• Anonym (hej)
    Äldre 26 Aug 22:32
    33437 visningar
    24 svar
    24
    33437

    Vid vilket bmi blir man inlagd för anorexia?

    Anonym (Snöret) skrev 2014-08-26 17:05:16 följande:

    Jag har BMI 13,8 och vill akut gå upp i vikt, jag har inte anorexia, men jag orkar inte mer, jag klarar inte att gå upp i vikt utan professionell hjälp, jag vill bli inlagd för hjälp att gå upp i vikt, jag har ingen livslust... Kan man bli frivilligt inlagd? Vad krävs då?


    Du kan inte må bra på en sån låg vikt. Har du varit till läkaren? Om du inte har en ätstörning, vad är det för fel då? Mår du dåligt psykiskt?
  • Anonym (hej)
    Äldre 26 Aug 23:18
    #9
    Anonym (Snöret) skrev 2014-08-26 23:12:21 följande:

    Förutom att jag inte kan bli gravid och är väldigt trött så mår jag bra. Psykiskt mår jag inte bra nej. Jag har haft en massa utredningar men ingen hittar något fel.


    Har du fått nån hjälp av psyk?
  • Anonym (hej)
    Äldre 27 Aug 12:45
    #12
    Anonym (Snöret) skrev 2014-08-26 23:24:48 följande:

    Jag har haft oändligt många psykologer, dietister och läkare.


    Imorgon ska jag dock åka till psyk för frivillig inläggning.


     Hoppas du får bra hjälp. Där får man ju i alla fall färdiga måltider regelbundet.
  • Anonym (hej)
    Äldre 27 Aug 19:29
    #15
    Anonym (K) skrev 2014-08-27 15:17:31 följande:
    att ta ut sina känslor på sin vikt eller inte äta, ÄR en ätstörning
    ätstörningen behöver inte vara grunden, är sällan det till och med
    så jo, du var/är ätstörd
    Kriterierna för en ätstörningsdiagnos uppfylldes troligen inte, gissar att personen hade en annan diagnos.
  • Anonym (hej)
    Äldre 27 Aug 21:11
    #17
    Anonym (t) skrev 2014-08-27 20:00:59 följande:

    Jag hade varit hos en ätstörningsenhet 3 år tidigare, för en utredning, med då vägde jag lite mer och hade ett BMI mellan 14.5 - 15. Då tror jag att dom sa jag hade möjligen EDNOS, men minns inte riktigt, jag ljög en del däremot, för att jag inte ville prata om de sakerna som jag mådde dåligt över.

    Sen när jag såg dom igen, då efter 3 år, sa dom att jag uppfyllde kriterierna för anorexia. Men jag tror aldrig jag fick en diagnos, och jag avbröt kontakten väldigt fort, eftersom att jag hade bestämt mig att gå upp i vikt och kunde göra det själv.

    Men det verkar som folk med ätstörningar har väldigt stora problem kring just mat och vikt, dom har liksom strikta rutiner runt vad dom äter och tränar, som verkligen sitter i. Så jag skulle säga att jag inte hade en ätstörning, bara andra problem som även uttryckte sig som en ätstörning.


    En ätstörning sitter ju i huvudet, BMI spelar ingen roll. Ångest över mat och vikt, självhat, allt sånt där. Självsvält, hetsätande, kräkningar, överdriven träning. Att aldrig vara nöjd oavsett vikt. Men även till viss del förnekande. Ibland förstår man inte att man själv är sjuk.

    Jag hoppas du mår bättre idag! Ett så lågt BMI som du hade låter väldigt farligt.
  • Anonym (hej)
    Äldre 28 Aug 00:04
    #19
    Anonym (K) skrev 2014-08-28 00:00:52 följande:
    med den vikten och det tänket så är det självklart att den personen är ätstörd
    tjänstefel att inte bedöma det korrekt som vårdpersonal

    många med ätstörningar har både en och flera andra diagnoser, men det gör ätstördheten inte mindre, och det är sällan som personen bara är ätstörd bara för att, väldigt ofta så har det med jobbiga upplevelser, känslor, hat och andra diagnoser att göra
    Jag vet inte hur det var i denna persons fall men om jag slutar äta för att jag tycker att jag är värdelös och förtjänar att dö men inte bryr mig om vad jag väger eller har nån ångest över vikten, tycker du att jag är ätstörd då?
Svar på tråden Vid vilket bmi blir man inlagd för anorexia?