• Anonym (Livrädd)

    Kräkfobi - hur klara förlossningen?

    Jag har emetofobi, dvs fobi för att må illa och kräkas. Har haft en skitjobbig graviditet på grund av det här eftersom jag har mått så illa. Jag spydde två gånger i början men har sedan dess i alla fall klarat mig från spyendet även om illamåendet fortfarande är kvar. Tyvärr funkar inte emetofobi som många andra fobier där att utsätta sig för det som är jobbigt gör det lättare. För varje gång jag spyr blir jag räddare och räddare för att behöva göra det igen.

    Jag har nu börjat få panik inför min förlossning eftersom jag är så himla rädd för att må illa och spy under tiden (smärtan är jag inte ett dugg rädd för mer än att jag kommer att vägra lustgas pga att man kan må illa av den). Jag har till och med funderat på att önska kejsarsnitt för att slippa det men läste sedan att man även kan må illa och spy under/efter kejsarsnittet. Så nu är det pest eller kolera. Jag vet att jag kommer att överleva och försöker tänka att det bara är en dag det gäller, sedan kommer jag att ha mitt barn och det kommer att vara över. Men det funkar inte riktigt eftersom rädslan för bara en enda spya är så oerhört stark.

    Finns det fler som gått igenom graviditet och förlossning med kräkfobi? Hur klarade ni det? Hur tänkte ni inför förlossningen? Fick ni någon hjälp från vården?

  • Svar på tråden Kräkfobi - hur klara förlossningen?
  • Whitetrash86

    Jag har emetofobi också. Början var hemsk, då jag spydde konstant varje dag mellan v6 till v15! (5 graviditeter, varav 3 missfall) Panik varje dag, skakade och grät. Vägrade att äta bara för att slippa ha något i magen att spy upp osv osv.

    Under förlossningen har detta inte varit något problem alls. Har inte mått illa ett dugg (vad jag vet). Lustgasen var inga problem heller.. hade dock mer syrgas än lustgas Glad eftersom inte ens det behövdes för smärtan.
    Spydde 1 gång med barn 2. Under en kraftig värk.  Men det gick så fort och tankarna på värkarna och att jag snart skulle hålla i barnet tog över allt, så har inget minne av att jag mådde dålig av att spy. Det var lixom över innan jag ens hann förstå att jag hade spytt!

    Försök att inte tänka allt för mycket på det. Sen hoppas jag på att du slipper må illa under förlossningen.

  • Anonym (Livrädd)
    Whitetrash86 skrev 2014-04-03 14:07:36 följande:
    Jag har emetofobi också. Början var hemsk, då jag spydde konstant varje dag mellan v6 till v15! (5 graviditeter, varav 3 missfall) Panik varje dag, skakade och grät. Vägrade att äta bara för att slippa ha något i magen att spy upp osv osv.

    Under förlossningen har detta inte varit något problem alls. Har inte mått illa ett dugg (vad jag vet). Lustgasen var inga problem heller.. hade dock mer syrgas än lustgas Glad eftersom inte ens det behövdes för smärtan.
    Spydde 1 gång med barn 2. Under en kraftig värk.  Men det gick så fort och tankarna på värkarna och att jag snart skulle hålla i barnet tog över allt, så har inget minne av att jag mådde dålig av att spy. Det var lixom över innan jag ens hann förstå att jag hade spytt!

    Försök att inte tänka allt för mycket på det. Sen hoppas jag på att du slipper må illa under förlossningen.
    Å fy, stackare! Hur klarade du 5 graviditeter? Jag känner redan nu att det max blir en till någon gång i framtiden (om sådär 75 år...), mer klarar jag inte.

    Skönt att förlossningen inte var så farlig i alla fall, det känns lugnande.
  • Whitetrash86
    Anonym (Livrädd) skrev 2014-04-03 22:53:19 följande:
    Å fy, stackare! Hur klarade du 5 graviditeter? Jag känner redan nu att det max blir en till någon gång i framtiden (om sådär 75 år...), mer klarar jag inte.

    Skönt att förlossningen inte var så farlig i alla fall, det känns lugnande.
    tja dom 3 första var ju missfall så hade inte mycket till val om jag ville ha barn Glad
    när barm 2 planerades tänkte man inte så mycket på det innan eftersom man visste vilken lycka det skulle bli.
  • sacredheart

    Modig och stark du är som valde att skaffa barn. Bravo!!!

    Undvik lustgasen under förlossningen för den gör att man kan må illa. var klar och tydlig med barnmorskorna om dn fobi och be om bästa råden för att undvika detta. Finns det nåt man ska undvika (ställningar mat etc..) och något man kan göra för se till att man inte blir så illamående under förlossningen....

    Jag har fött 2 barn och mådde lite illa av lustgasen på den första förlossningen men så fort jag tog bort den och bara tog syrgas så gick det bort. Jag mådde inte illa alls med nr 2....
    Jag satt i badet väldigt länge med nr 2 och det var väldigt lugnt på nåt sätt och istället för lustgas så sprutade jag vatten på magen när värkarna kom...bara ett tips...

  • Fridayyy

    Jag har också spyfobi men spydde inte, mådde lite illa en gång, har tre barn, en föddes via kejsarsnitt. Men under förlossningen hann jag inte tänka så mycket på illamående. Var ganska borta på nåt sätt.

    Har du lätt för att spy annars?

  • Harvester

    Mådde lite illa när jag tog för mkt lustgas, annars inget alls. Mådde illa hela graviditeten dock (spydde dock aldrig, bara mkt nära). Skulle inte oroa mig speciellt för just spyende under förlossningen..

Svar på tråden Kräkfobi - hur klara förlossningen?