• Anonym (TS)

Varför använder ni mensskydd på natten?

Det här en löjlig fråga som har gäckat mig i åratal. Reklam för bindor under dagtid har i princip dött ut, men nattbindorna lever kvar. De ska vara extra lång, extra breda och extra effektiva. Men jag har aldrig fattat det där. Jag har aldrig använt något mensskydd alls på natten. Då ligger man ju ner och tack vara gravitationen så rinner det inte ut. Visst får man se till att gå på toaletten ganska snart efter att man stigit upp (och kanske inte använda sina snyggaste trosor om det råkar komma någon droppe), men inte mer än så. Jag förstår att jag säkert har sparsammare mens än andra (och bara hälften så ofta), men krävs det verkligen effektivare skydd på natten när man ligger ner än på dagen. Förklara för mig? hur gör ni? :) och finns det fler som jag?

• Svar på tråden Varför använder ni mensskydd på natten?
  • Anonym (TS)

Ang blodvärde så tänker jag på mig själv. De perioder då jag har haft mens mer regelbundet. Ca varje eller varannan månad så har mitt hb legat på runt 110-120. medans de perioder då jag haft mens ca en gång i halvåret så har det stigit till runt 135. Visserligen kan det bero på helt andra saker. Men det var ett samband jag noterade. Och om man då lägger till att jag har väldigt sparsam mens, så kan man ju anta att det kan ha större påverkan vid rikligare. Dessutom så är det ju allmänt känt att menstruerande kvinnor ofta har problem med lågt hb.

• jvs
    AstridH skrev 2014-05-08 13:20:06 följande:
    Om man har riklig mens så kan man få dåliga blodvärden. Järnbrist är vanligt bland kvinnor, just på grund av mensen.
    Ja fast vi ar ju gjorda sana sa da far man kompensera med bra mat. Sa har man anda det problemet ar det maten som ar boven.
  • Fia 28
    Anonym (TS) skrev 2014-05-08 13:51:59 följande:
    Ang blodvärde så tänker jag på mig själv. De perioder då jag har haft mens mer regelbundet. Ca varje eller varannan månad så har mitt hb legat på runt 110-120. medans de perioder då jag haft mens ca en gång i halvåret så har det stigit till runt 135. Visserligen kan det bero på helt andra saker. Men det var ett samband jag noterade. Och om man då lägger till att jag har väldigt sparsam mens, så kan man ju anta att det kan ha större påverkan vid rikligare. Dessutom så är det ju allmänt känt att menstruerande kvinnor ofta har problem med lågt hb.
    Jag tror det är väldigt individuellt med hb och kanske inte så kopplat till mensen ädnå. Jag har i princip alltid lågt hb och blöder väldigt lite.
  • AstridH
    jvs skrev 2014-05-08 13:54:55 följande:
    Ja fast vi ar ju gjorda sana sa da far man kompensera med bra mat. Sa har man anda det problemet ar det maten som ar boven.
    Nja. Jag har problem med väldigt riklig mens, och trots en järnrik kost så måste jag komplettera med järntabletter. Läkaren har förklarat det som att jag helt enkelt blöder för mycket för att kunna tillgodogöra det ordentligt via kosten.
  • Anonym (.......)

OB-plus (fyra droppar)
    Samt en binda med vingar, har jag inga långa har det hänt jag fyllt på med ett trosskydd i bakkanten.

Har väl 1-2 dygn då jag har rätt riklig mens. Använder då alltid binda + tampong.

Äter inga järntabletter men brukar ligga lite i underkant vad gäller järnvärden.

• Uffesson

Skulle jag inte använda binda eller tampong nattetid så kan jag lova att min säng sett ut som en brottsplats dagen efter...

Det spelar ingen roll om jag står, sitter eller ligger... det enda som händer om jag ligger ner är att blodet rinner nedåt, över rumpan och sedan på trosorna för att läcka igenom till sängen. Jättetrevlig förklaring, men så är det och jag måste använda skydd dag som natt.

• Anonym (ok förut)

Förut hade jag det som du, att det knappt kom något på natten. Nu har det blivit omvänt sedan jag satte in kopparspiral, så på natten flödar det

• LängtansBlåaBlomma

Jag får inte heller blod på natten men föredrar att ha en binda ändå ifall att. oftast rinner det till på morgonen när jag vaknar.

• Anonym (Storblödaren)

På den tiden jag hade som rikligast mest och fortfarande inte upptäckt tampongen så använde jag dubbla nattbindor för att dom skulle räcka på längden. Dessutom använde jag ofta dubbla trosor för att hålla allt på plats så att jag inte skulle blöda igenom. Ja, det var inte roligt! Nu klarar jag mig med tamponger. Använder dom dygnet runt. Dom dagar jag blöder mest kan jag blöda igenom den största på ett par timmar, så det gäller att kolla läget ofta, och springa till toaletten det första jag gör när jag vaknar så jag inte blodar ner totalt. Men det funkar betydligt bättre än förr.

• Anonym (Storblödaren)
    Fia 28 skrev 2014-05-08 13:57:58 följande:
    Jag tror det är väldigt individuellt med hb och kanske inte så kopplat till mensen ädnå. Jag har i princip alltid lågt hb och blöder väldigt lite.

Jag har blodbrist nu, har ätit järntabletter i tre månader och fortfarande är det inte helt bra. Min läkare säger att den vanligaste orsaken till järnbrist hos kvinnor ör rikliga menstruationer. Nu tror jag att det blev så här för mig eftersom jag opererade mig i höstas och tappade mycket blod, för mig har det aldrig påverkat tidigare men tydligen är det vanligt att det gör det.
Svar på tråden Varför använder ni mensskydd på natten?