• Anonym (ledsen mamma)

så ledsen och arg för min dotters konfirmation

Hej

Vet inte riktigt vad jag vill med detta inlägg, förutom att jag är så fruktansvärt ledsen just nu.
    Igår dubbelkollade jag vilka som funderade på att komma på min dotters konfirmation lördagen efter midsommar och det visade sig då att det bara kommer att bli vi hennes föräldrar +min mamma.
    Mina syskon med familjer var bägge två tvungna att åka på semester just den helgen å olika håll och min mans föräldrar kommer inte för att de har på något konstigt sätt upptäckt att prästen inte vill viga homosexuella och bojkottar därför sitt äldsta barns konfirmation.
    Min mans syster med fru kommer inte heller p.g.a samma orsak som svärföräldrar, men bara för att de är homosexuella så kommer min dotter att straffas. Det känns så i alla fall.
    Det är ju jättesvårt om man vill konfirmeras (detta var hennes beslut) med sina kompisar, ska man då avstå detta för prästen inte vill viga homosexuella.
    Dottern vet inget ännu, men ja tänker att det kommer att bli jobbigt för henne när alla andra har sina släktingar där och hon kommer bara att ha sin mormor,
    Till saken hör också att min pappa-dotterns morfar gick bort oväntat i januari så allting är fortfarande känslig när det gäller kalas och familjehögtider.

• Svar på tråden så ledsen och arg för min dotters konfirmation
  • Gena
    Anonym (Greko) skrev 2014-04-24 11:19:55 följande:
    Det är många som skriver i tråden att kyrkan fördömer homsexuella. Detta är ett felaktigt påstående så som jag förstått det. Det är själva utövandet av homosexualitet som är fel om man är kristen och troende. Men det är ju också fel att ha sex före äktenskapet stjäla, vittna falskt osv. Ända utövar kristna allt detta och mer därtill. Homosexuella är även dem guds älskade barn och vare sig större eller mindre syndare om dem utövar sin läggning. Låt den som är utan synd kasta första stenen.
    Fast homosexuella par kan gifta sig inom Svenska Kyrkan. De får gifta sig i kyrkan precis som heterosexuella par. Alltså anser inte Svenska Kyrkan att utövandet av homosexualitet är fel.
  • Sven Erik Johansson
    Gena skrev 2014-04-24 11:32:50 följande:
    Fast homosexuella par kan gifta sig inom Svenska Kyrkan. De får gifta sig i kyrkan precis som heterosexuella par. Alltså anser inte Svenska Kyrkan att utövandet av homosexualitet är fel.

Olika medlemmar av Sv K har olika syn på praktiserad homosexualitet. Sv K har inte på det sättet någon enhetlig syn på detta. Präster får viga enköande par om de vill men det finns formellt inget vigseltvång.  En del gör det gärna och en del vill inte göra det eftersom de menar att de då i princip skriver ut en check utan täckning, dvs lurar det homosexuella paret andligt sett, dvs gör dem en björntjänst och därför gårdet mot deras samvete.
  • Sven Erik Johansson
    Anonym (ledsen mamma) skrev 2014-04-23 10:39:07 följande:
    Hej

Vet inte riktigt vad jag vill med detta inlägg, förutom att jag är så fruktansvärt ledsen just nu.
    Igår dubbelkollade jag vilka som funderade på att komma på min dotters konfirmation lördagen efter midsommar och det visade sig då att det bara kommer att bli vi hennes föräldrar +min mamma.
    Mina syskon med familjer var bägge två tvungna att åka på semester just den helgen å olika håll och min mans föräldrar kommer inte för att de har på något konstigt sätt upptäckt att prästen inte vill viga homosexuella och bojkottar därför sitt äldsta barns konfirmation.
    Min mans syster med fru kommer inte heller p.g.a samma orsak som svärföräldrar, men bara för att de är homosexuella så kommer min dotter att straffas. Det känns så i alla fall.
    Det är ju jättesvårt om man vill konfirmeras (detta var hennes beslut) med sina kompisar, ska man då avstå detta för prästen inte vill viga homosexuella.
    Dottern vet inget ännu, men ja tänker att det kommer att bli jobbigt för henne när alla andra har sina släktingar där och hon kommer bara att ha sin mormor,
    Till saken hör också att min pappa-dotterns morfar gick bort oväntat i januari så allting är fortfarande känslig när det gäller kalas och familjehögtider.
    Jag skulle gå på konfirmationen och jag kan förstå dig, men å andra sidan så har ju var o en rätt att bestämma på vilken tillställning man skall vara med eller inte och de anser säkert att de handlar rätt så även om jag själv har en konservativ syn på samlevnadsetik och flera andra teologiska frågor så kan jag på ett sätt förstå också dem som inte vill gå.

Om jag vore präst skulle jag inte viga enkönade par ,av den anledningen att jag befarar att sådana kyrkliga vigslar är att lura dessa par andligt, att servera dem något som utåt verkar aptitligt men som i själva verket är otjänlig andlig föda, dvs inte i deras eget intresse om man ser det på djupet.

