• Anonym (sockertoppen)

Bryta sockerberoende *pepptråd*

Jag är sockerberoende, det har jag varit i flera år men på sista tiden har det eskalerat. Jag äter ca 1-2 hekto godis (eller motsvarande) om dagen. Det är inte hållbart, varken ekonomiskt eller hälsomässigt. Så nu slutar jag!

För att det inte ska bli övermäktigt tänkte jag inte göra något åt mina kostvanor alls den första månaden. Jag har testat att göra det samtidigt förut och det har inte gått bra.

Någon som är i samma situation som mig eller till och med har kommit längre?

• Svar på tråden Bryta sockerberoende *pepptråd*
  • OKAD

Testa att göra pannacotta med Stevia istället för med socker. Det bästa vore naturligtvis att sluta helt med socker & sötningsmedel osv men det kan vara svårt som du säkert vet. Ett bättre sätt är därför att dra ner på det med bra alternativ.

Grönsaker med dipp är även det ett alternativ. Det känns kanske inte så lockande men ofta söker man bara något att tugga på framför en film osv.

• Mickan76

Jag vill också sluta med socker! Eller inte sluta helt, jag vill äta lördagsgodis med barnen och tårta på kalas. I nuläget äter jag smågodis/choklad/kakor VARJE dag. Blir så trött på mig själv, det känns så osunt. Är normalviktig men märker att det blir svårare att hålla vikten ju äldre jag blir ;) Idag har jag börjat "mitt nya liv" utan onyttigheter men med motion. Problemet är att jag har börjat "mitt nya liv" hundratals ggr, det brukar hålla typ tre dagar...

• Anonym (delmål)

Jag skulle tipsa om att ha delmål för att det inte ska kännas så övermäktigt. Bestäm ett datum och fram till dess får du inte äta godis. När du klarat det så ger du dig själv en belöning, kanske en spa-behandling eller god middag på restaurang?

Jag skulle föreslå att du försöker undvika de situationer du blir godissugen istället för att byta ut godiset mot något annat. När är det du brukar äta godis? Vad gör du då? Vad kan du göra istället?

• Anonym (Lc)

Mitt tips är att undvika kolhydrater en vecka. Alltså rätt strikt lchf. Funkar riktigt bra på sockerberoende! Efter en vecka kunde jag börja äta potatis, rotfrukter osv i större omfattning utan att utmana beroendet.

• Lenalena01

Jag tog steget att bli helt sockerfri pga ohälsa och det tog flera månader innan suget började minska och sedan försvann det helt. Nu har det gått några år och nu äter jag lite socker 1-2 gånger i månaden max och det är JÄTTESKÖNT att slippa det där nästan ständiga suget på socker och snabba kolhydrater. Man går omkring och är ständigt nöjd istället och mår bättre såklart. Det finns jättegoda sockerfria alternativ numera i hälsokostbutikerna. Örtagubben tex. Har själv köpt sk chokladrutor som heter Havretärningar från Overo som bara innehåller nyttigheter och du kan varken se det på utseendet eller känna det på smaken. Det finns även riktigt goda chokladkakor med olika smaker tex Ombar och lovechock. Inga konstiga bismaker. Lycka till.

• Zoja

Jag har också tänkt börja ta tag i det där ständiga sötätandet. Min plan är att i början av veckan bestämma mig för att inte äta något godis/kakor etc på en vecka, sen sätta en vecka till som mål, och en till.. Kanske kan jag unna mig någon liten chokladbit på en helg.

Tycker att det värsta sötsuget brukar försvinna på några dagar, men sen kommer helgen och då går det nästan igång automatiskt för att det är så inprogrammerat att man äter godis på helgen.

• Anonym (sockertoppen)

Sötningsmedel fungerar inte som substitut då man är sockerberoende tyvärr. Annars hade det varit en bra idé.

Mickan76: Jag håller tummarna att det går bra för dig. Jag vill också kunna äta godis och fikabröd ibland, och hoppas på att jag kommer kunna göra det senare. Just nu tror jag dock att det viktigaste är att försöka bryta beroendet och vanan. Har du några knep att ta till? Jag tycker fett är ett bra substitut, det får jag inget crawings av heller.

Problemet med att unna sig på helgen är att det triggar igång beroendet igen. (åtminstone för mig) då tror jag att det är bättre att äta något annat som inte innehåller socker. Lättsaltade chips exempelvis.

LCHF är faktiskt något jag har funderat på, hittills har det fallit för att det är för mycket att sätta sig in i. Jag tänkte prova GI först och se hur det går.

• Mickan76

Tack ts, jag håller tummarna för dig! En dag har jag lyckats avstå från sockret. Men som sagt, det brukar gå bra några dagar, sedan sviktar motivationen tyvärr. ..Lycka till imorgon! Man får ta en dag i taget ;)

• Anonym (..)
    Anonym (sockertoppen) skrev 2014-04-22 19:21:40 följande:

Sötningsmedel fungerar inte som substitut då man är sockerberoende tyvärr. Annars hade det varit en bra idé.

Mickan76: Jag håller tummarna att det går bra för dig. Jag vill också kunna äta godis och fikabröd ibland, och hoppas på att jag kommer kunna göra det senare. Just nu tror jag dock att det viktigaste är att försöka bryta beroendet och vanan. Har du några knep att ta till? Jag tycker fett är ett bra substitut, det får jag inget crawings av heller.

Problemet med att unna sig på helgen är att det triggar igång beroendet igen. (åtminstone för mig) då tror jag att det är bättre att äta något annat som inte innehåller socker. Lättsaltade chips exempelvis.

LCHF är faktiskt något jag har funderat på, hittills har det fallit för att det är för mycket att sätta sig in i. Jag tänkte prova GI först och se hur det går.

Det är inte svårt. Kolla på paketen, under 5% kolhydrater=ok. Undvik bröd, pasta, ris, potatis, socker.
  • Anonym (sockertoppen)
    Anonym (..) skrev 2014-04-22 23:00:24 följande:
    Det är inte svårt. Kolla på paketen, under 5% kolhydrater=ok. Undvik bröd, pasta, ris, potatis, socker.

Man ska väl inte äta kolhydrater alls? Samt undvika många grönsaker.
Svar på tråden Bryta sockerberoende *pepptråd*