• Anonym (Brevet)

    Har ni läst el skrivit självmordsbrev?

    Efter att ha läst boken "Nu måste jag sluta : avskedsbrev, av Grashoff, Udo" så tyckte jag det ar intressant, inte roligt, utan intressant, att ta del av vad som gjort att människor valt att avsluta sina liv, samt på vilket sätt de gjort det. Då det är över 1500 som tar livet av sig om året i Sverige, så kan man undra.....

    Själv har jag inte skrivit något självmordsbrev, däremot tagit del av en del, dels genom boken ovan, men även folk som skrivit "i förhand" så att säga....

    Så, min fråga är väl mest, vad tror ni är den vanligaste anledning att man tar livet av sig? Om ni läst sådana brev, så utgå gärna från dessa och eller annat du vet.

    Det var ju väldigt många som gjorde det på grund av avsaknad av kärlek, en del gjorde det för att de hade problem med sig själv i form utav missbruk en del gjorde det för att de var sjuka handikappade fysiskt.....

    Vad tror ni?

  • Svar på tråden Har ni läst el skrivit självmordsbrev?
  • Baby Firefly

    Jag tror att det absolut vanligaste anledningen är en längre tids djup depression, hoppet om ett bra liv är borta och man inte ser något slut på all smärta och lidande. Att folk ger upp efter en lång tids kämpande med sina bekymmer utan någon ljusning. Så kände jag i alla fall.  

  • Anonym (_..)

    Dessutom att man verkligen känner sig som en börda för sin omgivning, att alla bekräftelser om motsatsen egentligen är falska och "något som man måste säga". Helt enkelt känna en befrielse av att slippa stå ut med en enda dag till.

  • Queenie70

    Jag tror att vanligaste orsaken är depression och en känsla av att det vore bäst för omgivningen att man var borta. Tror även att en stor del av självmorden är misstag som begås av folk som kanske egentligen inte ville dö men som inte egentligen greppade konsekvenserna av en viss handling. Impulshandlingar av typen "nu ska de få se vad som händer när de är dumma" och vips så dog man verkligen..

  • Anonym (mejl)

    Jag skrev under helgen mejl till någon här från FL som uttryckte självmordstankar och fick igår besked om att personen dött. Svårt att ta in!

  • Baby Firefly
    Queenie70 skrev 2014-04-09 19:31:28 följande:
    Jag tror att vanligaste orsaken är depression och en känsla av att det vore bäst för omgivningen att man var borta. Tror även att en stor del av självmorden är misstag som begås av folk som kanske egentligen inte ville dö men som inte egentligen greppade konsekvenserna av en viss handling. Impulshandlingar av typen "nu ska de få se vad som händer när de är dumma" och vips så dog man verkligen..
    Eller att ångesten blir så stark och olidlig att man gör vad som helst för att slippa känna den.....
  • Litet My

    Depression, dock inte den djupaste formen då personen är sängliggande och vare sig kropp eller hjärna fungerar som den ska utan de i steget över dessa som fortfarande har såpass handlingsförmåga att de kan ta sitt liv. Ofta är det också när en djupt deprimerad person till synes mår bättre som självmordet faktiskt kommer. Men hur som helst, depression där personen känner att inget hopp finns och att han/hon bara är en belastning av olika anledningar. En orsak som är vanligare än man tror är mobbning på arbetet, där mobbarna tagit ifrån personen all värdighet den hade och ingen inte ens chefen stöttar Mao läget har blivit hopplöst för personen. Ville få med det få det är något man sällan pratar om men som definitivt bör lyftas mer då många tänker sig mobbning som något som bara händer i skolan.

  • Anonym (Brevet)

    Har ni sett läst den boken jag skrev om ovan?

  • Anonym (?)
    Anonym (mejl) skrev 2014-04-09 19:35:26 följande:
    Jag skrev under helgen mejl till någon här från FL som uttryckte självmordstankar och fick igår besked om att personen dött. Svårt att ta in!
    Var det en person som skrivit många uppmärksammade trådar angående depression och självmordstankar de senaste veckorna? Jag har nämligen också skrivit till en person här på sidan som sedan slutade svara, så man blir ju lite orolig. Den senaste tråden jag såg från personen var där h*n skrev att h*n skulle ta livet av sig den kvällen... Hoppas verkligen att h*n inte gjorde det...
  • Anonym (mejl)
    Anonym (?) skrev 2014-04-10 20:59:59 följande:
    Var det en person som skrivit många uppmärksammade trådar angående depression och självmordstankar de senaste veckorna? Jag har nämligen också skrivit till en person här på sidan som sedan slutade svara, så man blir ju lite orolig. Den senaste tråden jag såg från personen var där h*n skrev att h*n skulle ta livet av sig den kvällen... Hoppas verkligen att h*n inte gjorde det...
    Jag vet faktiskt inte eftersom jag hängt med på FL riktigt. Den här personen skrev och liksom spammade i andra trådar efter att dennes egen tråd hade tagits bort efter att det uttryckts självmordsplaner.
  • Anonym (Post it)

    Ska kolla upp boken du skrev om, så kanske jag kan fila på framtida post it-lappar.

    Skämt åsido så har jag skrivit två avskedsbrev. Det ena har jag kvar. Inget blev särskilt uppmärksammat eftersom att jag sitter här än idag.

    Depression och att man antingen känner sig ensam eller att man är en börda för sin omgivning. Jag tror många känner att världen vore en bättre plats utan dem.

