• Gudasänd

    Vem skapade träden, grönsakerna och blommorna? Vad säger ni, evolutionstroende?

    .
    VEM SKAPADE TRÄDEN, GRÖNSAKERNA OCH BLOMMORNA ?

    VAD SÄGER NI, ATEISTER OCH EVOLUTIONSTROENDE ?

    Det här är en fråga som jag aldrig tidigare tagit upp här på Familjeliv, så det ska verkligen bli intressant och spännande att läsa och ta del av era tankar och svar kring denna tankeväckande fråga.

    Vi vet ju att stenar och berg inte kan ge upphov till liv. Stenar innehåller inga frön som kan alstra träd, grönsaker och blommor. Vad gäller bakterier, så klarar de endast av att alstra just bara bakterier, dvs encelliga livsformer, så inga grönsaker kan ha uppkommit den vägen heller.

    Vem skapade träden, grönsakerna och blommorna?

    Man kan definitivt inte ge som svar nån flummig "evolution", eftersom det då genast uppstår tre frågeställningar som de evolutionstroende inte kan svara på:

    1. Var fick "evolutionen" tag på fröna till växterna?

    2. Var fick "evolutionen" det genetiska materialet ifrån, den unika genetiska informationen kodad (vem kodade?) i alla olika sorters fröer, som formade alla sorters träd, grönsaker och blommor?

    3. Hur gick "evolutionen" till väga för att ta fram och designa alla dessa vackra skapelser, med tanke på att det ju krävdes en hel del IQ, skaparkrafter och konstnärskap för uppdraget, då "evolutionen" ju som bekant är totalt IQ-befriad, blind och impotent?

    TILL DISKUSSION:

    Vem skapade träden, grönsakerna och blommorna?

    De kan ju uppenbarligen inte ha skapat sig själva, så vem skapade dem, om inte allas vår Intelligente Skapare?

    Det måste ju i alla fall ha varit någon med ett skönhetssinne bortom denna värld. Tänk bara på rosens och lotusblommans undersköna form och design. Det kan ju omöjligt ha varit någon opersonlig, blind "evolution" som designade dem, då den ju totalt saknar skönhetssinne.

    Må frid, lycka och Gudskärlek råda och äga er, önskar jag er alla av hela mitt hjärta, själens och Översjälens boning, Guds lokaliserade immanenta aspekt, den Helige Anden, Samvetets röst - Herren vare med er!

    Aum, Om tat sat, Hare Krishna

    twitter.com/Snilleblixten

    Eder evigt tillgivne,
    Fick en Snilleblixt
    .

  • Svar på tråden Vem skapade träden, grönsakerna och blommorna? Vad säger ni, evolutionstroende?
  • Tallpall

    Citatkrig! Glad"I regard the brain as a computer which will stop working when its components fail. There is no heaven or afterlife for broken down computers; that is a fairy story for people afraid of the dark."

    - Stephen Hawking

    "It was, of course, a lie what you read about my religious convictions, a lie which is being systematically repeated. I do not believe in a personal God and I have never denied this but have expressed it clearly. If something is in me which can be called religious then it is the unbounded admiration for the structure of the world so far as our science can reveal it."

    - Albert Einstein

    "I have never seen the slightest scientific proof of the religious ideas of heaven and hell, of future life for individuals, or of a personal God."

    - Tomas Edison

    "God stands out in the universe as the most glaring of all superfluous sore thumbs."

    - Richard Dawkins

    "The beauty of religious mania is that it has the power to explain everything. Once God (or Satan) is accepted as the first cause of everything which happens in the mortal world, nothing is left to chance...logic can be happily tossed out the window."

    -Stephen King

  • enimini

    Det ena behöver inte utesluta det andra. Jag tror att Gud använde sig av "evolutionsmetoden" och att han börjar bli pissig på att folk klankar ner på den hela tiden.

  • themia
    enimini skrev 2015-03-26 03:43:26 följande:

    Det ena behöver inte utesluta det andra. Jag tror att Gud använde sig av "evolutionsmetoden" och att han börjar bli pissig på att folk klankar ner på den hela tiden.


    Problemet med gudstroende och evolutionen är att evolutionen inte kräver någon gud, den fungerar av sig själv.
    Gud är överflödig.
  • Trent

    Vem skapade gud? Det är något jag aldrig tagit på detta forum förut.

    Så vad säger ni troende där ute?

