• Anonym (TS)

    KS på SÖS - hur gå tillväga?

    Hej hoppas nån kan hjälpa mig här!! 


    Jag är i v21 nu och redan på inskrivningen hos BM sa jag till att jag var orolig inför förlossningen och ville få remiss för att diskutera KS. Förra vecka fick jag komma till en läkare på min MVC och fick berätta lite kortfattat om mina tankar och känslor inför förlossningen. Jag kände att vi fick en bra kontakt och att hon förstod mig. Så nu har hon skickat en remiss till en överläkaren på förlossningen på SÖS. 

    Jag vet ju att det kommer ta några veckor innan jag får tid men vill börja förbereda mig så mycket som möjligt inför detta. Finns det nån annan här som fått komma till SÖS och prata om att de vill ha KS? Är det svårt att få igenom? Jag har panik redan nu att dom inte ska lyssna och förstå mina problem. 

    Har försökt läsa flera trådar här på FL men inte riktigt hittat någon som varit på SÖS så hoppas ni kan komma med pepp och tips!! 

  • Svar på tråden KS på SÖS - hur gå tillväga?
  • Cox Orange

    Du måste vara stenhård. Gå inte in i diskussioner med dem. Ull* och Ew* är läkare där, passa dig för den första.

    Mig tröttade de ut och gav mig ett snittkontrakt och förlossningsplan - det följdes inte på en enda punkt. Hade en djävulsk förlossning, blev opererad nyligen för de skador jag fick. Ta snitt!

  • Anonym (TS)

    Tack för ditt svar! Jag ska träffa en som heter Lena, hon ska tydligen vara överläkare så jag hoppas hon är snäll. 


    Jag har även precis fått reda på att jag har cellförändringar grad 3 och ska på onsdag till KI för att prata om OP och ta fler prover för att utesluta cancer. Detta har fått mig ännu mer inställd till att jag måste få KS för jag har verkligen tappat all lust till graviditeten just nu. Jag går bara och väntar på att få cancerbeskedet nu känns det som. Om jag skulle behöva genomgå en VF efter allt det här så dör jag känns det som :(

  • Cox Orange

    Stackare, det var mycket på en gång! Hoppas verkligen på det bästa för dig!

    Ja, Lena H heter hon och inte Ewa, my bad. Det är bara att vara stenhård. 

    Jag hoppas verkligen att allting går dig vägen! Lycka till{#emotions_dlg.flower}

  • Anonym (beviljat)

    Jag har fått beviljat där, av tidigare nämnda Ulla. Tog typ en minut, hon sa att det var självklart och jag har även fått lagt det tidigare än de brukar då jag mår väldigt dåligt. Så min erfarenhet är inte alls att man behöver tjata. Lycka till!

  • Anonym (TS)
    Anonym (beviljat) skrev 2014-05-26 21:54:38 följande:
    Jag har fått beviljat där, av tidigare nämnda Ulla. Tog typ en minut, hon sa att det var självklart och jag har även fått lagt det tidigare än de brukar då jag mår väldigt dåligt. Så min erfarenhet är inte alls att man behöver tjata. Lycka till!
    Vad skönt att höra! Får jag fråga vad det va du sa? Och på vilket sätt mår du dåligt? Hoppas det känns ok att jag frågar!
  • Anonym (snitt)

    Men vad ska man ha för skäl? Enligt vissa är det nästan omöjligt att få planerat snitt.

  • Anonym (TS)

    Det ska ju vara "lättare" att få igenom snitt i stockholm säger de flesta så jag är väldigt tacksam att jag bor här. Men självklart måste man ju ha goda skäl. Jag hoppas bara att mina är tillräckligt starka för att få ett snitt, för jag vet att mitt psyke inte är tillräckligt starkt för att gå igenom ett VF.... 

  • Anonym (beviljat)
    Anonym (TS) skrev 2014-05-26 22:00:11 följande:
    Vad skönt att höra! Får jag fråga vad det va du sa? Och på vilket sätt mår du dåligt? Hoppas det känns ok att jag frågar!


