• Redaktör

    Familjelivs träningsutmaning vecka 2 - Häng på!

    Välkomna till Familjelivs träningsutmaning vecka 2!
    Den här veckan fokuserar vi på magen. Alla är välkomna - och du behöver inte ha varit med från vecka 1, det är bara att hoppa in och börja träna.

    Varje vecka fram till sommaren under totalt sju veckor kommer vi att lägga ut en ny utmaning från Elmina Saksi, Familjelivs träningsexpert.

    Övningarna är enkla och passar både dig som är nybörjare och dig som är en van motionär. Övningarna bygger på att man ska göra ett visst antal repetitioner eller sträcka per vecka hur man delar upp övningen väljer man själv efter egen förmåga. Du väljer alltså själv hur ofta du vill träna, huvudsaken är att du uppnår totalsumman.


    UTMANING 2 den 30/4-7/5: MAGE


    Ismagen

    Ligg på mage och spänn sätet och pressa ner höfter och bröst i golvet. Tänk dig att du har en isbit under naveln och lyft/ skruva in naveln mot ryggraden. Antingen lyckas du lyfta upp magen en bit från golvet (men fortfarande har höften och bröstet i underlaget) eller om du inte orkar, så lyfter du magen i tanken. Huvudsaken är att magen spänns och går inåt.

    Dag 1: 1 minut
    Dag 2: 2 minuter
    Dag 3: 3 minuter
    Dag 4: 4 minuter
    Dag 5: 5 minuter
    Dag 6: 6 minuter
    Dag 7: 7 minuter

    = 28 minuter

    Du håller magen sammanlagt den tiden som framgår nedan.
    Tänk kvalitet i första hand. Du ska orka ha kvar spänningen i magen och när du inte orkar lyfta upp magen så stoppa klockan och börja om igen efter en kort vila.



     



    Elminas kläder kommer från Stadium


    Träningsutmaningen är kopplad till en öppen medlemsgrupp, där man kan stötta och peppa varandra. Självklart kommer Elmina att finnas på plats i tråden och coacha.


    Klarar du utmaningen och är aktiv i tråden, genom att peppa och stötta andra, kan du vissa veckor vinna fina priser!
    Den här veckan kan du vinna boken "Mage, rumpa, lår. Träningen som ger resultat" av Annika Sjöö, känd från bla Let´s dance.


     



    Nu kör vi!

  • Svar på tråden Familjelivs träningsutmaning vecka 2 - Häng på!
  • Wilowa

    Just ja, jag har en övning att göra...har en sådan där dag när orken sviker, ska snart gå och lägga mig och hoppas vara piggare imorgon.

  • Wilowa
    Wilowa skrev 2014-05-05 20:58:15 följande:
    Just ja, jag har en övning att göra...har en sådan där dag när orken sviker, ska snart gå och lägga mig och hoppas vara piggare imorgon.
    Totalt 31 minuter...3 minuter idag. Solig
  • stor grön drake

    När ni har helt koll på vilka magmuskler ni ska jobba med, så passa på att öva kniiipmusklerna samtidigt
    När jag var duktig och seriös med min träning av dessa inre core-muskler för något år sen, passade jag på att knipa när jag väl hade fått koll på rätt magteknik, och vad ska jag säga, jag fick väldigt god respons från min partner på det

  • Kofot

    Jag kämpar på men det känns och bränner. Dagens gjorda och magen hängde i mattan idag med.

  • Kookaburra

    Nu har jag fått ihop tre minuter, med 5 sekunderspauser varje helminut. Tycker det var svårt och vet inte om jag gör rätt - ska höftbenen vara i marken eller räcker det med bäckenet? För mina höftben går inte att få i utan att jag trycker ner magen i marken, och det var ju inte rätt

    Hur som helst känns det i magen runt naveln. Med bäckenet och brösten i marken lyckas jag nästa få upp magen från golvet...

    Tur att jag kommit igång med min rutin av 1 minuts planka varje kväll - det känns som det har hjälpt

    Nu är det dags för första veckans övning, måste ju komma ikapp!

  • Olyckan
    Kookaburra skrev 2014-05-06 11:12:56 följande:

    Nu har jag fått ihop tre minuter, med 5 sekunderspauser varje helminut. Tycker det var svårt och vet inte om jag gör rätt - ska höftbenen vara i marken eller räcker det med bäckenet? För mina höftben går inte att få i utan att jag trycker ner magen i marken, och det var ju inte rätt smile2.gif

    Hur som helst känns det i magen runt naveln. Med bäckenet och brösten i marken lyckas jag nästa få upp magen från golvet...

    Tur att jag kommit igång med min rutin av 1 minuts planka varje kväll - det känns som det har hjälpt smile1.gif

    Nu är det dags för första veckans övning, måste ju komma ikapp!