    Vem skapade vår superintelligente, allsmäktige och allvetande gud? Och kom inte med sånt hjärndött nonsens som att gud är evig. Det säger sig självt att inget är evigt. Och bakom en så vacker och avancerad och skapelse som gud måste det finnas en intelligent skapare.

    Till diskussion:

    Vem skapade skaparen?

  • uglygodcilla81

    Haha, för människa kan verkligen bevisa allt med sina sinnen som är så otroligt utvecklade ! Not... Vem är så naiv så att man tror att det inte kan finnas mer än vad vi ser, bara för att det inte är bevisat? En hel del tydligen...

  • Pentra

    Varför får bara ateister och evolutionsTROENDE svara och skriva i tråden? ... /Pentra

  • themia
    Trent skrev 2015-03-27 20:21:58 följande:

    Vem skapade gud? Det är något jag aldrig tagit på detta forum förut.

    Så vad säger ni troende där ute?

    Vem skapade vår superintelligente, allsmäktige och allvetande gud? Och kom inte med sånt hjärndött nonsens som att gud är evig. Det säger sig självt att inget är evigt. Och bakom en så vacker och avancerad och skapelse som gud måste det finnas en intelligent skapare.

    Till diskussion:

    Vem skapade skaparen?


    Att inget är evigt är nog en förhastad slutsats. Det sannolika är att universum är evig, något annat leder till en logisk kullerbytta.
    Men, som sagt, någon gud behövs inte.
  • themia
    Pentra skrev 2015-03-27 21:07:02 följande:

    Varför får bara ateister och evolutionsTROENDE svara och skriva i tråden? ... /Pentra


    Ingen hindrar dig från att skriva.
  • Pentra
    themia skrev 2015-03-28 10:54:11 följande:
    Ingen hindrar dig från att skriva.

    Nej, iofs. Men TS önskade ju tydligen bara svar, på sina frågor, från ateister och evolutionstroende, och om det står fast så är det inte rätt utav mig att blanda mig i ämnet... ... Med vänlig hälsning, Pentra
  • Aniiee
    themia skrev 2015-03-28 10:53:34 följande:
    Att inget är evigt är nog en förhastad slutsats. Det sannolika är att universum är evig, något annat leder till en logisk kullerbytta.
    Men, som sagt, någon gud behövs inte.
    Beror väl på vad man menar med "universum" och "evigt". Att ALL materia/energi som existerar i detta universum skulle försvinna/totalförintas är väl lite långsökt, men att all energi och materia som utgör vårt universum skulle vara kvar i samma form och på samma plats som det är just nu är ÄNNU mera långsökt....
    The pursuit of truth and beauty is a sphere of activity in which we are permitted to remain children all our lives - A. Einstein
  • themia
    Aniiee skrev 2015-03-28 13:07:04 följande:
    Beror väl på vad man menar med "universum" och "evigt". Att ALL materia/energi som existerar i detta universum skulle försvinna/totalförintas är väl lite långsökt, men att all energi och materia som utgör vårt universum skulle vara kvar i samma form och på samma plats som det är just nu är ÄNNU mera långsökt....
    Givetvis och heller inget jag påstår. Universum befinner sig i ständig förändring, men tanken att den skulle uppstått eller kunna upphöra framstår som orimlig.
  • Nidingbane
    themia skrev 2015-03-28 15:56:17 följande:
    Givetvis och heller inget jag påstår. Universum befinner sig i ständig förändring, men tanken att den skulle uppstått eller kunna upphöra framstår som orimlig.
    Vad fanns innan "big bang" och vad var det som smällde? Konstigt nog så bygger den mest vedertagna teorin (big bang) på något som tar sin början och som därmed också kommer att ha ett slut som att gravitationen sliter i sönder det. Där även till slut stjärnorna kommer att sluta lysa. En fortsättning är kanske att de svarta hålen kommer att ta över såsom kraftfulla "kosmiska dammsugare" för att sedermera kanske gå samman till ett enda svart hål. Men eftersom vi inte vet vad svarta hål är, så är det sedan lite svårt att kunna veta och förstå vad som ska kunna ske efter det. Men kanske "smäller" det "svarta hålet" av en anledning som vi inte känner till eller ens kan förstå idag.

