Min 5 åring slåss
Min dotter har svårt att hantera sin frustration i många sammanhang och det leder oftast till att hon nyper mig sparkas och slåss. Det kan räcka med små saker i vardagen som t.ex att jag och min man sitter och tittar på ett program på tv:n och jag säger till dottern att hon kan titta på sitt favoritprogram på surfplattan och använda sina hörlurar till den då kan hon bli arg över att vi inte byter kanal till barnprogram på tv:n och skriker slår mig på armen eller liknande. Jag har testat under en längre tid att ta bort saker hon håller på med när hon beter sig såhär, om inte det hjälper så ber jag henne gå in på sitt rum och lugna ner sig sedan får hon komma ut när hon varit tyst i någon minut och då förklarar jag varför hon fick en time out och hon säger förlåt.
Jag och min dotter har pratat mycket om att det är okej att känna sig arg och ledsen och vad som utlöser dom känslorna i en specifik situation men att det inte är okej att slåss eller kasta sina leksaker så att dom går sönder. Vi möter den här sitauationen dagligen och jag känner mig så ledsen över det här att dessa konflikter ska uppstå varje dag. Finns det någon här på familjeliv med erfarenhet av liknande situation som har tips och råd hur jag kan bemöta min dotter i dessa situationer på ett bättre sätt än vad jag gör i dagsläget?
Tacksam för svar!