meningslöst när man samtidigt köper bonaqua till exempel.
    Varför tror du jag köper Bonaqua när jag inte köper Cola? Om och om igen då: det finns de som faktiskt har lite koll eller ser till att kolla innan köp. Och som framför allt inte köper skräp (vilket vatten på flaska faktiskt är när vi har så fint vatten direkt ur kranen här i Sverige).
  • Monchichier
    Stepph skrev 2014-03-18 18:27:01 följande:

Sätt igång då! Du har redan satt tonen/ och nivån med de andra listorna, nu förväntar vi oss samma kvalitet!
    Rent spontant känner jag: Fasen vilket jobb! Vem betalar timarvodet på det här?
  • Anonym (sverker)
    Rocket Mania skrev 2014-03-18 20:59:13 följande:
    Jag tycker det är du som bråkar. Jag håller bara inte med dig och jag tycker att du har fel.

Ett av problemen är att du och flera andra i tråden utgår från att folk är idioter som inte kan ta till sig att stora bolag äger en massa mindre bolag. 

Grejen är att vi är många som är rätt pålästa och som klarar oss fint på det minfält av bolag, dotterbolag osv som marknaden består av idag. 

Sedan sitter du och skriver "det är ingen idé att bojkotta om man överkonsumerar". Det håller jag med om. Men vad är det som säger att alla eller ens majoriteten av de som de facto bojkottar bolag är sådana som överkonsumerar? Jag tror nämligen det är tvärtom och min erfarenhet säger mig även att de som bojkottar och bryr sig är rätt medvetna konsumenter som inte konsumerar i onödan.

Jag själv köper så gott som enbart ekologisk och/eller svenskproducerad mat. Jag undviker alla de stora klädkedjorna och håller inte på att köpa en massa ny elektronik. Jag ger mig heller inte ut och storshoppar i REA-tider utan anser att om jag behöver en tröja så köper jag en tröja, inte tio bara för att det är billigt. De flesta av våra vänner har ett liknande beteende gällande konsumtion och det gäller även barnens vänner och deras familjer. Det är inget konstigt alls.
    Du är allt bra stingslig idag.
    Nu var det faktiskt du som bara läser fyra ord och hugger på det för huggandet skull.

Jo, du "klarar" dig fint och det är precis det jag skriver om, att man tycker att man "klarar sig fint" när sanningen är att det inte spelar någon roll.

Innan du hugger på mer fr huggandet skull kan och bör du läsa om ekologiskt fotavtryck.

• Rocket Mania
    Anonym (sverker) skrev 2014-03-18 21:08:42 följande:
    Du är allt bra stingslig idag.
    Nu var det faktiskt du som bara läser fyra ord och hugger på det för huggandet skull.

Jo, du "klarar" dig fint och det är precis det jag skriver om, att man tycker att man "klarar sig fint" när sanningen är att det inte spelar någon roll.

Innan du hugger på mer fr huggandet skull kan och bör du läsa om ekologiskt fotavtryck.

Nej jag är inte ett dugg stingslig, jag håller bara inte med dig. 

Jag förstår dock inte varför du pratar om ekologiskt fotavtryck när jag redan skrivit att jag lever väldigt sparsamt om man ser till konsumtion och ekologiskt om man ser till mat/kläder. 
  • Anonym (sverker)
    Rocket Mania skrev 2014-03-18 21:20:55 följande:
    Nej jag är inte ett dugg stingslig, jag håller bara inte med dig. 

Jag förstår dock inte varför du pratar om ekologiskt fotavtryck när jag redan skrivit att jag lever väldigt sparsamt om man ser till konsumtion och ekologiskt om man ser till mat/kläder. 
    Jag har förstått att du inte håller med men alla som kan läsa fattar att det beror på att du bara läser fyra (4!) ord av ett helt sammanhang. Klart att det är lätt att inte hålla med och munhuggas då.

Nä, jag fattar att du inte fattar och ärligt är det ingen ide att ens försöka eftersom du läser så få ord.
    En grundläggande sak som du missat för att du inte LÄSER är att tråden inte handlar om DIG och jag diskuterar inte DIG. Men lägg upp hela ditt hem, all din konsumtion, alla dina vanor och ovanor så kan vi börja diskutera.
    Jag antar att du är färdig med redovisningen i morgon så vi återupptar diskussionen då.
  • Rocket Mania
    Anonym (sverker) skrev 2014-03-18 21:54:56 följande:
    Jag har förstått att du inte håller med men alla som kan läsa fattar att det beror på att du bara läser fyra (4!) ord av ett helt sammanhang. Klart att det är lätt att inte hålla med och munhuggas då.

Nä, jag fattar att du inte fattar och ärligt är det ingen ide att ens försöka eftersom du läser så få ord.
    En grundläggande sak som du missat för att du inte LÄSER är att tråden inte handlar om DIG och jag diskuterar inte DIG. Men lägg upp hela ditt hem, all din konsumtion, alla dina vanor och ovanor så kan vi börja diskutera.
    Jag antar att du är färdig med redovisningen i morgon så vi återupptar diskussionen då.
    Jag har läst alla dina inlägg och svarar utifrån mig själv eftersom jag vet att det jag svarar är sant. Till skillnad från det du svarar i form av vad "man" gör. Det stämmer ju inte, "man" dvs jag och d flesta jag känner, gör inte alls så.

Du anser att en bojkott inte gör någon nytta mer än att "man" själv ska känna sig bra. Ok, det får stå för dig. Jag håller fortfarande inte med.

Du skriver att det inte är någon vits med att bojkotta vissa varor om "man" överkonsumerar eller handlar en massa annat från samma bolag. Nej, har någon sagt något annat?

Vill du ha de svar du efterfrågar utan att gå in med härskarteknik och fördumma folk föreslår jag att du beter dig lite trevligare och frågar om det du faktiskt vill ha svar på istället för att hävda andra personers lässvårigheter.
Svar på tråden Bojkottar du något varumärke?