Vad baseras min fp på?
Hej! Jag väntar barn i juni och har arbetat inom äldreomsorgen i två år då jag ska gå på föräldraledighet. Jag har varit anställd av min kommun sedan maj -12 och har sedan dess varit timvikarie fram tills december eller januari 12/13 då jag fick gå på heltidsschema som förlängdes månad efter månad. Under detta vikariat eller vad man ska kalla det jobbade jag även mycket extra och blev ofta inbeordrad på mina lediga dagar. Det höll på till mitten av oktober -13 då fick jag ett nytt vikariat och blev månadsanställd , dock på mindre procent, men jag försöker jobba extra så mycket som möjligt, som nu kommer att gälla tills jag går på ledighet. När vi planerade barn fick jag höra att pga min anställning och alla OB-timmar skulle min få beräknas på min årsinkomst 2013, som landade på strax under 300000. Men nu säger dem att det endast räknas på mitt vikariat från mitten av oktober? Är ju ganska stora skillnader i föräldrapenning, ca 100-150 kronor om dagen mindre jag går miste om.. Så vilket ska man räkna på? 12 månader bakåt eller månadanställningen?