    Tänk inte så mycket på höften, utan hitta rätt muskel o fokusera sedan på att det är denna du ska lyfta med. Elmina tipsa om att göra sschh-ljud för att känna o hitta rätt muskel, men du kan också hålla lite ovanför höftbenet o hosta till så känner du vad du ska spänna :) när du väl gör övningen så tänk bara på att släppa ner höften om du börjar lyfta med den istället, inte aktivt trycka ner den marken.

    Heja heja, du fixar lätt att komma ikapp :D
  • Träningsexpert Elmina
    Lady Namárië skrev 2014-05-05 11:08:38 följande:
    Om man hittar rätt muskler borde man kunna göra den här övningen sittande ovckså, även om den kansken inte blir lika effektiv då? När man sitter i bilen eller på bussen, t. ex.?
    Absolut, vänj kroppen att koppla på rätta bukmusklerna så kommer du göra det automatiskt sedan.
    Få mer träningstips: www.facebook.com/Foraldrafitness
  • Träningsexpert Elmina
    Kookaburra skrev 2014-05-05 20:21:57 följande:
    Hej! Precis som förra året så hoppar jag på sent. Ska börja imorgon för idag är det tyvärr migrän som gäller (och ögoninfektion men den hindrar ju inte träningen smile5.gif )

    Försöker ta igen det jag missat, så får köra dubbelt ett tag.

    Nu godnatt och så kör jag imorgon!

    Måste bara säga att den här utmaningen var så bra förra året, min kropp blev mycket starkare och det syntes att jag tränat. Kommer nog köra samma att jag bygger på alla övningar, inte fullt ut, men behåller och kör en del av det gamla. Och så veckans som man ska förstås smile1.gif
    Kul att höra!
    Få mer träningstips: www.facebook.com/Foraldrafitness
  • Träningsexpert Elmina
    Kookaburra skrev 2014-05-06 11:12:56 följande:
    Nu har jag fått ihop tre minuter, med 5 sekunderspauser varje helminut. Tycker det var svårt och vet inte om jag gör rätt - ska höftbenen vara i marken eller räcker det med bäckenet? För mina höftben går inte att få i utan att jag trycker ner magen i marken, och det var ju inte rätt smile2.gif

    Hur som helst känns det i magen runt naveln. Med bäckenet och brösten i marken lyckas jag nästa få upp magen från golvet...

    Tur att jag kommit igång med min rutin av 1 minuts planka varje kväll - det känns som det har hjälpt smile1.gif

    Nu är det dags för första veckans övning, måste ju komma ikapp!
    Det är inte alla som lyckas pressa ned höftbenet, men om du känner i magen så har du troligtvis tränat rätt muskler.
    Få mer träningstips: www.facebook.com/Foraldrafitness
  • Träningsexpert Elmina
    Olyckan skrev 2014-05-06 11:22:13 följande:
    Tänk inte så mycket på höften, utan hitta rätt muskel o fokusera sedan på att det är denna du ska lyfta med. Elmina tipsa om att göra sschh-ljud för att känna o hitta rätt muskel, men du kan också hålla lite ovanför höftbenet o hosta till så känner du vad du ska spänna :) när du väl gör övningen så tänk bara på att släppa ner höften om du börjar lyfta med den istället, inte aktivt trycka ner den marken.
    Heja heja, du fixar lätt att komma ikapp :D
    Toppen!
    Få mer träningstips: www.facebook.com/Foraldrafitness
  • Redaktör

    Jättebra jobbat alla den här veckan! Jag gissar att det är många som känner lite träningsvärk i magen Skrattande

    Vi säger grattis till Stor grön drake, som vinner boken den här veckan! Motivering: "Hon peppar och kommer med tips på allt från allergier till knipövningar - och lyckas till och med magträna i trucken".
    Inboxa mig din adress så kommer boken på posten!

    Nästa övning börjar idag - det blir konditionsträning!
    Ni hittar nya tråden här.

    Glada hälsningar
    Redaktionen

  • Wilowa
    Redaktör skrev 2014-05-07 08:53:59 följande:
    Jättebra jobbat alla den här veckan! Jag gissar att det är många som känner lite träningsvärk i magen Skrattande

    Vi säger grattis till Stor grön drake, som vinner boken den här veckan! Motivering: "Hon peppar och kommer med tips på allt från allergier till knipövningar - och lyckas till och med magträna i trucken".
    Inboxa mig din adress så kommer boken på posten!

    Nästa övning börjar idag - det blir konditionsträning!
    Ni hittar nya tråden här.

    Glada hälsningar
    Redaktionen
    Grattis Stor grön drake! {#emotions_dlg.flower}
Svar på tråden Familjelivs träningsutmaning vecka 2 - Häng på!