Inlägg från: Natulcien |Visa alla inlägg
  • Natulcien

Välling känslig mage - tips

Oktober skrev 2014-06-04 06:44:03 följande:

Problemet är att hon får spänd mage och problem att få ut pruttar med vete välling. Hon gnäller mer och blir mer grinig. Dessutom verkar hon inte gilla smaken på den så nu kör vi bara majsvälling.
    Ge henne ersättning istället, det är mycket nyttigare. Majsvälling är stoppande. Och har hon känslig mage så skippa allt vad välling heter och ge ersättning.
  • Natulcien
    Oktober skrev 2014-06-04 09:14:51 följande:

Vi vill komma ifrån nattmatningen som fortfarande pågår. Jag har fått för mig att barn står sig längre på välling ist för tillskottsnäring Semper 2. Det är bara därför. Jag vet att ersättning är nyttigare och bättre i detta fall handlar det bara om mättnadskänsla för att kunna sova gott hela natten utan matning. Hon är inte speciellt intresserad av gröt än. Hon äter ca 2 msk puré av frukt, kött eller grönsaker 1-2 ggr per dag plus ett par flaskor ersättning blandat med välling. Men verkar inte stå sig på det för hela natten sen. Hon äter sig mätt vid varje tillfälle under dagen utan protester.
    Men...ditt barn är bara 6 månader..? Att nattmatning "fortfarande" pågår är mer regel än undantag med så små bebisar. Många barn behöver äta på natten upp till året åtminstone. Och om jag förstår din trådstart rätt så sover hon ju 6-8 timmar innan hon ens vakna för mat? Då sover hon ju jättebra!
    Om du ger henne ersättning eller välling innan nattning spelar knappast någon roll. Snart kommer dessutom separationsfasen (runt 7-9 mån) och då brukar de flesta bebisar strula med sömnen.
  • Natulcien
    Oktober skrev 2014-06-04 09:35:12 följande:
    Hon är nu 7 mån inne på mån 8. Länge sen jag startade tråden.
    Ingen större skillnad om hon är 6 eller 7 månader. Oftast behöver en sån liten en slurk på natten. Inga konstigheter. Och hon sover ju ändå väldigt bra vad det verkar. Glad

Din huvudsakliga fråga verkar ju vara hur ni ska slippa mata henne på natten..? Och jag skulle säga att hon fortfarande är så liten att hon antagligen behöver det. Det ger sig nog snart.
  • Natulcien
    Oktober skrev 2014-06-04 09:40:53 följande:

Har läst att barn inte behöver nattmål från ca 6 mån och nära vänners barn slutade med det då... Vill bara uppnå det själv.
    Barn är olika. Vissa slutar äta på natten när de är 2 månader, andra passerar 1 år utan att sluta med nattmat.
    Men att påstå att alla barn ska sluta äta på natten just vid 6 månader är ganska konstigt. Var har du läst detta?
  • Natulcien
    Oktober skrev 2014-06-04 17:14:11 följande:
    Och jag behöver tips och råd enligt starten av min tråd.
    De tips och råd du har fått är ju bl.a. att om nu flickan har känslig mage, så strunta i vällingen och ge henne ersättning. Och angående gluten så får hon ju redan det om du ger henne gröt?
    Vad gäller nattätandet så skulle jag låta det vara, tills vidare, när hon är så liten. Hon behöver det antagligen. Om hon fortfarande äter på natten när hon närmar sig 1 år, så kan ni ju försöka se om det går att avveckla.
  • Natulcien
    Kaede skrev 2014-06-05 16:06:13 följande:
    Vi gjorde gröt på glutenfria havregryn som vi mixade i stavmixern. = glutenfri gröt
    Ja? Vad vill du ha sagt med det? Om TS vill ge sin bebis gluten så får man ju anta att hon ser till att det är gluten i gröten...
Svar på tråden Välling känslig mage - tips