• Lillahjärtat

    foglossning behöver sjukskrivning

    I v 14 och Jag har sån jävla fruktansvärd smärta.. känns som om någon sågar i mig.. hur går jag till väga för sjukskrivning.. genom min barnmorska el ?

  • Svar på tråden foglossning behöver sjukskrivning
  • LyckligaLina

    Antingen om det finns läkare knuten till din MVC, alt VC. Det är svårt att bli sjukskriven heltid enbart för foglossning om det är det enda. Om du däremot har flera krämpor relaterade till graviditeten är det större chans att bli bli sjukskriven på heltid. Sen beror det ju iof på graden foglossning. Vet att om man behöver kryckor eller rullstol är det inga problem att få heltid.

  • many87

    Jag prata först med min bm som sen skicka mig till sjukgymnast som satte diagnosen foglossning sen efter de fick jag träffat läkaren som är kopplad till mvc och hon gjorde en bedömning och skrev sjukintyg.

  • BjörkW

    Jag har haft foglossningssmärtor sen v 10 och i v 16 blev jag sjukskrien på heltid. Jag kontaktade MVC när jag inte klarade av att jobba mer. Fick en tid hos läkaren och hon skrev 100% sjukskrivning. Jag jobbar som avbytare på en mjölkgård så det är svårt att springa omkring där med kryckor..

    Alla sa till mig med att det är svårt att få full sjukskrivning för "bara foglossningar". Men efter att nu varit sjukskriven i 4 veckor och träffat läkare och sjukgymnaster så har jag fått lära mig att det är VÄLDIGT STOR SKILLNAD på foglossningar som börjar kännas av innan v 18 och efter v 18. Dom innan kan orsaka större skador för framtiden och det är minnimal chans att dom går över under graviditetens gång. Tillskillnad då för dom som börjar kännas efter v 18.

    Så sjukskriv dig i en vecka och ring direkt till din BM, här där jag bor vill inte vårdcentralens läkare ha med oss gravida att göra så satsa på MVC i första hand då dom ska kunna detta område bäst. Det är INTE BRA att anstränga sig. Det går att träna foglossningar som kommer senare, men med dom som känns innan v 18 gäller total vila!! Jag jobbade för länge med smärtan och nu bor jag i stort sätt i vår soffa, och om jag kommer ut är det kryckor och det längsta jag orkar stå upp är 10-15 minuter.

    Hoppas det blir bättre för dig och att det inte är så illa som det kan bli. Mitt råd är att ligg still tills en läkare har tittat på det!! Lycka till!

  • Lillahjärtat

    Jag arbetar på netto matmarknad som innefattar tungt arbete på golvet och även i kassan.. då vi bara arbetar två o två så måste det göras mycket tungt och stressiga saker på golvet fast man oxå ska ta han om kunder i kassan.. stressigt och extremt tungt.. och min chef blir arg för jag ofta är hemma.. för hon förlorar ju arbetare pga att jag ofta är hemma o när jag väl är på jobbet så kommer vi efter i planeringen pga att jag ej kan göra nått av allt tungt o klarar inte av stressen... men jag är så rädd att ingen kommer sjukskriva mig för då vet i fan vad jag ska göra... jag är livrädd..

  • BjörkW
    Lillahjärtat skrev 2014-04-26 22:25:02 följande:
    Jag arbetar på netto matmarknad som innefattar tungt arbete på golvet och även i kassan.. då vi bara arbetar två o två så måste det göras mycket tungt och stressiga saker på golvet fast man oxå ska ta han om kunder i kassan.. stressigt och extremt tungt.. och min chef blir arg för jag ofta är hemma.. för hon förlorar ju arbetare pga att jag ofta är hemma o när jag väl är på jobbet så kommer vi efter i planeringen pga att jag ej kan göra nått av allt tungt o klarar inte av stressen... men jag är så rädd att ingen kommer sjukskriva mig för då vet i fan vad jag ska göra... jag är livrädd..