    Obs detta är bara en teori och bygger på tidsperspektiv, mått mm som är näst intill omöjliga att förstå!
  • Aniiee
    Nidingbane skrev 2015-03-28 20:32:17 följande:
    Vad fanns innan "big bang" och vad var det som smällde? Konstigt nog så bygger den mest vedertagna teorin (big bang) på något som tar sin början och som därmed också kommer att ha ett slut som att gravitationen sliter i sönder det. Där även till slut stjärnorna kommer att sluta lysa. En fortsättning är kanske att de svarta hålen kommer att ta över såsom kraftfulla "kosmiska dammsugare" för att sedermera kanske gå samman till ett enda svart hål. Men eftersom vi inte vet vad svarta hål är, så är det sedan lite svårt att kunna veta och förstå vad som ska kunna ske efter det. Men kanske "smäller" det "svarta hålet" av en anledning som vi inte känner till eller ens kan förstå idag.

    Obs detta är bara en teori och bygger på tidsperspektiv, mått mm som är näst intill omöjliga att förstå!
    Allt fanns innan "big bang" och ingenting smällde, eftersom det dels inte handlar om en smäll eller explosion alls, och dels för att eventuella (extremt osannolika) ljudvågor inte hade någonstans att ta vägen.

    "The big rip" är en hypotes om vad som kommer att hända (tänk ballong som blåses upp för mycket och smället "av sig själv").

    Stjärnor "slocknar" vareviga dag, varje dag tar en stjärnas fusions"kraft" slut och beroende på så händer olika saker med den. Vissa stjärnor blir till vita, bruna dvärgar, röda jättar, en del går supernova, en del imploderar till svarta hål. Har lite eller inget med universums slut att göra (vår egna stjärna kommer att expandera, kylas av och bli en röd jätte, expandera igen, kärnan gör en "hjärtattack" och blir till kol och energi, energin slungas ut och bildar en nebulosa, för att slutligen finnas kvar som en vit dvärg i ett par miljarder år innan energin är totalt slut och det bara är en kolklump kvar.)

    En annan hypotes är "the cyclic universe" som börjar med "the big bang" och "slutar" med "the big crunch" som går ut på att när universum blir så pass stort att "ballongen" (om vi ska fortsätta på den metaforen) borde gå sönder i en "big rip", men istället imploderar tillbaka till det som fanns innan "big bang", det vill säga all materia och energi i hela universum hoptryckt till storleken av ett knappnålshuvud eller mindre, och det hela börjar om igen med en ny "big bang"

    Med mera, med mera, med mera. Ursäkta astrofysikern....
    The pursuit of truth and beauty is a sphere of activity in which we are permitted to remain children all our lives - A. Einstein
  • Nidingbane
    Aniiee skrev 2015-03-28 20:52:48 följande:
    Allt fanns innan "big bang" och ingenting smällde, eftersom det dels inte handlar om en smäll eller explosion alls, och dels för att eventuella (extremt osannolika) ljudvågor inte hade någonstans att ta vägen.

    "The big rip" är en hypotes om vad som kommer att hända (tänk ballong som blåses upp för mycket och smället "av sig själv").

    Stjärnor "slocknar" vareviga dag, varje dag tar en stjärnas fusions"kraft" slut och beroende på så händer olika saker med den. Vissa stjärnor blir till vita, bruna dvärgar, röda jättar, en del går supernova, en del imploderar till svarta hål. Har lite eller inget med universums slut att göra (vår egna stjärna kommer att expandera, kylas av och bli en röd jätte, expandera igen, kärnan gör en "hjärtattack" och blir till kol och energi, energin slungas ut och bildar en nebulosa, för att slutligen finnas kvar som en vit dvärg i ett par miljarder år innan energin är totalt slut och det bara är en kolklump kvar.)

    En annan hypotes är "the cyclic universe" som börjar med "the big bang" och "slutar" med "the big crunch" som går ut på att när universum blir så pass stort att "ballongen" (om vi ska fortsätta på den metaforen) borde gå sönder i en "big rip", men istället imploderar tillbaka till det som fanns innan "big bang", det vill säga all materia och energi i hela universum hoptryckt till storleken av ett knappnålshuvud eller mindre, och det hela börjar om igen med en ny "big bang"

    Med mera, med mera, med mera. Ursäkta astrofysikern....

    Jag vet, men det kallas ju ändå ?big bang?. Och jag tycker därmed det är ett missvisande namn lika mycket som du. ?The big grip? känner jag också till samt det här med stjärnorna. Men något som kan vara kul att veta för den som inte kände till det innan. Det är att de allra flesta stjärnorna som vi kan se tillhör andra generationens stjärnor och kanske tredje osv. Den första generationens stjärnor tror man generellt var betydligt kortlivade. Och det är förresten ifrån en sådan stjärna man tror att vår sol eller solnebulosan härrör ifrån. Vissa grundämnens förekomst här på jorden förklaras t ex genom den teorin. Jag känner även till teorin om det cykliska förloppet. Men tror personligen mest på det ödet som jag nämnde att allt kommer att förgås i dessa ?kosmiska dammsugare? som svarta hålen är osv. Så jag kan bara hålla med dig som sagt vad.

