• Äldre 22 Apr 21:17
    6156 visningar
    97 svar
    97
    6156

    Feminist - imponera på mig!

    Hej feminist!


    Du anser att det existerar en könsmaktsordning, patriarkala maktstrukturer samt att samhällets förväntningar styr kvinnors valmöjligheter.

    Jag är en svårt logisk man som förnekar allt detta, och anser att det inte är verklighet, utan vänster-feministiska dogmer. Jag anser också att feminism är något som inte gäller män, utan endast kvinnor. Jag hyllar istället det fria viljan samt jämställdhet för båda könen utan att kräva ett visst utfall.

    Nu har du chansen - motbevisa mig! Eller kan du inte?

  • Svar på tråden Feminist - imponera på mig!
  • Drottn­ingen7­0
    Äldre 22 Apr 21:38
    #1
    +1

    Har ingen som helst ambition att imponera på dig.

  • Äldre 22 Apr 21:46
    #2
    Drottningen70 skrev 2014-04-22 21:38:35 följande:
    Har ingen som helst ambition att imponera på dig.
    Jag förstår. Det stämmer med min uppfattning - feminismen är en klubb för inbördes beundran feminister emellan.
  • Scoops
    Äldre 22 Apr 21:53
    #3
    +1

    Förklara gärna hur jämställdhet gäller kvinnor men inte män? Eller menar du att feminism är något annat än jämställdhetsfrågor? Jag missuppfattar säkert någonting här men är nyfiken. Tycker om det du skriver om jämställdhet för båda könen :)

  • Äldre 22 Apr 21:56
    #4
    Scoops skrev 2014-04-22 21:53:59 följande:
    Förklara gärna hur jämställdhet gäller kvinnor men inte män? Eller menar du att feminism är något annat än jämställdhetsfrågor? Jag missuppfattar säkert någonting här men är nyfiken. Tycker om det du skriver om jämställdhet för båda könen :)
    Jämställdhet är bra och gäller både kvinnor och män. Men feminismen verkar endast för kvinnors villkor, aldrig för män. Eller kan du ge något exempel på att feminister arbetar för att förbättra för män?
  • grind
    Äldre 23 Apr 05:25
    #5
    Scoops skrev 2014-04-22 21:53:59 följande:
    Förklara gärna hur jämställdhet gäller kvinnor men inte män? Eller menar du att feminism är något annat än jämställdhetsfrågor? Jag missuppfattar säkert någonting här men är nyfiken. Tycker om det du skriver om jämställdhet för båda könen :)
    Feminism är antijämställdhet.
  • Scoops
    Äldre 23 Apr 11:15
    #6
    Fagerlund skrev 2014-04-22 21:56:45 följande:
    Jämställdhet är bra och gäller både kvinnor och män. Men feminismen verkar endast för kvinnors villkor, aldrig för män. Eller kan du ge något exempel på att feminister arbetar för att förbättra för män?
    Ja, jag har ett exempel. När man låter kvinnor gå topless på badhusen. Det anser jag förbättrar läget för män eftersom de då kanske inte behöver ses som obundna odjur som inte kan hantera sina sexuella drifter. Fast det har ju inte riktigt hänt ännu, så det kanske var ett dåligt exempel. Det jag försökte lyfta i mitt exempel är att det inte kan vara så roligt att ses som ett stort barn utan impulskontroll utan istället ge män en chans att visa att hela högen inte är pedofiler och våldtäcksmän :) Sen så är jag en vanlig tjej i ett vanligt ojämställt förhållande, så jag kanske inte är feminist nog att debattera så kraftigt som du vill?
  • Äldre 23 Apr 12:03
    #7
    Scoops skrev 2014-04-23 11:15:36 följande:
    Ja, jag har ett exempel. När man låter kvinnor gå topless på badhusen. Det anser jag förbättrar läget för män eftersom de då kanske inte behöver ses som obundna odjur som inte kan hantera sina sexuella drifter. Fast det har ju inte riktigt hänt ännu, så det kanske var ett dåligt exempel. Det jag försökte lyfta i mitt exempel är att det inte kan vara så roligt att ses som ett stort barn utan impulskontroll utan istället ge män en chans att visa att hela högen inte är pedofiler och våldtäcksmän :) Sen så är jag en vanlig tjej i ett vanligt ojämställt förhållande, så jag kanske inte är feminist nog att debattera så kraftigt som du vill?
    Dock - enligt feminismen är alla män kollektivt skyldiga till våldtäkter.
  • Scoops
    Äldre 23 Apr 12:13
    #8
    Fagerlund skrev 2014-04-23 12:03:23 följande:
    Dock - enligt feminismen är alla män kollektivt skyldiga till våldtäkter.
    Alltså enligt jämställdheten? Eller menar du att feminismen är något annat (typ en kulturform eller något)? 
  • skapar­lust
    Äldre 23 Apr 13:06
    #9
    Scoops skrev 2014-04-23 11:15:36 följande:
    Ja, jag har ett exempel. När man låter kvinnor gå topless på badhusen. Det anser jag förbättrar läget för män eftersom de då kanske inte behöver ses som obundna odjur som inte kan hantera sina sexuella drifter.
    Dessutom får de ju se på bara bröst oftare och det kanske åtminstone en del män tycker är en förbättring.
  • Äldre 23 Apr 14:37
    #10
    Scoops skrev 2014-04-23 12:13:18 följande:
    Alltså enligt jämställdheten? Eller menar du att feminismen är något annat (typ en kulturform eller något)? 
    Feminismen är en politisk rörelse.
Svar på tråden Feminist - imponera på mig!