• Äldre 22 Mar 23:01
    16695 visningar
    8 svar
    +1
    8
    16695

    Buda = bjuda?

    Läser ganska ofta att någon har, eller ska buda på ett hus. Jag förstår att de har lagt ett bud (anbud) för att de är presumtiva köpare.

    Ordet buda har för mig en annan betydelse. Man budar över t ex en handling till någon. Någon åker över med (levererar) denna handling.

    Är ordet buda korrekt att använda i meningen att bjuda på ett hus?

  • Svar på tråden Buda = bjuda?
  • Dandel­ionDus­t
    Äldre 22 Mar 23:03
    #1

    Buda= man lägger ett bud.

  • Äldre 22 Mar 23:03
    #2

    Fast buda betyder att man lägger i detta fall ett bud på ett hus i en budgivning. Man bjuder inte på ett hus. Man kan däremot bjuda på en fest.

  • Äldre 22 Mar 23:27
    #3
    Angdev skrev 2014-03-22 23:03:55 följande:
    Fast buda betyder att man lägger i detta fall ett bud på ett hus i en budgivning. Man bjuder inte på ett hus. Man kan däremot bjuda på en fest.
    Man bjuder på auktion också och den som bjuder högst får varan. Jag kan tänka mig att ordet "Buda" är någon slags slang från ordet "Budgivning" som blivit poppis.
  • Äldre 22 Mar 23:30
    #4
    +1

    Ordet buda är inte egentligen korrekt när det gäller att vara med i en budgivning, där är det bjuda som gäller. Däremot har det väl blivit allmänt accepterat som en "förverbning" av substantivet bud. Man lägger ett bud/man budar.

    Men nej, helt korrekt är det inte..

  • Äldre 23 Mar 08:58
    #5

    Tack alla ni som svarat!

  • Ordpol­is
    Äldre 9 Sep 09:56
    #6

    Bjuda är det korrekta ordet. Buda betyder att skicka något med bud.

  • Äldre 9 Sep 10:08
    #7

    SAOL: Buda - lägga bud

  • Ordpol­is
    Äldre 14 Sep 23:10
    #8
    +1

    Buda är som sagt att skicka något med bud. Det kan också vara ett gammalt uttryck för att tömma latrintunnor.

Svar på tråden Buda = bjuda?