• Anonym (säte)
    Äldre 18 Mar 12:36
    2341 visningar
    9 svar
    9
    2341

    Min bebis är fixerad i säte i vecka 34

    Hej!

    Var hos BM och de konstaterade att min bebis var fixerad i säte.
    Om han inte vänt sig om 2 veckor görs ett vändningsförsök och därefter
    om det inte lyckas ett kejsarsnitt.

    någon som vet om en bebis kan vända sig självt när han är fixerad i säte
    eller hur många vändningsförsök som lyckas i sådana här fall?

  • Svar på tråden Min bebis är fixerad i säte i vecka 34
  • Anonym (..)
    Äldre 18 Mar 12:37
    #1

    Dom sa att 50% av vändningsförsöken lyckas. Min var fixerad i säte i vecka 38. Det gick att vända. Tog ca 10 minuter.

  • Anonym (SD)
    Äldre 18 Mar 12:44
    #2

    Det gick inte att vända min. Läkaren gjorde två försök.

    Men kejsarsnitt var mycket bättre än en vaginal förlossning.

  • Anonym (SD)
    Äldre 18 Mar 12:46
    #3

    Oj, ville inte ha detta anonyma nick! Står jag inte för. Sorry OT.

  • Anonym (säte) Trådstartaren
    Äldre 18 Mar 12:49
    #4

    Okej, men gör det inte ont att vända bebisen när den är fixerad? Jag tyckte det gjorde ont idag bara när de klämde och kände hur han låg med rumpan.
    Hon sa att i sådana här fall som mitt är det mindre än 30% som lyckas.
    Hoppas han vänder sig självt!

  • Anonym (..)
    Äldre 18 Mar 12:53
    #5
    Anonym (säte) skrev 2014-03-18 12:49:50 följande:
    Okej, men gör det inte ont att vända bebisen när den är fixerad? Jag tyckte det gjorde ont idag bara när de klämde och kände hur han låg med rumpan.
    Hon sa att i sådana här fall som mitt är det mindre än 30% som lyckas.
    Hoppas han vänder sig självt!
    Ja mitt var "hopplöst" också. Halva förlossningspersonalen var inne och tittade på. Men gick ändå. 50% är väl generellt av alla vändningsförsök.
    Alltså du får något avslappnande (minns ej namnet) som ger dig hjärtklappning typ. Vissa mår illa med. (inte jag). Så drar läkaren händerna på din mage. Typ motsols eller medsols.Det svider i skinnet på din mage. Men det gör absolut inte ont inne i dig.
    Dom kollar även med ultraljud så bebisen mår bra osv under tiden. Sedan får man ligga kvar för observation efteråt.
    Min bebis stressades inte. Men det är ju olika. Vissa har förlossningen dragit igång för under tiden. För vissa efter några dagar.
    Men inte för mig.

    Men som sagt, det gör inte ONT, det svider på magen som typ 1000 nålar. Och det är lite obehagligt. Och jag är ändå en väldigt smärtkänslig person.
  • Äldre 18 Mar 15:20
    #6

    Fixerad i säte är ovanligt, gissar på att om ni kollar om x antal dagar är den inte fixerad. Sätet slipper inte att borra ner sig som ett huvud o fixera sig. I h 34 kan ännu mycket hända så stressa inte ännu utan se tiden an. Lycka till. Hälsn en bm

  • Äldre 18 Mar 15:24
    #7

    Du måste absolut inte gå med på att vända om du inte vill.


    I kinamockaskogen.....
  • Anonym (*)
    Äldre 18 Mar 15:26
    #8

    Man får Bricanyl (astmamedicin) för att livmodern ska slappna av. Det gör en darrig och får hjärtklappning. Du får ligga på rygg och doktorn sätter sig vid höften och trycker upp barnet ur bäckenet, alltså upp mot magen. När barnet fått upp rumpan ur bäckenet försöker  doktorn att "fösa" runt det så att det snurrar runt och får huvudet ner. På mig gjorde det rejält ont och doktorn gav upp vid andra försöket. Sen frågade han om jag ville ha kjesarsnitt eller om jag ville föda i säte. För mig var det självklart med kejsarsnitt.Som gick perfekt! Lycka till!

  • Äldre 24 Aug 00:14
    #9

    hur gick det?
    och vilken v skrev du detta i ?

Svar på tråden Min bebis är fixerad i säte i vecka 34