• Liv82

Första barnet, november 2014

Hej alla! 
    Har funnit ett par trådar för oss som väntar barn i november men kände lite spontant att en egen tråd för oss förstföderskor också vore fint. Är ni fler som vill följas åt?

Gick precis in i vecka 5 (4+0) och plussade i torsdags. MAGISKT. Hade då haft en mängd olika symptom i 10 dagar men då är jag också en person som känner min kropp rätt väl och rätt så känslig med. 

Jag har har haft ilningar i tänder, haft orolig mage, har gulaktiga flytningar, är och har varit extremt trött hela tiden, känt mig yr och lätt illamående, som åksjuka (inte lika illamående längre) har väldigt svullen mage, kissar oftare än vanligt, har huvudvärk då och då, känner mig tung i huvudet, hård i magen, har metallsmak i munnen, haft ont i svanken, har större bröstvårtor som också är lite mörkare och känner mig hungrig ofta och sugen på saker jag annars inte känner sug efter. Det var nog det. Ser fram emot att höra hur ni andra mår, känner och drömmer. :)

BF - November:
    Liv13, 32 år, Hägersten (Stockholm), 22 november. 

• Svar på tråden Första barnet, november 2014
  • MrsGalotti

Jag rör mig mindre än vanligt men är inte stillasittande - långt ifrån. Hela sommaren har jag hållit mitt företag igång, bara med färre hundar att motionera men måste vara ute och gå minst 4 timmar per dag. Trots det ligger jag på +11-12kg nu i v29... Men men, vi tar det igen när bebisen är ute.

• hanosa

Kul att det verkar gå bra för alla.

Jag har haft min fyra veckors semester nu och på fredag är jag tillbaka på jobbet igen. Känns som att tiden flyger förbi. Är i vecka 28 och har bara gått upp två kilo. Måste vara alla promenader med hundarna. Har börjat känna av ryggen lite nu. Har speciellt ont efter jag exempelvis städat eller liknande. Hoppas ändå på att kunna jobba fram tills den 15 då jag får graviditetspenning :)

Ta hand om er alla.

• Anna84

Nån mer än jag som börjat tröttna riktigt ordentligt på att höra att man har sån liten mage?

Har fått höra d från första dagen som vi släppte nyheten om att d va en bebis påväg...d är såååå irriterande börjar bli!

Vad spelar d för roll hur stor min mage är, jag är lika gravid för d och min bebis växer, sparkar som attan och mår bra för d!
    Säger jag nåt om att ja, men då har jag inte så mkt mage att gå ner sen vettu. Så får jag bara till svars (som ALLTID oavsett vecka) höra att jaaaa, d kommer nog ska du se....

• 1a skatten
    Anna84 skrev 2014-08-20 12:14:32 följande:

Nån mer än jag som börjat tröttna riktigt ordentligt på att höra att man har sån liten mage?

Har fått höra d från första dagen som vi släppte nyheten om att d va en bebis påväg...d är såååå irriterande börjar bli!

Vad spelar d för roll hur stor min mage är, jag är lika gravid för d och min bebis växer, sparkar som attan och mår bra för d!
    Säger jag nåt om att ja, men då har jag inte så mkt mage att gå ner sen vettu. Så får jag bara till svars (som ALLTID oavsett vecka) höra att jaaaa, d kommer nog ska du se....

Jag har också rätt liten mage och får göra det dagligen nästan!

Men jag tycker bara det är roligt och skönt att ha liten mage!

Bryr mig inte om det så mycket :) alla värden ser ju helt perfekta ut så jag är inte alls orolig!

Har ni varit på sockerbelastning ännu allihopa?
  • Anna84

Nä är inte orolig heller....men personerna börjar gå mig på nerverna när d är det enda man får höra....

Här är d glukos om 2 veckor...

• sessan885

Vecka 30 i morgon och skulle ha haft sockerbelastning idag och tidigare i graviditet, men jag är så pass mycket behov utav min frukost så jag kommer aldrig att klara det sa jag till barnmorskan så jag fick komma på något som hon kallar efter frukost, då tar dom ett stick i fingret och kollar hur det ligger till , nu var mitt blodsocker lågt , endast för att jag inte hade ätit ordentligt innan jag åkte dit pga ej hunger , åt tidig frukost vid 7 och det räckte tydligen inte. Men annars så såg allt bra ut.

• sessan885

Vecka 30 i morgon och skulle ha haft sockerbelastning idag och tidigare i graviditet, men jag är så pass mycket behov utav min frukost så jag kommer aldrig att klara det sa jag till barnmorskan så jag fick komma på något som hon kallar efter frukost, då tar dom ett stick i fingret och kollar hur det ligger till , nu var mitt blodsocker lågt , endast för att jag inte hade ätit ordentligt innan jag åkte dit pga ej hunger , åt tidig frukost vid 7 och det räckte tydligen inte. Men annars så såg allt bra ut.

• flambards

Jag är i vecka 29 (28+6) idag och får höra vilken STOOOOR mage jag har hela tiden. Det är också tröttsamt kan jag säga. Jag fattar inte varför folk har mage (hö hö) att kommentera en sådan sak överhuvudtaget, hoppas att jag själv var mer finkänslig än så förr. Förmodligen menar folk ingenting med det, men det är rätt trist att lyssna på. 

Glukosbelastningen gjorde jag i förra veckan och det gick bra. Ta med en citron. Det är rätt äckligt... Jag tog också med tandborste och tandkräm så jag kunde borsta tänderna efter. 

• Kaye
    1a skatten skrev 2014-08-20 13:03:48 följande:

Jag har också rätt liten mage och får göra det dagligen nästan!

Men jag tycker bara det är roligt och skönt att ha liten mage!

Bryr mig inte om det så mycket :) alla värden ser ju helt perfekta ut så jag är inte alls orolig!

Har ni varit på sockerbelastning ännu allihopa?

Gör alla sockerbelastning? Min BM har inte ens nämnt det, var där i veckan och är i v29. (Fick googla det, aldrig hört talas om det haha).
  • flambards

Jag tror att det är beroende på vilken region som du tillhör. Jag själv bor i Skåne och här erbjuds det till alla gravida. En väninna till mig som bor i Uppsala hade aldrig heller hört talas om det förrän jag skulle göra det. Där gör en bara glukosbelastningen om en hör till någon riskgrupp.

Svar på tråden Första barnet, november 2014