  • Gudasänd
    themia skrev 2015-03-27 18:46:38 följande:
    Problemet med gudstroende och evolutionen är att evolutionen inte kräver någon gud, den fungerar av sig själv.
    Gud är överflödig.
    .
    "We must concede that there are presently no detailed Darwinian accounts of the evolution of any biochemical or cellular system, only a variety of wishful speculations."

    -- Franklin Harold, Emeritus Professor of Biochemistry and Molecular Biology at Colorado State University, in an Oxford University Press text.

    :yes::yes::yes::yes::yes:
  • Gudasänd
    Tallpall skrev 2015-02-27 22:00:46 följande:

    "It was, of course, a lie what you read about my religious convictions, a lie which is being systematically repeated. I do not believe in a personal God and I have never denied this but have expressed it clearly. If something is in me which can be called religious then it is the unbounded admiration for the structure of the world so far as our science can reveal it."

    - Albert Einstein


    .
    "Med tanke på denna harmoni i kosmos som jag med mitt begränsade mänskliga sinne kan känna, så finns det ändå de som säger att det inte finns någon Gud. Men vad som gör mig riktigt arg är när de citerar mig för att ge stöd åt en sådan hållning."

    - Albert Einstein, till Prins Hubertus av Löwenstein, 1941, "Towards the further shore", sid 156, 214, Calaprice.

    "I don't try to imagine a God; it suffices to stand in awe of the structure of the world, insofar as it allows our inadequate senses to appreciate it."

    - Albert Einstein

    "I believe in God - who reveals himself in the orderly harmony of the Universe. I believe that intelligence is manifested throughout all Nature. The basics of scientific work is the conviction that the world is an ordered and comprehensible entity and not a thing of Chance. When I sit here and watch the mighty ocean, I can imagine the treasures hidden below the bed of the sea, when I see the clear blue sky above, I feel sky is the limit. When I cast my eyes around I see the wonders and beauties of Nature. Science must learn to live in harmony with all these magnificent gifts of God to humanity."

    - Albert Einstein

    "I'm not an atheist, and I don't think I can call myself a pantheist. We are in the position of a little child entering a huge library filled with books in many languages. The child knows someone must have written those books. It does not know how. It does not understand the languages in which they are written. The child dimly suspects a mysterious order in the arrangement of the books but doesn't know what it is. That, it seems to me, is the attitude of even the most intelligent human being toward God. We see the universe marvelously arranged and obeying certain laws but only dimly understand these laws. Our limited minds grasp the mysterious force that moves the constellations."

    - Albert Einstein

    "I see a pattern, but my imagination cannot picture the maker of the pattern. I see a clock, but I cannot envision the clockmaker. The human mind is unable to conceive of the four dimensions, so how can it conceive of a God, before whom a thousand years and a thousand dimensions are as one."

    - The Expanded Quotable Einstein, Princeton University Press, 2000 p. 208

    :thumbsup::thumbsup::thumbsup:
  • Gudasänd
    Aniiee skrev 2015-03-28 20:52:48 följande:
    Allt fanns innan "big bang" och ingenting smällde, eftersom det dels inte handlar om en smäll eller explosion alls, och dels för att eventuella (extremt osannolika) ljudvågor inte hade någonstans att ta vägen.
    Allt fanns innan Big Bnag?

    Enligt Lawrence Krauss fanns absolut ingenting innan fantasi-smällen:

    Lawrence Krauss: Det fanns vare sig tid, rum, materia eller energi innan vårt universum skapades, 0:24:30:





    Stephen Hawking bedyrar att universum hokuspokus trollade fram sig själv från absolut ingenting, via en EXPLOSION:

    VIDEO:



    "The universe was spontaneously created out of absolutely nothing."

    Carl Sagan, även han Big Bang-guru, bedyrade att universum EXPLODERADE fram från ingenting:

    VIDEO:



    Även den kände svenske fysikprofessorn Ulf Danielsson, bedyrar att universum EXPLODERADE fram:

    AUDIO: sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=3713652

    Brittisk vetenskapsserie om universum, "Wonders of the Universe", BBC-dokumentär från 2011. I del 3 som handlar om "Ljuset", vilken sändes på SVT onsdag 7 november 2012, sades ordagrant följande:

    www.svtplay.se/video/77269/del-3-av-4-ljuset

    "I en våldsam EXPLOSION för över 13 miljarder år sen föddes vårt universum. Big Bang ses ofta som en EXPLOSION som sträckte ut sig i rummet. Men EXPLOSIONEN skedde ofattbart nog inte i rummet. Den skapade rummet."


