• hemmafru19

Öppen 4 cm utan värkar förstföderska (38+4)

Jag var igår på kontroll på förlossningen för jag tyckte att jag inte känt några foster rörelser i princip alls det senaste dygnet. Men allt såg bra ut med den lille i magen. De gjorde CTG och utraljud, sedan ville hon känna på livmodertappen tror jag det var för att trycka lite på hinnorna och få igång fler sammandragningar ut i fall att det var så att jag var öppen lite så att de gick. Är i vecka (38+4) kan jag ju på peka och mitt första barn. ''Nämen oj'' hörde jag bara, sedan sa hon att jag var öppen 4cm. Jag har inte känt något över huvud taget förutom en massa samman dragningar. Någon som varit ute för nått liknande? 

• Svar på tråden Öppen 4 cm utan värkar förstföderska (38+4)
  • längtar14

Så var det för mig, men jag har en lättretad livmoder, så jag är praktiskt taget sängliggandes från v 16.

• Lindsey Egot the only one

Jag var öppen sju centimeter med andra barnet när jag kom in och hade bara haft molande värk i ryggen i två timmar innan och fick helt plötsligt tre starka värkar på raken och åkte in och då var jag öppen sju centimeter och en timma senare var barnet fött. Jag hade aldrig åkt hem om de upptäckte att jag var öppen fyra centimeter.

• hemmafru19

De gjorde en hinnsvepning igår, men den har inte givit något resultat än. Men vi får se, känns konstigt att jag inte känt något överhuvudtaget, känns mer som om detta är vanligare för omföderskor.

Har massor av sammandragningar och känner en del tryck nedåt, men inget gör ont över huvud taget.

Så förvirrad, känner ju inte heller att man har full koll med första graviditeten.

• 3skabli4

Har du ringt förlossningen och pratat med dom?

• Elmiina

Jag gick runt och var öppen 3-4cm i över 2v. Gjorde då hinnsvepningar utan någon framgång. När "värkarna" startade på bf+2 så kände jag knappt dom, var löjligt svaga och jag kunde sova gott. Vaknade på morgonen och de satt i. Ringde då förlossningen och kom in, var öppen 6cm utan att knappt ha känt något. Och förs efter de startade riktiga värkar.

Så visst kan man som förstföderska gå runt flera cm öppen ett tag innan förlossning :p

• hemmafru19

Var på förlossningen igår och det enda svaret jag fick var att, ''man kan inte veta säkert hur många timmar, eller dagar det tar innan förlossningen sätter igång''

Elmiina skrev 2014-04-16 08:03:00 följande:
    Jag gick runt och var öppen 3-4cm i över 2v. Gjorde då hinnsvepningar utan någon framgång. När "värkarna" startade på bf+2 så kände jag knappt dom, var löjligt svaga och jag kunde sova gott. Vaknade på morgonen och de satt i. Ringde då förlossningen och kom in, var öppen 6cm utan att knappt ha känt något. Och förs efter de startade riktiga värkar.

Så visst kan man som förstföderska gå runt flera cm öppen ett tag innan förlossning :p

Känns skönt att höra att någon i alla fall varit med om samma sak i princip. Är väll för att det är första barnet med som man är lite extra vaksam och ''förvirrad''. Får väll hoppas att de slipper få in mig under påskhelgen i alla fall :) Jag har beräknad BF på torsdag nästa vecka. Och jobbar min sista dag imån, har mått otroligt bra hela tiden. Har reumatism men som helt försvunnit under i stort sett hela graviditeten :)

Hur lång tid tog din förlossning ifrån det att du kom in Elmiina?

• kalleankan

Mitt första barn så blödde jag lite i v.38, (en fredag) åkte in för koll och då var jag 4 cm öppen, fick stanna över natten.
    Eftersom inga värkar fanns i huvutaget fick jag åka hem.
    Natten till måndagen gick vattnet, fortf inga värkar.. men åkte in och fick stanna, var fortf bara öppen 4 cm, utan minsta värk.
    Men på måndageftermiddagen kom värkarna från ingenstans och 4½ timme senare låg han på mitt bröst.
    Så nästan 3½ dygn var jag öppen utan att det hände.. kanske var längre eftersom jag inte vart på kontroll innan :)

Kanske startar snabbt för dig också.. så var lite beredd iaf :)

• 3skabli4

För min del så hade jag små förvärkar i 2 veckor. Var öppen 2 cm. Dagen innan bebisen kom så fick jag en hinnsvepning, var då i v.40+3. 12 timmar senare gick vattnet i samma sekunden som första värken kom. Så jag tror vattenavgången startade allt :)

Ts: Härligt att reumatismen/värken är som bortblåst nu under graviditeten. Var exakt samma sak för min mamma :) Men ja sen kom värken/besvären tillbaka efteråt.

• Elmiina

Alltså jag hade ju haft dom där supersvaga värkarna hela natten och kom sen in på förlossningen och läget var densamma. Jag fick dropp för att få värkarna att bli starkare och tätare. Så från att jag kom in tills dottern va ute tog det ca 12tim. Hade kunnat gå hemma mycket längre men då hade de blivit ännu mer utdraget, nu snackar vi dagar :p Öppnade mig ju så himla sakta.

Svar på tråden Öppen 4 cm utan värkar förstföderska (38+4)