• Anonym (TS)

    Tvätta håret med bara vatten?

    Den så kallade "WO-metoden". Av ren nyfikenhet, hur bra fungerar det? Blir håret friskt, glansigt, tjockare och lent av att bara tvätta med vatten?

    Känns ju som om det vore det bästa om det fungerar, inga kemikalier som kan skada håret liksom. 

  • Svar på tråden Tvätta håret med bara vatten?
  • Anonym (TS)
    Tow2Mater skrev 2014-05-02 18:11:29 följande:
    Om du har en dusch, prova?
    Har redan duschat håret idag och känner mig därför inte helt pepp på det, och som med de flesta andra metoder så kan det ju ta tid för håret att omställa sig, så bara en tvätt skulle inte säga speciellt mycket.
    blomman07 skrev 2014-05-02 18:16:48 följande:
    Vatten torkar ju ut.. Har svårt att se att det skulle fungera på något med långt hår. Dessutom lär man ju lukta blöt hund.
    Eftersom att alla andra metoder utförs i just vatten så tvivlar jag på att det skulle vara så illa, man kan ju kanske göra någon återfuktande inpackning då och då om det nu blir torrt.
    Lilla My o co skrev 2014-05-02 18:20:43 följande:
    Jag tvättar håret en gång i veckan med ägg/honung och WO därimellan. Funkar riktigt bra :)
    Nice :) Jag ryggar lite åt att använda ägg eller honung i mitt hår, låter så klibbigt! Men om det funkar bra så kanske jag ska testa. Om man bara tvättar med vatten dock, är det att håret behöver en riktig tvätt efter ett tag? Kan man inte köpa ett riktigt milt, ekologiskt schampo utan sulfater, parabener och silikoner istället för att använda sådana saker? (jag är lat och ägg/honung låter som om det kräver tid och tålamod).
    Anonym (Suzi) skrev 2014-05-02 18:21:31 följande:
    Jag har inte provat själv, men brorsan körde på det ett tag och det funkade för honom iaf. Vatten i sig är ju inte uttorkande och man luktar definitivt inte mer än med schampo, minus blomdoften då :)
    Men det är bara att prova sig fram och gör det som känns bra. Tänk på att massera hårbottnen lite mer än vid vanlig schamponering.
    Låter lovande :) Jag har sökt lite grann på ämnet och det enda man verkar behöva göra är att massera noga under duschen, som du säger. De verkar också tycka att man ska borsta håret innan. Jag får nog läsa på lite mer innan jag börjar.
    Lilla My o co skrev 2014-05-02 18:25:39 följande:
    Mitt tips är att läsa på nopoo.se Där finns mycket intressant läsning :)
    Tack för tipset :)




  • Anonym (TS)
    Anonym (Wildrat) skrev 2014-05-02 18:55:26 följande:
    Jag tvättar sonens hår (2,5år) med bara vatten och det luktar som resten av honom. Det funkar hur bra som helst. Nu duschar vi honom varje dag så han hinner inte bli så smutsig eller svettig.
    Låter bra det :) Nu brukar iofs inte små barn lukta speciellt mycket, men bådar gott i alla fall :)
    Lilla My o co skrev 2014-05-02 18:55:56 följande:
    Liiite jobbigare är det med ägg/honung men det är ju bara engång i veckan ;) Så här gör jag: på lördagar kör jag min äggtvätt. Blandar ett ägg med en msk honung och en skvätt citron.. Skakar detta och applicerar i torrt hår. Benar upp håret och gnuggar in i hårbotten.. Låter sitta i 15 min. Sköljer ur med svalt vatten. Imed ALS-fritt, parabenfritt balsam. In i duschen. Tvättar mig med kokosolja/honung på kroppen. Sköljer ur balsamet. Går ur duschen. Eftersköljer med surskölj. Klartänkt! :)
    Så du blandar i balsam i hårbotten efter det andra suttit i ett tag? Vad är det för typ av honung? Den honung jag har hemma är en ganska trög sak på burk, låter inte som det lättaste att ha i håret, finns det en mer rinnig variant?

    Tack för att du tar dig tid :P Känner mig rätt så okunnig (minst sagt).
  • Anonym (TS)
    Lilla My o co skrev 2014-05-02 20:17:25 följande:

    Jag kör balsam endast i längderna och topparna. :) Jag kör oftast flytande honung :) Ingen fara.. PM:-a mig om du vill. Mvh
    Okej, tack, då vet jag :)
  • Anonym (TS)
    Majlisen skrev 2014-05-02 22:00:04 följande:
    Jag använder inte WO som metod, men tvättar ibland med bara vatten. Angående balsamet ovan så vill jag påpeka att du inte kan välja vilket som helst.

    Det mest uttorkande man kan använda är schampo. Det pajar håret och man använder då dessa dåliga (läs:vanligaste) balsamen som "sminkar" över det. Finns ju dock vissa balsam man kan använda, och dessa räcker gott att tvätta håret med om man önskar. Har du Facebook finns det grupper där du kan fråga och läsa runt i, typ "no poo - vi som inte använder schampo" osv.

    Gällande honung ska du använda fast, icke-importerad honung. Det är inte så krångligt att applicera, det "smälter" något av värmen och är lätt att skölja ut. Finns massor av metoder. Har man torra toppar är det en idé att klippa sig. Även borsta håret med svinhårsborste (drar ut sebum, vårt eget fett, i topparna). slutar man med schampo är det en övergångsperiod, hårbotten har ju på grund av det producerat sebum på högvarv då det är så uttorkande. Skulle nog personligen inte gå över från schampo till WO direkt, utan använt en alternativ tvättmetod emellan. Sen mår håret självfallet bättre av det. Betydligt fräschare och finare utan schampo och jag får alltid komplimanger för mitt hår.

    Att tänka på så bör man tvätta ur håret med ett särskilt sista-schampo innan man börjar, för att få bort alla svårläsliga ämnen (mineraloljor, sillikoner) som sitter klistrat på hårstrån från dessa vanliga balsam osv.
    Tack för tipsen, jag hade tänkt köpa en svinhårborste idag, den togs upp på flera ställen och jag vet att jag har stått och kollat på en sådan förut, så det blir dagens uppdrag :)

    Schampo använder jag inte så ofta, tvättar oftast med bara balsam (sånt utan sulfater, silikoner m.m.), men ibland tar jag till ett schampo med sulfater (men utan silikon m.m.). Är det nödvändigt att använda ägg och honung? jag förstår att folk använder det som ett "naturligt alternativ" men för mig känns det mest konstigt att ha sånt i håret, finns det någon produkt som fungerar lika dant? No poo har jag kikat på, det är väl de som använder bikarbonat och äppelcidervinäger? 
    Vatten känns så naturligt så det känns liksom som något jag absolut vill kunna göra, tvätta håret bara med vatten. Så behändigt om man reser också, att inte behöva konka på massa hårprodukter, men att då ta med sig ägg och honung eller äppelcidervinäger... det känns så omständligt. Men det är väl för att jag är lat.  
Svar på tråden Tvätta håret med bara vatten?