• travel­er
    Äldre 16 Apr 22:19
    8484 visningar
    18 svar
    18
    8484

    Är det farligt att närma sig en älg?

    Jag var precis ute på promenad i vårt naturreservat. Vid en vägkorsning stod en ganska stor älg och tuggade på några kvistar. Jag var kanske 7 meter ifrån den. Den iakttog mig men verkade varken rädd eller irriterad. Jag funderade på om jag skulle gå närmare men ville väl inte utmana ödet i onödan. Det är ju ett vilt djur som inte vill ha med människor att göra.

    Vad tror ni är det farligt om jag skulle få syn på den igen? Att närma sig alltså.

  • Svar på tråden Är det farligt att närma sig en älg?
  • Äldre 16 Apr 22:28
    #1

    Inget jag skulle rekommendera nej. Håll dig på avstånd.

  • Lindse­y Egot the only one
    Äldre 16 Apr 22:59
    #2

    När jag var liten kom en springande älg emot mig när jag kom cyklande på vår gata. På den tiden fanns det brödbil precis som glassbilen och den mannen där såg vad som höll på att hända så han sprang mot mig och välte ber mig på gatan och just då var älgen så nära att den fick hoppa över oss. Efter det är jag livrädd för älgar som inte är i inhäng på zoo. Jag var 8 år då dvs 30 år sedan. Och det har etsat sig fast.

  • Litet My
    Äldre 17 Apr 00:02
    #3

    Farligt om den har kalvar, mindre risk om de inte har det. Dock är älgar ju vilda och inga tamdjur så de är oberäkneliga. Haft en vimsig fjolårskalv efter mig i hasorna när jag gick hem från jobbet en gång, troligtvis mycket förvirrad då jag kunnat klappat den om jag sträckt ut handen, försökte dock bara att gå vidare och verka cool, sällan jag varit så rädd. Är du 7 meter ifrån så gå inte närmare.

  • Gillst­ring
    Äldre 17 Apr 00:09
    #4

    Finns det någonting dokumenterat på att älgar har skadat människor?

  • Äldre 17 Apr 00:12
    #5

    Det var ju en kvinna (eller var det man?) som blev misshandlad till döds av en älg (var i tidningen förra året). De misstänkte länge sambon men sen anföll samma älg en annan med och utredarna insåg att skadorna var orsakade av älgen.

  • Gillst­ring
    Äldre 17 Apr 00:17
    #6
    Toppen9 skrev 2014-04-17 00:12:59 följande:
    Det var ju en kvinna (eller var det man?) som blev misshandlad till döds av en älg (var i tidningen förra året). De misstänkte länge sambon men sen anföll samma älg en annan med och utredarna insåg att skadorna var orsakade av älgen.
    Älgar som misshandlar människor, låter otäckt Förvånad
  • Äldre 17 Apr 00:20
    #7

    Det går att få älgen tam. Men det är inte att rekommendera för att det kommer att sluta illa för älgen. Det fanns en tam älg vid sommarstugeområdet här för några år sen, så kom stockholmarna för att ha semester och blev rädda. Kommunen kom och sköt älgen.

  • Litet My
    Äldre 17 Apr 00:56
    #8

    Du får åka till Dalslands aktiviteter TS, de har älgpark där du får mata och klappa så mycket du vill :)

  • Eisa
    Äldre 17 Apr 06:26
    #9

    Älgar är väl statistiskt sett farligare för oss människor än vad vargar är?

    Jag är förvånad att älgen stod kvar på 7 meters håll. Varje älgjägares dröm.

    Som uppvuxen i norrlandsskogarna var älgar vardagsmat för mig, men de blev alltid rädda när jag var typ 50 meter ifrån dem. Jag brukade stanna och snacka med dem då och dom bara: Eh, detta är ej normalt, vi drar.

  • travel­er
    Äldre 17 Apr 08:28
    #10

    Tack för svar. Ska gå samma runda igen ikväll. Jag har hört från invånarna att den gillar just det stället.

  • Äldre 17 Apr 08:54
    #11
    Toppen9 skrev 2014-04-17 00:12:59 följande:
    Det var ju en kvinna (eller var det man?) som blev misshandlad till döds av en älg (var i tidningen förra året). De misstänkte länge sambon men sen anföll samma älg en annan med och utredarna insåg att skadorna var orsakade av älgen.
    Ja det läste jag också. Så nej man ska inte gå fram till en älg. den kan LÄTT sparka/trampa ihjäl en människa. 
  • Äldre 17 Apr 08:55
    #12
    Maleficent skrev 2014-04-17 00:20:56 följande:
    Det går att få älgen tam. Men det är inte att rekommendera för att det kommer att sluta illa för älgen. Det fanns en tam älg vid sommarstugeområdet här för några år sen, så kom stockholmarna för att ha semester och blev rädda. Kommunen kom och sköt älgen.
    Vad sorgligt=(. 
  • Halvtr­e
    Äldre 13 Jun 23:36
    #13

    Ingen fara alls, nästa gång kan du pröva att springa mot den så snabbt du kan. Springer den inte ifrån dig så kan du ju alltid hoppa upp och rida på den. Ett tips, skriker du hysteriskt kanske den springer iväg. Annars är det kanske därför man går på tå när man ser dem.

  • Nenne6­66
    Äldre 13 Jun 23:46
    #14
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-04-16 22:59:41 följande:
    När jag var liten kom en springande älg emot mig när jag kom cyklande på vår gata. På den tiden fanns det brödbil precis som glassbilen och den mannen där såg vad som höll på att hända så han sprang mot mig och välte ber mig på gatan och just då var älgen så nära att den fick hoppa över oss. Efter det är jag livrädd för älgar som inte är i inhäng på zoo. Jag var 8 år då dvs 30 år sedan. Och det har etsat sig fast.



    Åh fy! Vi har mycket älg här och jag är livrädd för dom.
  • Nenne6­66
    Äldre 13 Jun 23:48
    #15
    Litet My skrev 2014-04-17 00:56:06 följande:
    Du får åka till Dalslands aktiviteter TS, de har älgpark där du får mata och klappa så mycket du vill :)



    Ja och i Slottskogen i Gbg :).
  • Halvtr­e
    Äldre 13 Jun 23:52
    #16
    Nenne666 skrev 2014-06-13 23:48:39 följande:


    Ja och i Slottskogen i Gbg :).
    Älg i bur är grymt. 
  • Nenne6­66
    Äldre 13 Jun 23:53
    #17
    Halvtre skrev 2014-06-13 23:52:06 följande:
    Älg i bur är grymt. 



    Det håller jag med om.
  • Halvtr­e
    Äldre 13 Jun 23:59
    #18
    Nenne666 skrev 2014-06-13 23:53:24 följande:


    Det håller jag med om.
    Jag tycker synd om den stackars älgen, en park i Göteborg. Det får mig att erinras om den stackars svanen någon skitstövel sköt en pil genom halsen. Skall man nödvändigtvis ha en park för djur så låt folk betala för att se dem så att det finns anställda som i alla fall beskyddar. Inte en öppen park som står öppen för djurplågare i Göteborg stad.
Svar på tråden Är det farligt att närma sig en älg?