Mitt förslag är att avskaffa den kyrkliga vigselrätten så slipper vi sådana här kontroverser och då kan kyrkor fokusera mer på sitt egentliga huvuduppdrag-dvs att förkunna Jesus Kristus och att hjälpa och uppmuntra människor till att leva som Jesu lärjungar.
  • SnurriggirrunS
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-04-24 07:26:22 följande:
    Men varför ska de åka till farföräldrarna som visar NOLL intresse över barnbarnets konfirmation. Oavsett vilken kyrka de gått till kan de aldrig ändra texten i Bibeln där sex mellan samkönade anses vara fel.

Nä kommer de inte till konfirmationen ska de väl inte ha fina heller.
    Så det är bättre att sura och vara ledsen istället för att hitta andra alternativ som passar alla?
    De kanske inte visar noll intresse för barnbarnet, men de vill inte gå till kyrkan eftersom den prästen har de åsikterna och det tycker jag att man får respektera. Om det dessutom nu handlar om farföräldrar så kanske de även är något till åren komna och då kan det kännas tungt att köra fram och tillbaka för en fika.

Nu anser inte jag att en konfirmation är hela världen och det känns som att det är något ungdomarna gör enbart för att få presenter, så jag kan förstå att alla inte vill åka iväg för en sådan grej..och särskilt inte så tätt inpå midsommar när man ofta är bortrest eller har gäster hemma.
    Åker de dessutom till farföräldrarna kanske dotterns faster kan möta upp dem där också.
  • Anonym (millanie)

Tycker orsaken att inte komma är löjlig när det gäller en konfirmation och inte rör dom utan din dotter.
    Sen kan jag tillägga att jag bara hade mina föräldrar och min mormor på min konfirmation,det vart en underbar dag!
    Jag fick välja all mat och dessert eftersom vi ändå inte var så många som skulle äta och dom la ihop till en gåva åt mig som jag hade önskat mig.

• Lindsey Egot the only one
    SnurriggirrunS skrev 2014-04-24 12:15:45 följande:
    Så det är bättre att sura och vara ledsen istället för att hitta andra alternativ som passar alla?
    De kanske inte visar noll intresse för barnbarnet, men de vill inte gå till kyrkan eftersom den prästen har de åsikterna och det tycker jag att man får respektera. Om det dessutom nu handlar om farföräldrar så kanske de även är något till åren komna och då kan det kännas tungt att köra fram och tillbaka för en fika.

Nu anser inte jag att en konfirmation är hela världen och det känns som att det är något ungdomarna gör enbart för att få presenter, så jag kan förstå att alla inte vill åka iväg för en sådan grej..och särskilt inte så tätt inpå midsommar när man ofta är bortrest eller har gäster hemma.
    Åker de dessutom till farföräldrarna kanske dotterns faster kan möta upp dem där också.
    Men det är ju väldigt svårt att ändra en hel konfirmation enbart för att gästerna har åsikter om en person de inte ens känner.

Vad vet vi, TS och hennes man kanske inte heller gillar homosexuella men är tyst för att inte göra sig ovän med sina föräldrar och syster. Vad vet vi? Och nu spekulerar jag bara hej vilt. Men ska de gå på konfirmationen för prästens skull eller för barnbarnets skull är ju den stora frågan. Nu låter det ju på dom att det enbart är för prästens skull de avviker och tycker att prästen är viktigare än barnbarnet.
  • Kofot

Vad tråkigt att inte hela familjen kommer till kyrkan men ni kan väl samlas efteråt och fika?

• Anonym (öhm)
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-04-24 12:37:32 följande:
    Men det är ju väldigt svårt att ändra en hel konfirmation enbart för att gästerna har åsikter om en person de inte ens känner.
    Vad vet vi, TS och hennes man kanske inte heller gillar homosexuella men är tyst för att inte göra sig ovän med sina föräldrar och syster. Vad vet vi? Och nu spekulerar jag bara hej vilt. Men ska de gå på konfirmationen för prästens skull eller för barnbarnets skull är ju den stora frågan. Nu låter det ju på dom att det enbart är för prästens skull de avviker och tycker att prästen är viktigare än barnbarnet.
    Ja, det är väl ingen som någonsin kan vara säker på vad någon annan tänker. Problemet är ju att prästen uttalat sig öppet om sina tankar och känslor kring detta och det vill förstås den del av släkten det talas om här ta avstånd ifrån. 

Vilken komisk spekulation och enormt konstig slutsats du som vanligt kommer med. 
  • Anonym (Dålig stil)

Fy vilken trist inställning dina släktingar har. Och att bete sig såhär och straffa flickan, det är bara så dåligt så det finns inte.

• Lindsey Egot the only one
    Anonym (öhm) skrev 2014-04-24 14:08:51 följande:
    Ja, det är väl ingen som någonsin kan vara säker på vad någon annan tänker. Problemet är ju att prästen uttalat sig öppet om sina tankar och känslor kring detta och det vill förstås den del av släkten det talas om här ta avstånd ifrån. 

Vilken komisk spekulation och enormt konstig slutsats du som vanligt kommer med. 
    Fast fortfarande. Är det barnbarnet de ska glädja i kyrkan och komma och titta på eller är det prästen? För just nu låter det som om det är prästen som är the big deal och barnbarnet är sekundär fast det borde vara tvärtom. Så slutsatsen är inte alls komisk eller konstig utan helt relevant i sammanhanget.
Svar på tråden så ledsen och arg för min dotters konfirmation