• Mnihz08

    Två mammor, föräldraledig?! Hjälp!

    Jag och min fru väntar barn nr1 i Juli. Jag jobbar heltid och har en fast tjänst, min fru blir klar med sina studier i maj och har sedan jobb över sommaren, samt lite småjobb som timvikarie men inget fast jobb. Vi har försökt få hjälp av både försäkringskassan och mödravården, men får inte något riktigt stöd i hur vi ska tänka.

    Nu till frågan. Hur ska vi tänka för att det ska bli mest lönsamt för oss under föräldraledigheten? Vi vill absolut att någon av oss ska kunna vara hemma med barnet tills den är 1 1/2 år. Jag tjänar ju mest samt är bärare på barnet så kommer vara hemma det första året. Hur ska vi tänka sen? Vad gäller för min fru som bara har vikariat om hon vill ta ut några dagar? Hon har väl några dagar också som bara är hennes, hur fungerar de och vilken ersättning får hon om hon tar ut dagar?

    Jag blir ju inskriven som "ensamstående mamma" vad jag förstått det som och får då alla dagar själv? Hur funkar det sen då, min fru ska ju ha sina dagar? Hur fungerar det sen när väl adoptionen gått igenom. Får min fru de tio dagarna efter födseln trots att hon inte är vårdnadshavare? Vem har ansvaret, hur får försäkringskassan reda på att adoptionen är klar, för de över dagar till henne då, från mig liksom? Tar de kontakt med oss eller måste vi lägga energi på att försöka jaga dem och få svar under hela första tiden med vår nya bebis?

    Väldigt mycket frågor och hittar ingen info som riktigt gäller oss någonstans. Önskar så vi kunde få ett möte hos försäkringskassan, men på telefon sa de att man inte kan boka något möte?

    Vill så gärna ha lite klarhet i hur vi ska tänka!

    Kan inte läsa mig till detta på deras hemsida då ingen info stämmer in på hur vår familj kommer se ut. Snälla ni som gått igenom detta, ge lite råd och svar på vad som gäller och hur vi ska tänka!


     


     

  • Svar på tråden Två mammor, föräldraledig?! Hjälp!
  • Regnbågsfärg
    Mnihz08 skrev 2014-03-24 20:24:10 följande:

    Jag och min fru väntar barn nr1 i Juli. Jag jobbar heltid och har en fast tjänst, min fru blir klar med sina studier i maj och har sedan jobb över sommaren, samt lite småjobb som timvikarie men inget fast jobb. Vi har försökt få hjälp av både försäkringskassan och mödravården, men får inte något riktigt stöd i hur vi ska tänka.

    Nu till frågan. Hur ska vi tänka för att det ska bli mest lönsamt för oss under föräldraledigheten? Vi vill absolut att någon av oss ska kunna vara hemma med barnet tills den är 1 1/2 år. Jag tjänar ju mest samt är bärare på barnet så kommer vara hemma det första året. Hur ska vi tänka sen? Vad gäller för min fru som bara har vikariat om hon vill ta ut några dagar? Hon har väl några dagar också som bara är hennes, hur fungerar de och vilken ersättning får hon om hon tar ut dagar?

    Jag blir ju inskriven som "ensamstående mamma" vad jag förstått det som och får då alla dagar själv? Hur funkar det sen då, min fru ska ju ha sina dagar? Hur fungerar det sen när väl adoptionen gått igenom. Får min fru de tio dagarna efter födseln trots att hon inte är vårdnadshavare? Vem har ansvaret, hur får försäkringskassan reda på att adoptionen är klar, för de över dagar till henne då, från mig liksom? Tar de kontakt med oss eller måste vi lägga energi på att försöka jaga dem och få svar under hela första tiden med vår nya bebis?

    Väldigt mycket frågor och hittar ingen info som riktigt gäller oss någonstans. Önskar så vi kunde få ett möte hos försäkringskassan, men på telefon sa de att man inte kan boka något möte?

    Vill så gärna ha lite klarhet i hur vi ska tänka!

    Kan inte läsa mig till detta på deras hemsida då ingen info stämmer in på hur vår familj kommer se ut. Snälla ni som gått igenom detta, ge lite råd och svar på vad som gäller och hur vi ska tänka!


     


     


    Hej!

    Jag svarar på det lilla jag kan.

    Jag och min fru ska också ha i juli :)

    Vem som helst kan ta de tio dagarna (alltså kan din fru ta dem).

    Och ja 60 dagar blir hennes sen om jag förstår det rätt så får hon dem när adoptionen är klar. Du kan under tiden ge henne dagar men de 60 dagarna blir hennes ändå sen. De kan hon inte "ge tillbaka" till dig.

    Hm. Nu har jag glömt vad du mer frågade. Jo tiden. Jag ska fundera på den ;)

    Ni bor inte i Skåne?

    Ha det gott!
  • Mnihz08

    Hej! Tack för svaret=) Vi diskuterar fram och tillbaka här hemma, men det är inte lätt att förstå sig på allt. Vi bor i Halland utanför Halmstad, vart i Skåne bor ni? Vore jättekul att ha någon att hålla lite kontakt med, kanske kan ge lite råd och idéer till varandra? Är det ert första barn också?

  • Regnbågsfärg
    Mnihz08 skrev 2014-03-31 22:16:19 följande:

    Hej! Tack för svaret=) Vi diskuterar fram och tillbaka här hemma, men det är inte lätt att förstå sig på allt. Vi bor i Halland utanför Halmstad, vart i Skåne bor ni? Vore jättekul att ha någon att hålla lite kontakt med, kanske kan ge lite råd och idéer till varandra? Är det ert första barn också?


    Inte allt för långt bort då ju. (: vi bor i Helsingborg. Frun min som är gravid men bara jag som är inne här och kikar. Vi är 31 resp 24(25).

    Ja det är mycket med det där om ledighet, adoption osv. Jo, också vårt första barn! :)
  • Mnihz08

    Vad spännande. Då är det mycket nytt för er också! Det är jag som är gravid som sagt, jag är 27, min fru är 25. Vore roligt att skapa en kontakt om ni känner för det. Vi åker gärna neråt Helsingborg framåt våren och kanske kan mötas upp någonstans? Ta en fika och prata lite om ni har lust? Om inte annat så beger vi oss säkert till Väla någon månad framöver=)

  • sina

    Är barnet tillverkat inom landstinget är ni båda föräldrar så fort föräldraskapsbekräftelsen är påskriven, och ni får hälften var av dagarna.

    Är det inte så, och hon måste adoptera, så får du alla dagarna från början, men kan överlåta till henne så hon kan vara hemma.

    De tio dagarna med tfp vid förlossningen kan hon ta, men det kan ibland ta lite tid att få ut dem om hennes sgi inte är fastställd (hon har ju inget moderskapsintyg eller vad det nu heter att skicka in.)

    Vad som är mest fördelaktigt ekonomiskt är svårt att säga - det beror på vad ni tjänar och hur det blir med jämställdhetsbonusen.

    Men tänk på två saker. 1. Föräldraledighet är värt så himla mycket. Om man bara tänker på pengar riskerar man att förlora så mycket mer. 2. Man måste inte dela upp föräldraledigheten i varsitt stort sammanhängande sjok. Om det funkar med jobbet kan man jobba varannan dag vardera, eller varannan vecka.

Svar på tråden Två mammor, föräldraledig?! Hjälp!