  • Tallpall
    Gudasänd skrev 2015-04-06 18:28:42 följande:
    .
    "Med tanke på denna harmoni i kosmos som jag med mitt begränsade mänskliga sinne kan känna, så finns det ändå de som säger att det inte finns någon Gud. Men vad som gör mig riktigt arg är när de citerar mig för att ge stöd åt en sådan hållning."

    - Albert Einstein, till Prins Hubertus av Löwenstein, 1941, "Towards the further shore", sid 156, 214, Calaprice.

    "I don't try to imagine a God; it suffices to stand in awe of the structure of the world, insofar as it allows our inadequate senses to appreciate it."

    - Albert Einstein

    "I believe in God - who reveals himself in the orderly harmony of the Universe. I believe that intelligence is manifested throughout all Nature. The basics of scientific work is the conviction that the world is an ordered and comprehensible entity and not a thing of Chance. When I sit here and watch the mighty ocean, I can imagine the treasures hidden below the bed of the sea, when I see the clear blue sky above, I feel sky is the limit. When I cast my eyes around I see the wonders and beauties of Nature. Science must learn to live in harmony with all these magnificent gifts of God to humanity."

    - Albert Einstein

    "I'm not an atheist, and I don't think I can call myself a pantheist. We are in the position of a little child entering a huge library filled with books in many languages. The child knows someone must have written those books. It does not know how. It does not understand the languages in which they are written. The child dimly suspects a mysterious order in the arrangement of the books but doesn't know what it is. That, it seems to me, is the attitude of even the most intelligent human being toward God. We see the universe marvelously arranged and obeying certain laws but only dimly understand these laws. Our limited minds grasp the mysterious force that moves the constellations."

    - Albert Einstein

    "I see a pattern, but my imagination cannot picture the maker of the pattern. I see a clock, but I cannot envision the clockmaker. The human mind is unable to conceive of the four dimensions, so how can it conceive of a God, before whom a thousand years and a thousand dimensions are as one."

    - The Expanded Quotable Einstein, Princeton University Press, 2000 p. 208

    :thumbsup::thumbsup::thumbsup:
    Jag repeterar citatet. Om du läser det en gång till kanske du förstår att Einstein inte trodde på en personlig, intelligent skapare. Hans "Gud" är snarare universums naturlagar och innersta beståndsdelar.

    "It was, of course, a lie what you read about my religious convictions, a lie which is being systematically repeated. I do not believe in a personal God and I have never denied this but have expressed it clearly. If something is in me which can be called religious then it is the unbounded admiration for the structure of the world so far as our science can reveal it."

    - Albert Einstein till Joseph Dispentiere 24 mars 1954

    "The word God is for me nothing more than the expression and product of human weaknesses, the Bible a collection of honorable, but still primitive legends which are nevertheless pretty childish. No interpretation no matter how subtle can (for me) change this. These subtilised interpretations are highly manifold according to their nature and have almost nothing to do with the original text. For me the Jewish religion like all other religions is an incarnation of the most childish superstitions."

    - Albert Einstein

    Intressant blogpost som resonerar om Einsteins syn på kreationism och evolution:

    carumbasblog.blogspot.se/2012/04/was-einstein-supporter-of-creationism.html
  • hejsvejspådejs

    Har du hört talas om big bang?


    Efter big bang så fanns det mycket gaser och bakterier, bla. i vattnet. Bakterierna i vattnet kunde skydda sig mot den ultravioletta strålningen vilket gjorde att dom blev de första levande organismerna att producera syre. De gröna bakterierna filtrerade bort den ultravioletta strålningen från atmosfären, ozonskiktet blev tjockare, de som inte hamnade för nära ozonet klarade sig. Dem som överlevde utvecklades så var det en som inte blev som dem andra (mutation) vilket ledde till att den överlevde på land och blev en växt

    (Vet att detta var ett väldigt sent svar men jag går i 9:an och jobbar med detta så kände att jag behövde lägga till detta) Flört

Svar på tråden Vem skapade träden, grönsakerna och blommorna? Vad säger ni, evolutionstroende?