• Anonym (mamma­n)
    Äldre 12 Apr 21:14
    10013 visningar
    31 svar
    31
    10013

    Börja på förskola vid 2 år, rätt eller fel? Hjälp...

    Hej alla på familjeliv! Startar en tråd då jag behöver råd kring en sak som börjat gnaga mig...

    Jag har en dotter som nu är 20 månader gammal. Jag har varit hemma med henne och nu är pappa hemma med henne tills hon är precis fyllda 2 år. Då ska hon även börja på förskolan, så hon kommer börja när hon är precis 2 år. 

    Vi har valt detta själva och har pusslat med föräldradagar och jobb för att vi ansåg att det skulle vara bra för henne att vara hemma med oss och bli aktiverad hemma. Det kändes rätt så, magkänslan sa så, att jag inte ville lämna bort en 1 åring. Och eftersom vi kunde få ihop det ekonomiskt så körde vi på det. 

    Fram till hon var ca 15 månader så hängde hon bara med i allt som hände i vardagen. Då var det nog så spännande att utforska en kökslåda... Men med tiden så märker man på henne att hon börjar få tråkigt, det är min känsla. Våra vänner har inga barn, så det blir automatiskt så att hon umgås mkt med vuxna, vilket hon gillar. Hon busar och skojar med alla som hon är trygg med. Vi har även mor och farföräldar som hon träffar ofta som hon har en nära kontakt med. För att hon ska få träffa andra barn så har jag gått och nu går även pappa mkt till öppna förskolan, flera ggr i veckan. Det som oroar mig är att hon inte visar större intresse för barnen där, vilket ju är tanken med att gå dit. Hon vill leka med föräldern, eller pula runt och utforska allting själv. Springa runt mellan rummen och titta på allting.. De andra barnen är inte så intressanta. Ibland samspelar hon med andra barn där och då handlar det mest om konflikter, tex att ngn tar ngt från henne och hon blir såklart sur, vilket ju är ålderadekvat. Men hon leker inte med de andra, vilket oroar mig. För jag inbillar mig att alla andra barnen där minsann leker med varandra....

    Vi aktiverar henne mkt, både på helger och vardagar. Går till olika parker, olika barnaktiviteter, är ute i naturen, badhuset, öppna förskolan osv osv. Jag känner dock någonstans att är detta för lite? Behöver en 20 månaders mer? Behöver dom den stimulans förskolan ger? Många barn börjar ju förskolan redan innan 18 månaders ålder och har jätteroligt där, samspelar med andra barn och har det toppen. Sedan vet jag att även det motsatta finns och att det inte alls är bra att lämna bort för små barn, varför vi valde att ha henne hemma så länge som möjligt....

    Nu börjar jag smått fundera på om vi gjort rätt val. Jag får olika åsikter till höger och vänster kring detta och det kommer jag väl förmodligen få här också. Men vad tycker ni? Är det för sent att börja vid 2 år, borde hon ha börjat tidigare? Jag vet att det inte finns några rätt och fel, men kanske ska jag tänka annorlunda om jag ska ha flera barn? Det som oroar mig lite är att jag ibland upplever att hon blir rastlös när vi är hemma, det är hon dock inte när vi är ute iväg på ngt osv. Men beror rastlösheten på att hon inte får tillräckligt med stimulans i allmänhet eller är alla barn så? Vi försöker ju verkligen att aktivera henne till max, men ibland måste man ju vara hemma också... Sen det här med att hon inte leker med andra barn oroar mig. Hur ska det gå för henne när hon väl ska börja då? Pappa går till öppnis ofta, men intresset finns inte hos henne? Eller är det där olika från barn till barn, när det intresset kommer? Sedan är jag även orolig för hennes språk, hon säger bara ett fåtal ord, och BVC säger att det är ingen fara. Men det oroar mig också.. Ja ni hör, jag är orolig helt enkelt. Vad tycker ni?

  • Svar på tråden Börja på förskola vid 2 år, rätt eller fel? Hjälp...
  • Äldre 12 Apr 22:10
    #11

    Nej, pedagogerna jobbar inte med en 1-åring för att försöka få den att samspela med de andra barnen. Det är väldigt ovanligt att 1-åringar leker med andra.
    Jag tror inte alls att du behöver oroa dig. Hon kommer förmodligen klara sig alldeles utmärkt i livet, "trots" att hon varit hemma 2 första åren  Flört

  • Äldre 12 Apr 22:43
    #12

    Min dotter började strax efter hon fyllt ett år, man märkte genast stor skillnad i talet så fort hon började på dagis. I övrigt brydde hon sig inte så mycket om andra barn heller utan sprang mest fram till alla roliga saker hon såg inget att oroa sig för heller, det kommer så småningom. Jag tycker inte två år är för sent att börja i alla fall och så länge ni träffar andra barn på öppna förskolan pch badhuset så är det inget att oroa sig för

