• Carutt

Hur nattar ni era barn?

Jag är nyfiken på hur andra nattar sina barn, hur gamla är dom? Min dotter har nyligen fyllt ett. Mitt mål är att sjunga eller läsa lite, lägga ner min dotter i sängen, säga godnatt och Kunna gå ut och hon somnar ändå. Jag tycker det går rätt ok just nu och det går åt rätt håll. Här myser vi lite efter kvällsmat på hennes rum vid ca kl 8, sätter på pjamas. Vaggar henne i famnen några minuter tills jag märker att hon börjar bli trött och sen lägger henne i sängen. Där snurrar hon rundor och ställer sig upp då och då. Ibland gnäller lite men lägger sig igen när jag klappar henne på kinden. Lugnast är hon om jag har handen i sängen så hon kan hålla den. Sen somnar hon efter allt mellan 10 minuter ca 50 minuter efter massa snurr i sängen. Så hur gör ni? :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-04-16 10:12
    Ett par funderingar till. Ni som har barn som somnar själva i sitt rum. Har det varit jobbigt att få det så? Och någon annan som har problem med att barnen vaknar fler gånger på natten? Här gör hon det minst en gång per natt och tyvärr brukar det sluta med att hon sover mellan mig och min sambo. Och då vaknar hon inte förrens morgonen.

• Svar på tråden Hur nattar ni era barn?
  • Helenmedh

6åringen: Borsta tänder, kissa och klä av sig. Ner i sängen, puss, kram och älskar dig och sen gå ut. Somnar eller ligger vaken ett tag men kommer aldrig upp eller ropar. Gjort så sedan han var runt året. 

1åringen: Pyjamas, välling och borsta tänder. Lägger ner i sängen, puss, kram och älskar dig och sen gå ut. Somnar ganska omgående. Sällan man behöver gå in till honom igen. 

Båda barnen sover vid 20.00.

• Helenmedh
    Helenmedh skrev 2014-04-15 22:12:30 följande:
    6åringen: Borsta tänder, kissa och klä av sig. Ner i sängen, puss, kram och älskar dig och sen gå ut. Somnar eller ligger vaken ett tag men kommer aldrig upp eller ropar. Gjort så sedan han var runt året. 

1åringen: Pyjamas, välling och borsta tänder. Lägger ner i sängen, puss, kram och älskar dig och sen gå ut. Somnar ganska omgående. Sällan man behöver gå in till honom igen. 

Båda barnen sover vid 20.00.
    Mörkt i bådas rum också. 
  • ascorbinsyra

Båda barnen: Äta, bada/duscha och borsta tänderna
    2 åringen: Godnattsaga i sängen med "snutten" 
    9 åringen: Kamma och fläta håret, läxorna, ta fram kläder och packa skolväskan sedan hopp i säng med henne och godnattpuss till båda.

• Bling1975

Vi går och lägger oss tillsammans, men föräldern går upp när barnet har somnat (om hen inte också sover då). Ibland läser vi en saga, ibland sjunger vi en sång, ibland blir det inget alls utan bara godnatt. Sedan somnar hon på 1-60 minuter beroende på dagsform. Det är lite olika i perioder. 

Jag har tänkt att det vore skönt att kunna natta utan att ligga kvar tills hon somnar. Men just nu är en stökig period där det ska göras tusen saker istället för att sova så vi väntar nog in en lite lugnare period innan vi testar det. Hon har just fyllt 2.

• Natulcien

Vi har aldrig haft som mål att lämna sonen att somna själv. Det är ju så oerhört mysigt att han somnar intill!
    Han är 3,5 år. Vi läser två böcker i soffan och han äter lite kvällsfika samtidigt. Sen borstar vi tänder och byter om, och går in och lägger oss i hans säng (120-säng). Läser en till bok eller kör en "hitte-på-saga", och sen släcker vi och han somnar ingosad i någon av oss. Han brukar somna 10-15 min efter att vi har släckt, ibland kan det ta uppåt en halvtimme om han är mer "speedad". Sen sover han som en stock i 11-12 timmar.
    Vi nattar varannan kväll, jag och min sambo.

• MalinEddie

Det beror på:) Ofta har de numer fullt upp med kompisar på kvällen nu när vädret är fint igen och varenda grannbarn är ute och sedan är det middag på det det så stunden för nattning är inte lika lång som tidigare (de är för trötta och vill sova) så ofta blir det att vi "bara" pratar några ord, stoppar om dem och kramar godnatt efter tandborstning och allt det där..De är 5 och snart 7 år.
    Tidigare hade vi som rutin att läsa varsin bok i soffan för att sedan stoppa om dem i deras sängar och gå ut. Ligga kvar vid behov. Nu läser vi och myser desto mer övrig tid.
    Idag har vi dåligt med rutiner. Vi tar dagen som den kommer och det funkar fintfint för alla inblandade upplever jag nu när de är äldre.

Avskyr CIO-metoder.
  • Catti41

Vi läser några kapitel i någon bok och sen ligger han på min arm och vi pratar om livet och döden och allt. Sen somnar han. Efter läsningen kanske 20 minuter. Lätt dagens bästa stund med alla existentiella funderingar. Han är 6 år.

• Archandra

Vi har en tjej som snart är sju och en som är 3,5 år. Det är oftast maken som nattar storasyster. Efter tandborstningen går de och lägger sig. Han läser något kapitel i en bok. Hon berättar en saga på hans rygg (med ett antal små dockor som hon flyttar hit och dit). Sedan släcker de lampan och han ligger kvar hos henne tills hon somnar.

När jag nattar lillasyster brukar vi först läsa en bok, sedan sjunger vi ett par sånger och sen lägger hon sin arm på min hals och somnar så småningom.

Vi tycker båda två att det är mysigt att natta barnen och känner ingen brådska med att de ska sova själva.

• MotvilligaMamman

Läser en saga, släcker lampan, säger god natt och går därifrån. När de var mindre fick de varsin flaska välling/ersättning och somnade själva i sina sängar när den var uppdrucken. Vi hade en period när de ville att vi skulle sitta i rummet tills de somnade, men då det kunde ta upp till en timme så jobbade vi bort det ganska fort.

• Carutt

Lyxigt :) har det varit jobbigt för er innan det blev såhär?

AnusStringberg skrev 2014-04-15 21:26:19 följande:
    Lägger i sängen, säger godnatt, går ut och tar fram godis och vin och slår på någon bra film.

Svar på tråden Hur nattar ni era barn?