• cirkusmusen

Dataspelsberoende sambo - vad gör jag?

Min sambo spelade också mycket. Han spelar också LoL.

Jag ville inte bli den där tjejen som bara klagar på honom utan att förstå vad han faktiskt gör i detta spel. Så jag skapade ett eget spelkonto, bad sambon mig att lära mig grunderna, han blev verkligen jätteglad över att jag tog initiativ och på det sättet accepterade hans hobby i stället för att skapa en tråd om det på familjeliv och gnälla. 

I alla fall, med en större förståelse för spelet kunde jag lättare hantera hans spelstunder, jag visste hur långa "matcherna" ungefär var. Samtidigt som jag kunde dela glädjen med honom när det gick bra. 

När jag visade honom att jag var redo att offra lite av min tid för honom, så blev han också redo att offra sin speltid för mig. Det handlar ju faktiskt om att ge och ta.

Nu så spelar vi i bland tillsammans, och det är riktigt roligt :D Är så jävla glad över att jag inte är den där jobbiga flickvännen som vill strypa sambons hobby, så som hans kompisars flickvänner är.

• cirkusmusen
    Anonym (Övergiven) skrev 2014-03-22 12:48:59 följande:
    Strypa hobbyn är inget jag vill göra, som sagt har jag också mina egna intressen som jag vet att han inte vill ta del av och som jag behöver sysselsätta mig med för att må bra.

Men att spela 8 timmar per dag kan jag inte leva med tyvärr. Han får gärna spela några dagar i veckan men inte 6-7 dgr i veckan, givetvis blir förhållandet lidande då vi t ex aldrig gör en sån liten enkel grej som att äta ihop eftersom han spelar.

Skönt att ni hittat något som ni båda trivs med! Jag hoppas att vi också gör det.
    Nu har jag läst lite mer vad du skrivit innan. Din sambo verkar spela väääldigt mycket.. Min sambo spelar inte så mycket. Jag hoppas ni kommer fram till en lösning.
  • cirkusmusen

TS! jag kom på en sak!

Jag har hört att en mamma blir en mamma så fort hon vet att hon är gravid, men pappan blir inte pappa förrän han ser barnet på riktigt, alltså efter födseln. Nu menar jag när man blir mamma/pappa psykiskt. 

kanske är det så att din sambo behöver få se barnet på riktigt för att förstå. Om det är så så kanske han efter barnet är fött tar mer ansvar :)

Jag tycker dock att man ska kunna visa ansvar innan, för hur vet man om någon kan göra det överhuvudtaget sen annars?

Svar på tråden Dataspelsberoende sambo - vad gör jag?