    Jag blev beviljad på humanitära skäl, pga av år av psykisk ohälsa samt incest i barndomen. Hann som sagt inte säga så mycket mer än varför. Såg till att ha med alla intyg från andra överläkare som bekräftade att jag ej är mentalt kapabel att föda vaginalt pga övergreppen. Nu läste jag dock ditt inlägg igen och inser att jag missförstått det. Fick för mig att det fanns ett samband med cancern och tänkte därför rekommendera just att ta med alla intyg etc, Men när det gäller rädsla vet jag inte. Det är väl om du kan få en läkare från psykiatrisk mottagning att intyga att rädslan är en renodlad fobi i sådan grad att det klassas som psykisk ohälsa? Vad jag har läst någonstans räknas inte rädsla som psykologiska skäl men det kan vara värt ett försök. Att kunna visa överläkaren ett intyg från en annan överläkare väger tungt.

  • Anonym (MM)
    Anonym (beviljat) skrev 2014-05-27 21:01:51 följande:
    Jag blev beviljad på humanitära skäl, pga av år av psykisk ohälsa samt incest i barndomen. Hann som sagt inte säga så mycket mer än varför. Såg till att ha med alla intyg från andra överläkare som bekräftade att jag ej är mentalt kapabel att föda vaginalt pga övergreppen.



    Förutom att mina övergrepp skedde i ung-vuxen ålder (ca två år) har jag i princip din bakgrund (år av psykisk ohälsa mm). Jag är också inbokad för samtal m överläkare på SÖS.... Hur mycket intyg behövdes för dig för att beviljas? Hur detaljerade var de? Jag har endast två men som är mycket tydliga samt ett personligt brev (klarar inte av att prata om det som hänt). Ifrågasattes dina intyg? Tyvärr sa min nuvarande psykolog att det på flera ställen (förlossningsvården alltså) enbart anses vara övergrepp i barndomen som kan sätta "tillräckligt" djupa spår rent psykiskt för beviljande av humanitärt snitt nuförtiden. Nekas jag skulle både psykiatrier och psykolog försöka hjälpa mig med nya intyg så det är därför jag undrar om de var superdetaljerade.

    OM någon annan svarar, RESPEKTERA ATT jag inte är intresserad av någon riskdiskussion eller vaginalförlossningaförespråkande!!!!
  • Anonym (TS)

    Jag har inga intyg alls då jag inte går hos någon psykolog längre. Visste inte att man var tvungen att ha med det... 

    Jag har iaf blivit inbokad på OP nu på onsdag för mina cellförändringar.. Ursh känns så jobbigt med allt just nu. Denna OP och att behöva vänta på svar om det är cancer eller inte, samt ovissheten inför om jag får KS eller inte... :( mår verkligen inte bra just nu. Går runt och har ont i magen hela tiden och är orolig/har ångest. Kan inte sova heller får max 2-3h sömn/natt.. 

  • Anonym (MM)
    Anonym (TS) skrev 2014-06-01 22:21:06 följande:
    Jag har inga intyg alls då jag inte går hos någon psykolog längre. Visste inte att man var tvungen att ha med det... 

    Jag har iaf blivit inbokad på OP nu på onsdag för mina cellförändringar.. Ursh känns så jobbigt med allt just nu. Denna OP och att behöva vänta på svar om det är cancer eller inte, samt ovissheten inför om jag får KS eller inte... :( mår verkligen inte bra just nu. Går runt och har ont i magen hela tiden och är orolig/har ångest. Kan inte sova heller får max 2-3h sömn/natt.. 



    Man är absolut inte tvungen att ha intyg, men som jag förstått det kan det vara till hjälp. Men det går att beviljas utan och nekas med.

    Jag har också opererats för grad 3 cellförändringar. Eftersom jag inte var gravid sövdes jag m sk lättnarkos pgr av svår gynfobi pgr av övergrepp. Men själva operationen är en mycket kort sådan. Det jobbiga är väntan men grad 3 behöver absolut inte vara cancer alls (även om man tänker det värsta)! Ju mer öppen du är om din rädsla, ju "bättre". Särskilt om du får det dokumenterat fr flera olika håll som du sedan kan påvisa för den som fattar beslut ang snitt.
Svar på tråden KS på SÖS - hur gå tillväga?