• Ingrid Marie

Låter ni ert/era barn "gå påskkärring"?

Alltså, "gå påskkärring"...
    Låter ni ert/era barn klä ut sig till påskkärring, påskgubbe, påskkatt (eller vad det nu må vara), och ringa på hos folk under påskhelgen för att utdela påskkort/påskhälsningar och i utbyte få godis? 

Inspirerad av en och annan tråd i forumet, och diskussionen som uppstår varje år...
    Påtagligt många verkar besvärade, ibland direkt irriterade på detta. Man vill inte ha påhälsning, man tycker att det är tiggeri, man vägrar öppna dörren etc, etc.

Hur gör ni föräldrar, låter ni glatt barnen gå i påsk?

Flicka 2009, Flicka 2013, Bebis i magen BF sep 2014 ♡
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Låter ni ert/era barn "gå påskkärring"?
  • No Logo

Svarade Annat. Vill varken att barnen ska gå runt och "tigga" eller att de ska ta emot godis från främlingar, så istället får de med sig en korg med godis som de får bjuda på! Hade nog känt annorlunda om vi bott i ett villaområde där man känner till de flesta, men vi bor i storstad.

• FixarFrasse

....och naturligtvis ska barnen inte gå bara "för att"; de ska ju själv vilja och tycka att det är kul, annars är det liksom ingen poäng. 

• Boothwalker

Nej. Eventuellt hos folk man känner och isåfall kolla med dem innan så de väntar en. Men aldrig hos folk man inte känner!

♪♫♪ Ajm bjutifull in maj vej, kås gad mejks nou mistejk, ajm on di rajt träck bejbi, aj am bårn dis vej! ϗ
  • annca

Ja men självfallet!

MEN

självklart är ju ocksåatt de delar ut *fina och ambitiösa* påskkort de själva gjort. (Inga kulspetskrafasde på 3 sekunder på en snett och vint utriven pappersbit)

Gå runt och tigga, utan att först och främst hälsa glad påsk, det är inte ok!

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • fyrabarnsmor4

I år ska vi vara hos mormor så barnen vill nog klä ut sig o kräver mormor ska vara med så gör vi det.

Ifjol åkte vi bort över påsken för dopet var på långfredag.

Det blir rolig! det är jag supersäker på!

• oraklet från delphi

Är det torsdagen man går?

• nozpa
    oraklet från delphi skrev 2014-04-03 15:14:14 följande:
    En ständigt debatterad fråga. :) Enligt mig: Ja. Enligt vissa andra: Lördagen. Beror nog lite på vart i landet man bor kanske.
  • Monchichier
    oraklet från delphi skrev 2014-04-03 15:14:14 följande:
    Det beror på var man bor.
  • Hemligkvinna

Mina barn får inte, men har inte heller visat något direkt intresse för det. De har sagt det någon gång när något barn ringt på hos oss, men då har jag bara sagt att de får ju så himla mycket godis ändå.

Om släkten skulle få lov, så får våra barn på tok för mycket godis som säkert kulle räcka ett halvår. Första barnen i släkten och bortskämda är de verkligen!

Så främsta anledningen är att mina barn redan får för mycket godis

• Hemligkvinna

Personligen tycker jag att det värsta när barn ringer på är när de vill sälja jultidningar. Varken barnen eller vi tjänar på det.

Svar på tråden Låter ni ert/era barn "gå påskkärring"?