• Äldre 26 Apr 20:06
    4850 visningar
    38 svar
    38
    4850

    Känner du till någon av dessa vetenskapskvinnor?

    Och kan du berätta vad de gjort utan att googla?

    Emilie du Chatelet
    Caroline Herschel
    Mary Anning
    Mary Somerville
    Maria Mitchell
    Lise Meitner
    Irène Curie-Joliot
    Barbara McClintock
    Dorothy Hodgkin
    Rosalind Franklin

    No cheating!


    I am no bird; and no net ensnares me: I am a free human being with an independent will. Charlotte Brontë
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Känner du till någon av dessa vetenskapskvinnor?
  • Äldre 26 Apr 20:14
    #1

    Lise Meitner är den enda jag känner till. Två till har jag hört talas om.

  • Äldre 26 Apr 20:15
    #2

    Pinsamt värre. Den enda jag med bestämdhet kan placera är Rosalind Franklin. 

  • Äldre 26 Apr 20:17
    #3

    Har inte hört talas om någon av deM. Men har hittat ett stavfel alla är vi bra på något....

  • Äldre 26 Apr 20:19
    #4
    frökenelisabeth skrev 2014-04-26 20:17:17 följande:
    Har inte hört talas om någon av deM. Men har hittat ett stavfel smile1.gif alla är vi bra på något.... smile1.gif
    =P Sowwy...
    I am no bird; and no net ensnares me: I am a free human being with an independent will. Charlotte Brontë
  • Äldre 26 Apr 20:27
    #5

    Nej det gjorde jag inte och skäms inte mycket ändå, vilket kan bero på att majoriteten var fysiker med undantag för några astronomer vilket inte är min vetenskap. Skulle kännas konstigt om jag visste vilka dessa var men inte Mary Douglas tex.

    Däremot känner jag till
    Karolina Widerström
    Maria Montessori
    Marie Curie
    Mary Douglas
    Edith Turner
    Ruth Benedict
    Anika Rabo
    Margaret Mead
    Nancy Chodorow

    Är det någon som vet vilka dessa är? Förutom Curie, Montessori och Widerström?

    Dom kanske inte har fått nobelpriset (förutom Curie då) men minst lika viktiga starka kvinnor som bidragit till forskningen! Glad

  • Äldre 26 Apr 20:32
    #6
    marory skrev 2014-04-26 20:27:04 följande:
    Nej det gjorde jag inte och skäms inte mycket ändå, vilket kan bero på att majoriteten var fysiker med undantag för några astronomer vilket inte är min vetenskap. Skulle kännas konstigt om jag visste vilka dessa var men inte Mary Douglas tex.

    Däremot känner jag till
    Karolina Widerström
    Maria Montessori
    Marie Curie
    Mary Douglas
    Edith Turner
    Ruth Benedict
    Anika Rabo
    Margaret Mead
    Nancy Chodorow

    Är det någon som vet vilka dessa är? Förutom Curie, Montessori och Widerström?

    Dom kanske inte har fått nobelpriset (förutom Curie då) men minst lika viktiga starka kvinnor som bidragit till forskningen! Glad
    Känner till de allihop, och absolut. Men syftet med den här tråden var snarare tidsaspekten. Är det någon på din lista som verkat före 1900?  (minns inte på rak arm, förutom Marie Curie, då)

    Ingen av kvinnorna i TS har heller fått noblepriset (verkade före nobel ens var född, vissa av de) och glöms alltid bort när man pratar historiska personer som varit viktiga för vetenskapen....
    I am no bird; and no net ensnares me: I am a free human being with an independent will. Charlotte Brontë
  • Äldre 26 Apr 20:37
    #7

    Sju stycken känner jag minst till med namn i alla fall. Vissa lite mer ingående.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Äldre 26 Apr 20:44
    #8
    Aniiee skrev 2014-04-26 20:32:47 följande:
    Känner till de allihop, och absolut. Men syftet med den här tråden var snarare tidsaspekten. Är det någon på din lista som verkat före 1900?  (minns inte på rak arm, förutom Marie Curie, då)

    Ingen av kvinnorna i TS har heller fått noblepriset (verkade före nobel ens var född, vissa av de) och glöms alltid bort när man pratar historiska personer som varit viktiga för vetenskapen....
    Men om vi endå håller på att lyfter viktiga kvinnor ur vetenskapen kan man ju fylla på listan!Flört 
    Men det kan bero på att antropologi inte blev en diciplin förrens i mitten/slutet av 1800-talet så lite svårt att vara verksam innan... Dorothy crowfoot, Barbara McClintock och Irène Curie-Joliot fick nobelpriset Glad

  • Äldre 26 Apr 20:47
    #9
    marory skrev 2014-04-26 20:44:53 följande:
    Men om vi endå håller på att lyfter viktiga kvinnor ur vetenskapen kan man ju fylla på listan!Flört 
    Men det kan bero på att antropologi inte blev en diciplin förrens i mitten/slutet av 1800-talet så lite svårt att vara verksam innan... Dorothy crowfoot, Barbara McClintock och Irène Curie-Joliot fick nobelpriset Glad
    Absolut. Jag är själv kulturantropolog, så inte mig emot =P
    I am no bird; and no net ensnares me: I am a free human being with an independent will. Charlotte Brontë
  • Äldre 26 Apr 20:53
    #10
    Aniiee skrev 2014-04-26 20:47:09 följande:
    Absolut. Jag är själv kulturantropolog, så inte mig emot =P
Svar på tråden Känner du till någon av dessa vetenskapskvinnor?