• Once upon a time

    Ont i bröstryggen - vilken bärsele ska jag välja

    Hej!

    Jag väntar mitt andra barn och har haft ont i bröstryggen ett antal år.
    Mitt förra barn ville väldigt gärna bli buret och jag tar för givet att nästa vill det också och därför undrar jag vilken bärsele jag ska välja för att min rygg ska klara av att bära?

    Tack för hjälpen!

  • Svar på tråden Ont i bröstryggen - vilken bärsele ska jag välja
  • Mellanmjölkens land

    Vad är bröstryggen? Området mellan skulderbladen?

    I så fall skulle jag rekommendera en stadig trikåsjal till en början eftersom det ger mest avlastning. Bär sen mycket så att musklerna hinner byggas upp innan barnet blir så stort.

    Vilken sele som funkar bäst beror mycket på kroppsbyggnad men se till att välja en ergonomisk. ErgoBaby, Manduka och pogane(?) är väl vanliga. Vi har en ergo som jag trivs med, köpte den vid ca 4 mån.

  • Flickan och kråkan

    Jag säger också stadig trikåsjal. Mam eco!

    Om du vill ha en ergonomisk bärsele så skulle jag undvika manduca och beco butterfly II. Spädbarnsinläggen i dem lägger vikten på bärarens axlar och rygg. 

  • Once upon a time

    Hej och tack för era svar!

    Testade trikåsjal med första barnet och tyvärr gillade varken han eller jag det. Kanske det finns någon latmansvariant på sjal som är lite lättare att få på sig?

    Bröstryggen är området mellan skulderbladen och just bärandet och ammandet av min första bebis gjorde det till ert stort problemområde och jag vill förebygga det denna gång då jag fortfarande har ont.

    När jag läser om vilken bärsele som är bäst hittar jag ingen information om hur man får ryggen mellan skulderbladen att hålla medan man bär och därför slängde jag ut en fråga i detta forum.

    Så finns det någon enkel variant av bärsjal som man inte behöver knyta själv eller en bärsele som är dokumenterat bra för mammor med smärta mellan skulderbladen, någon som vet?

    Det lutar annars mot ergo men jag känner mig tveksam.

  • Flickan och kråkan
    Once upon a time skrev 2014-03-31 14:43:05 följande:
    Hej och tack för era svar!

    Testade trikåsjal med första barnet och tyvärr gillade varken han eller jag det. Kanske det finns någon latmansvariant på sjal som är lite lättare att få på sig?

    Bröstryggen är området mellan skulderbladen och just bärandet och ammandet av min första bebis gjorde det till ert stort problemområde och jag vill förebygga det denna gång då jag fortfarande har ont.

    När jag läser om vilken bärsele som är bäst hittar jag ingen information om hur man får ryggen mellan skulderbladen att hålla medan man bär och därför slängde jag ut en fråga i detta forum.

    Så finns det någon enkel variant av bärsjal som man inte behöver knyta själv eller en bärsele som är dokumenterat bra för mammor med smärta mellan skulderbladen, någon som vet?

    Det lutar annars mot ergo men jag känner mig tveksam.
    Problemet med alla "färdigknutna" varianter som ska vara lätta är att de faktiskt inte är särskilt bra. De avlastar väldigt dåligt i jämförelse med en riktigt knuten sjal. Vi använder inte vagn alls till våra barn och det som tveklöst ger bäst avlastning och som inte är tungt i övre delen av ryggen är just sjal. Vävd ger ju absolut bästa avlastning men till liten nyfödd fungerar ju stadig trikåsjal. Vad var det du inte gillade med sjal? Man behöver övningsknyta ett par gånger så klart innan man får in snitsen och så ska man bära direkt på BB. 

    Vilken sele som är bäst för dig beror på hur du är byggd framför allt. Selarna är inte riktigt lika anpassningsbara som sjalarna så vissa passar större bärare bättre, andra mindre. Sedan har alla de ergonomiska bärselarna olika lösningar för de första veckorna då barnet är för liten för att sitta på den riktiga sittytan så att säga. Några har tunna smidiga inlägg - som manduca och beco butterfly II - men medan man bär i inlägget så läggs vikten på just rygg och axlar och därför inget bra för dig. Bättre då med t.ex. ergo, Pognae, Boba, eller beco gemini som inte har något inlägg alls.

    Meitai kanske skulle vara ett bra alternativ för dig? Välj då en med sjaltyg (diagonalvävt) eftersom det ger bästa avlastning.
Svar på tråden Ont i bröstryggen - vilken bärsele ska jag välja