  • Anonym (mamma­n) Trådstartaren
    Äldre 12 Apr 23:04
    #13
    Thildasmamma09 skrev 2014-04-12 22:43:29 följande:
    Min dotter började strax efter hon fyllt ett år, man märkte genast stor skillnad i talet så fort hon började på dagis. I övrigt brydde hon sig inte så mycket om andra barn heller utan sprang mest fram till alla roliga saker hon såg inget att oroa sig för heller, det kommer så småningom. Jag tycker inte två år är för sent att börja i alla fall och så länge ni träffar andra barn på öppna förskolan pch badhuset så är det inget att oroa sig för
    Vi träffar på öppna fsk, på badhuset finns det iof också barn men då är hon fullt upptagen med att bada och plaska.... På öppna fsk är hon också fullt upptagen med annat eller så vill hon vill liksom bara att en förälder ska leka med henne, barnen är inte intressanta. Men så är det oavsett var vi är.. Är vi i parken med massa barn så vill hon åka rutshkana med mamma...
  • Äldre 12 Apr 23:10
    #14
    Anonym (mamman) skrev 2014-04-12 23:04:59 följande:
    Vi träffar på öppna fsk, på badhuset finns det iof också barn men då är hon fullt upptagen med att bada och plaska.... På öppna fsk är hon också fullt upptagen med annat eller så vill hon vill liksom bara att en förälder ska leka med henne, barnen är inte intressanta. Men så är det oavsett var vi är.. Är vi i parken med massa barn så vill hon åka rutshkana med mamma...

    Njut av det! Snart åker du på fel sätt och det är bara kompisar som duger :)
  • Äldre 13 Apr 05:44
    #15

    Mina barn har börjat runt 1 år och även om båda 2 nästan direkt har hittat en "bästis" som de alltid leker med och har jättekul med så är det först vid 2,5 års ålder som äldsta verkligen började leka med andra barn mer än att de bara gjorde samma sak bredvid varandra. Och samma kommer nog vara för yngsta.

  • Äldre 13 Apr 07:42
    #16
    Anonym (mamman) skrev 2014-04-12 23:04:59 följande:
    Vi träffar på öppna fsk, på badhuset finns det iof också barn men då är hon fullt upptagen med att bada och plaska.... På öppna fsk är hon också fullt upptagen med annat eller så vill hon vill liksom bara att en förälder ska leka med henne, barnen är inte intressanta. Men så är det oavsett var vi är.. Är vi i parken med massa barn så vill hon åka rutshkana med mamma...

    Men det är ju såna de är i den åldern. Vill vara med tryggheten o bästa kompisarna, dvs MAMMA o PAPPA. Vänta du till två med gott samvete. Hon har det bäst hemma.
  • ump
    Äldre 13 Apr 08:19
    #17

    Vänta med förskolan, det finns inget negativt med det! Min dotter på snart 3,5 år, som inte går på förskola, är inte heller särskillt intresserad av att leka med andra barn på öppna förskolan. Hon vill helst leka med mig 😊Hennes storebror var likadan, började leka ordentligt med andra barn först när han fyllt fyra. Han började förskola när han var fem år. Han var hur nöjd som helst med att vara hemma och gå på öppna förskolan, träffa morföräldrarna och leka med kompisar i hemmiljö. Han ville testa förskola när han fyllt 4 och det fick han, men efter tre veckor ville han iiinte gå där mer, så vi tog hem honom igen.Ska erkänna att jag blev lite orolig då och undrade om jag gjort rätt... Men sen började han på 15 timmars när han fyllt fem och då gick det hur bra som helst, har aldrig varit några problem! Nu går han i förskoleklass och trivs som fisken i vattnet😊Man ska inte lyssna så mycket på alla andra, gör det du själv känner är rätt! 😊

  • Äldre 13 Apr 09:12
    #18

    Du kan vara helt lugn. De flesta barn är inte så intresserade av att leka med andra innan två år. Ibland kan det se ut så men många gånger leker de bara samma lek men bredvid varandra. Deras samspel är ju lite olika än vad vi tänker oss, de kan titta på varandra och härmas eller bråka om vem som ska ha en viss leksak osv. Händer inte så ofta att de på riktigt leker ihop en gemensamt bestämd lek. Ni ger henne möjligheten att träffa andra barn och det är jättebra, den dagen hon vill kommer hon ta mer kontakt men just nu är hon inte intresserad.

  • Anonym (Finns inte rätt)
    Äldre 13 Apr 09:27
    #19

    TS finns inte rätt eller fel, ni bestämmer själva hur ni vill göra. En del tycker det är för tidigt en del inte och vilka möjligheter har man att vara hemma längre än vad som är lagligt ? Ja ni måste göra det som är bäst för er och funkar för er, det har varit flera såna här trådar här tidigare, och det finns inte något rätt eller fel tycker jag. Alla familjer måste själva få ta detta beslut och vår dotter började på förskola vid 1,5 år och är idag 8 år och går ut ettan snart och är världens goaste och sociala tjej och har jättemycket kompisar och är lugn och trygg i sig själv. Och för oss kändes det bra, så det finns inte nåt rätt eller fel. Hon gillade förskolan väldigt mycket och tycker också om att vara hemma och leka och göra saker med oss.
    Lycka till och ta ditt eget beslut och påverkas inte i vad andra här på FL tycker.

  • Anonym (Hemma är super)
    Äldre 13 Apr 17:45
    #20

    Har man möjlighet så är det självklart bättre för barnet att vara hemma med er, i alla fall tills barnet är tre. Har man inte möjligheten så är dagis jättebra, men självklart är inte dagis bättre än mamma/pappa. (räknar med vanliga föräldrar).

Svar på tråden Börja på förskola vid 2 år, rätt eller fel? Hjälp...