    Din arbetsgivare är dock skyldig att placera om dig så du kan jobba i första hand innan en sjukskrivning beviljas. Så finns det alltså mer stillasittande abetsuppgifter, typ som att sitta i kassan (då dom tydligen inte tar hänsyn till att man har ont även när man inte anstränger sig). Så din arbetsgivare måste även godkänna att dom inte kan oplacera dig. Men ring MVC och prata med en läkare är frösta steget vilket som för såhär kan du inte ha det :(
    Jag var med livrädd först och sa inget till min chef, och eftersom jag jobbar ensam var det ingen som såg mig halta omkring och gråta när det blev för tungt. Men nu känns allt bättre även fast försäkriingskassan ännu inte sagt sitt. Det var inte värt att köra på tills kroppen sa totalstopp!
  • BjörkW
    Lillahjärtat skrev 2014-04-26 22:25:02 följande:
    Jag arbetar på netto matmarknad som innefattar tungt arbete på golvet och även i kassan.. då vi bara arbetar två o två så måste det göras mycket tungt och stressiga saker på golvet fast man oxå ska ta han om kunder i kassan.. stressigt och extremt tungt.. och min chef blir arg för jag ofta är hemma.. för hon förlorar ju arbetare pga att jag ofta är hemma o när jag väl är på jobbet så kommer vi efter i planeringen pga att jag ej kan göra nått av allt tungt o klarar inte av stressen... men jag är så rädd att ingen kommer sjukskriva mig för då vet i fan vad jag ska göra... jag är livrädd..

    Din arbetsgivare är dock skyldig att placera om dig så du kan jobba i första hand innan en sjukskrivning beviljas. Så finns det alltså mer stillasittande abetsuppgifter, typ som att sitta i kassan (då dom tydligen inte tar hänsyn till att man har ont även när man inte anstränger sig). Så din arbetsgivare måste även godkänna att dom inte kan oplacera dig. Men ring MVC och prata med en läkare är frösta steget vilket som för såhär kan du inte ha det :(
    Jag var med livrädd först och sa inget till min chef, och eftersom jag jobbar ensam var det ingen som såg mig halta omkring och gråta när det blev för tungt. Men nu känns allt bättre även fast försäkriingskassan ännu inte sagt sitt. Det var inte värt att köra på tills kroppen sa totalstopp!
  • Lillahjärtat

    Nej bara stillasittande i kassan funkar inte.. man gör allt och är inte placerad på ett ställe.. hon min chef har även sagt att jag måste försöka bli sjukskriven för hon är trött på detta... känner mig som ett enda stort problem. Va o träffade en barnmorska och tryckte lite på magen o sa att allt va bra så jag skulle fortsätta arbeta.. detta va för ca 4-5 veckor sen.. men uppenbarligen är ju inte allt bra eftersom jag ligger i fosterställning och många gånger kan jag inte ens ha min son hemma då han behöver mig :/

  • LyckligaLina

    Men ring din BM att du behöver få en läkartid för sjukskrivning PRONTO!!!
    Din chef har tydligt sagt att andra arbetsuppgifter ej är aktuella, då återstår bara sjukskrivning..

  • BjörkW

    I v 12 när jag haft ont i 2 veckor så sa BM samma sak till mig. Då hade jag dock "bara" ett tryck i ryggen och över höfterna och "det är helt normalt" var den ända kommentar jag fick. Det är första barnet så jag har ingen aning om vad som är normalt eller inte så man väjer gärna att lyssna på sin BM.
    Troligtvis kommer läkaren och framförallt försäkringskassan tycka att du borde kunna sitta i kassan, vilket då som du beskriver inte är praktiskt möjligt egentigen men oftast ser inte dom det så. Dom letar stillasittande arbetsuppgifter och finns det så verkar dom heldre då att man går ner i timmar och "bara" gör det stillasittande. Även fast det då inte är rimligt i praktiken.
    Jag är som sagt avbytare på en mjölkgård och går ungefär 1000 steg i timmen och sitter aldrig ner. Tros det ville läkaren hitta uppgifter åt mig på min arbetsplats som jag kunde göra. Men hon insåg tillslut att det liksom inte är fysisk möjligt. Men pratade men två vänner som jobbar på fk och dom trodde helt klart att jag kunne på avslag på min ansökan. Även fast vilken normal människa som helst fattar att det inte går att springa runt bland 600 kg kor med kryckor och få något gjort utan att riskera liv och lem. Men dom går efter någon mall som då (tydligen) inte helt stämmer överens med verkigheten.

    Hoppas det går bra för dig! Var beredd på motgång men stå på dig! Det är som sagt var inte värt att plåga sig sjäv nu så det blir ohållbart sen när er skatt anländer. Lycka till.

Svar på tråden foglossning behöver sjukskrivning