Stimulerade äggstockar utan hormonbehandling?
Jag och min fästman har försökt att skaffa barn i 1,5 år nu, men inget har hänt, så vi har inlett en infertilitetsutredning på en klinik. Den här veckan skulle jag genomgå spolning av äggledarna, men lite snopet så fick vi gå därifrån utan att ha genomfört undersökningen. Enligt läkaren så var mina äggstockar stimulerade och det är något som kan hända vid en "liten" graviditet (antar att han menar tidig?), så för säkerhets skull så avvaktade de och jag fick ta blodprov istället.
Jag vet inte vad de här blodproven skulle kunna visa? Kan det vara så att jag är gravid, trots att jag inte känner några symptom (iallafall inga som inte lika gärna skulle kunna vara mens-/ägglossningsrelaterade)? Jag har tagit egna graviditetstester och de visar ingenting. Jag hade mens förra veckan.
Läkaren frågade om jag hade ätit hormonstimulerande preparat eller om jag t.ex. var vegan eftersom mycket soja i kosten tydligen kan orsaka stimulering, men jag har inte ätit något sånt och jag förstår inte vad det skulle kunna vara? Är äggstockarna "stimulerade" vid normal ägglossning? Kan det vara att jag hade tidig ägglossning den här månaden, helt enkelt? Jag uppfattade det ju inte så eftersom läkaren istället för att föreslå det trodde jag ätit Pergotime eller dylikt.
När jag googlar på detta så hittar jag bara information om IVF, men jag har ju inte genomgått någon hormonbehandling, så varför var äggstockarna stimulerade?