    I mitt brev, som jag fortfarande har kvar, skrev jag att det egentligen borde vara andra som borde dö för att de är såna elaka människor. Det kan ju tilläggas att jag vid det här självmordsförsöket var trött på att bli behandlad som skit och att jag fått klargjort från soc att de inte kunde hjälpa mig. Kände liksom "jahapp, då är den enda utvägen att dö för att slippa alla idioter". Jag står fortfarande för många saker jag skrev i brevet, att folk borde skämmas för hur de har behandlat mig (och andra), men jag tycker väl inte riktigt att de borde dö. Men skämmas rejält. Och några borde sitta lite i fängelse eller i alla fall böta rejält för både det ena och det andra.

    Skulle jag försöka mig på att i förtid checka in hos "den andra sidan" vet jag inte om jag skulle lämna något efter mig. Kanske en förklaring om varför och ett förlåt, vilken låt jag ville ha vid begravningen. Jag skulle välja bort att kalla folk för idioter i alla fall.

  • Anonym (***)

    Jag skrev ett då jag var djupt deprimerad o så fruktansvärt ensam.
    Men när jag väl på *väg* så tog det stopp.
    Jag bara satt där o var tom innan jag i ren panik ringde kuratorn på vc.
    Jag hade i flera veckor haft det där numret framför mig, men inte *kunnat* ringa.
    Kommer inte ihåg själva samtalet, minns bara att jag grät o skrek. 
    Hade sån tur att h*n svarade o att h*n faktiskt brydde sig så pass mycket att h*n bara någon stund senare ringde på min dörr.

    För några år sen, jobbade jag inom heltjänsten o postade jag självmordsbrev åt en tant.
    Jag visste inte då att det var så, utan fick veta det senare.
    Detta var en fredag morgon efter att jag hade varit hos henne. Denna morgonen hade hon specifika krav på hur saker o ting skulle göras.
    Speciellt hur hennes säng skulle bäddas. 
    Minns hur otroligt irriterad jag var o hur stressad jag var då detta drog ut på tiden.
    Jag borde ha fattat eller iaf undrat över detta.
    När jag sen kom till jobbet på måndag morgon så fick jag veta att hon hade valt att somna in i sin säng.


    Breven var till hennes barn o till hennes läkare.
    Fy..jag sitter här o *frysskakar* av tanken o av mitt dåliga samvete som jag fortfarande har.
    Jag fick ingen som helst uppbackning eller stöd utan blev ifrågasatt varför jag inget sa om detta på fredagen.

  • Anonym (L.L)
    Anonym (mejl) skrev 2014-04-09 19:35:26 följande:
    Jag skrev under helgen mejl till någon här från FL som uttryckte självmordstankar och fick igår besked om att personen dött. Svårt att ta in!

    Gud så hemskt!!! Jag har följt och försökt peppa i flera såna trådar, Hur fick du veta?? Gällande självmord är nog depression orsaken, och allt vad den innebär med skuld, trauman, svåra upplevelser, obearbetade känslor, brist på stöd och hjälp och mycket annat! Har inte läst själmordsbrev dock. Jag har svårt att läsa såna böcker eftersom jag själv medicinerar för depression sen 10 år tillbaka, jag försöker sållra det jag tar in i sinnet; jag har tillräckligt med "realistiska" och tunga tankar, utan att behöva tillföra fler.... Men jag hade kanske läst det om jag hade mått bättre. Gillar även att se thrillers, men undviker det medvetet.... För att bespara sinnet...
  • Anonym (mejl)
    Anonym (L.L) skrev 2014-04-12 23:01:46 följande:

    Gud så hemskt!!! Jag har följt och försökt peppa i flera såna trådar, Hur fick du veta?? Gällande självmord är nog depression orsaken, och allt vad den innebär med skuld, trauman, svåra upplevelser, obearbetade känslor, brist på stöd och hjälp och mycket annat! Har inte läst själmordsbrev dock. Jag har svårt att läsa såna böcker eftersom jag själv medicinerar för depression sen 10 år tillbaka, jag försöker sållra det jag tar in i sinnet; jag har tillräckligt med "realistiska" och tunga tankar, utan att behöva tillföra fler.... Men jag hade kanske läst det om jag hade mått bättre. Gillar även att se thrillers, men undviker det medvetet.... För att bespara sinnet...
    Det var efterlevande som hittade att jag skrivit privat mejl till personen. Denne hade skrivit sin mejladress i tråden. Men när mitt mejl kom var personen redan död antagligen.

    Bra att du matar dig själ med det som är positivt för dig. Klokt!
  • Anonym (Ångermanland)

    Har själv skrivit ett självmordsbrev för ca 12 månader sedan, men inte gjort något åt det. Det var en period då jag mådde dåligt, nu börjar jag kännas ångest igen inför hösten och mörkret.
    Har ingen att prata med om mina djupare känslor för livet. Är också inne i en jobbig fas i livet med arbetslöshet. Är olycklig kär i en man som inte visar några känslor tillbaka. Känner bara oro inför framtiden, ser ingen glädje längre fram, bara sorg då jag vet att mina nära och kära också kommer dö inom en kort period, tänker på mina äldre föräldrar.
    Har inga vänner kvar i min egen ålder, ingen verkar vilja prata med mig på riktigt. Jag blir hela tiden bedragen av mina pojkvänner så känner liksom ingen mening längre att försöka kämpa för något.

Svar på tråden Har ni läst el skrivit självmordsbrev?