• Emelitt

    "Mitt första år"

    Hej på er!


     Väntar mitt första barn och här kommer mitt första inlägg här på sidan, och vet inte om jag väljer riktigt rätt forum, men gör ett försök.
     Jag skulle vilja ge mig på att göra en egen "mitt första år-bok", och undra vad för saker som bör finnas med. Googlar jag så får jag mest upp förslag på böcker att köpa...


     Jag är arbetslös och behöver roa mig med lite pyssel innan underverket kommer i september

    Självklara saker som mamma, pappa, namn, födelsedatum, vikt och längd är sånt jag kommer på. 


     Men vad mer är det som brukar finnas i såna böcker?! 


     Tacksam för hjälp eller om någon har någon mall man kan kika på!? :D

    Emelie

  • Svar på tråden "Mitt första år"
  • Litet My

    Kan kolla i våra

    *Mina föräldrar-skrivet lite om vilka de är
    *Hur träffades mina föräldrar
    *I mammas mage-ULbild tex
    När fick mamma veta att hon var gravid? Vad sa hon då? Vad sa pappa? För vem berättade de det först? När kändes första sparken, när visste de om det var en pojke eller flicka (här har jag satt in UL bilden)

    *Dagen då jag föddes-Längd, vikt, vilken BM, stjärntecken, tid osv
    *"Mina föräldrar berättar om förlossningen-kan vara kul med olika upplevelser =)
    *Vad hände ute i världen denna dag? Hur var vädret?
     *"mitt namn och dess betydelse-vilka namnförslag hade man, vad betyder namnet
    *Allra första dagen, hår och ögonfärg då, hade bebisen nåt hår? Vilka var de första besökarna, vad sa besökarna?
    *"Stamtavla" mamma, pappa, mormor,morfar,kusiner osv
    *Vad bodde jag (kan vara kul när barnet är större)
    *Mina smeknamn
    *Första familjekalaset, vem kom?
    *Mina första ord
    *Min kvällsritual
    *Hälsojournal om man vill fylla i mer hur barnet växer och utvecklas under året, vaccinationer mm
    *Mina första vänner
    *Min utveckling-här satte jag in 4 kort på ett uppslag när hon ligger på sidan-nästan rullar runt-kommit runt helt-står/går
    *Mina första tänder, när kom de, vilka kom först, när kom resten?
    *Mina första måltider, vad uppskattades? Vad uppskattades inte?
    *Mina små egen heter
    *Uppföljning "när jag var 6 månader"
    *Hand och fotavtryck
    *Mina första steg? När kröp bebisen? osv Vem var med?
    *Min första resa
    *Min första jul
    *Min första födelsedag-Vem kom, presenter,var osv
    *Andra speciella händelser? Dop?

    Nu har jag läst av dotterns bok, tyckte dock vissa rubriker var löjliga eller att de inte passade sig så jag har satt bilder över en del, satt klistermärken och pysslat en del för att göra det lite mer personligt. Dopet var inte med i denna vilket passade perfekt eftersom vi inte döpte henne annars är det ju ofta många sidor om just det.

    Hoppas du fick lite tips.

Svar på tråden "Mitt första år"