• Redwolf

    Kvinnomisshandel Vad gör man ?

    Hej
    Fick idag veta att par vänner som jag känner mycket väl . Var bl.a. Bestman på deras bröllop och vi har umgåtts väldigt mycket på fritiden. Idag fick jag veta utav hans frun (som ligger på sjukhuset av andra orsaker) Hon berättade att de nu kommer att skilja sig . Pga av att han misshandlar henne varje dag Både fysiskt och psykiskt . Det har tydligen på gått i flera månader . Hon har skämts för att hon inte har vågat lämna honom tidigare. Han är som person alltid väldigt trevlig och omtänksam när träffar honom . Han vet inte om att jag vet vad som har hänt .
    Hon vill inte göra någon polisanmälan mot honom . Vilket tycker hon ska göra . Nu känns som jag hamnat mitt i mellan dem ( jag bra om bägge två) .
    Har alltid haft inställning att dem som misshandlar sin fru/sambo Skulle man åka upp misshandla
    Men nu känner väldigt vilsen
    Ska tilläggas att han har varit otrogen under tiden

    Så det något råd att ge?


  • Svar på tråden Kvinnomisshandel Vad gör man ?
  • idioti

    Du har två val. Anmäl, eller inte. Det kan sluta på två olika sätt.

    1. Du anmäler, polisen tar kontakt med din väninna och hon säger som det är. 
    2. Du anmäler, polisen tar kontakt med din väninna och hon nekar till allt, och du förlorar en av dina bästa vänner. Du kan iofs göra det som anonym.

    Om jag vore du skulle jag nog göra en anonym anmälan, även om din väninna sagt att hon inte vill göra en anmälan så kanske hon bryter i hop när polisen kommer och berättar som det är, kanske är det en push som hon behöver. Går det vägen så har dessutom DU räddat andra kvinnor från den här mannen, åtminstone under de närmsta åren.

    Om du inte vill vara anonym så tycker jag du ska själv ta kontakt med din väninna och diskutera det hela innan ni gör en anmälan, säg att du är där och stöttar henne hela vägen samt få henne att tänka på att hon kanske räddar en annan stackare som mannen ger sig på här näst.

  • Funderingar01

    Om jag utgår från mig själv så skulle jag nog ta tydlig ställning för kvinnan. Stötta henne så bra jag kan, stötta henne i att få en samtalskontakt med en kvinnorådgivning tex, och ta avstånd från mannen som gjort det här mot henne. Varit tydlig mot honom att det här är inte okej, och därför vill jag inte umgås mer med honom. Absolut skulle jag fortsätta uppmuntra henne till polisanmälan, men det är ju inte det viktigaste i sammanhanget tycker jag. Det viktiga är att hon får det stöd hon behöver för att ta sig ur det här och bearbeta det som hänt /händer henne. Hur går det med ekonomin /bostad /har de gemensamma barn osv. Dessa saker komplicerar ju "lämnandet", och min erfarenhet är att man kan behöva professionell hjälp i det här. Också för att veta sina rättigheter och så.

    Så jag tänker. Stötta henne som en vän, helt enkelt. Och visa att det här är helt oacceptabelt genom att tydligt ta avstånd från mannen. Och han ska veta varför tycker jag.

  • Funderingar01

    Glömde lägga till att eftersom det handlar om misshandel så är det viktigt att kvinnan är med på att du pratar med mannen i det här läget. Så inte hon utsätts för någon risk menar jag, och mannen låter det gå ut över henne med ytterligare misshandel och kränkningar. Är hon trygg och säker, behöver man ju prata med henne om.

  • Anonym (H)

    Jag hade blivit tacksam om någon annan anmält, när de nu fick veta vad dom pågick. Tyvärr gjorde inte mina nära detta och jag insåg nog inte då hur illa det var. När jag nu, flera år senare, själv anmälde är jag bara så glad över att jag tagit det steget. Så anmäl, tycker jag. Nekar hon till allt lär de inte höra honom heller.

  • Tyra22

    Jag har själv varit utsatt av min tidigare sambo som jag har fem barn med. Jag anmälde inte, men har gjort det nu och det pågår en utredning nu. Det känns otroligt bra och jag hoppas han får ett straff. Det jag ångrar är att jag inte anmält tidigare eller att någon vän till mig tagit tydligare ställning till att få mig att anmäla honom tidigare.

  • YCSM

    Jag tycker du ska prata med båda dina vänner och sen utifrån vad du får höra anmäla så att det utreds.
    Du säger att du är vän till båda och då är det väl bra om det kommer fram hur det ligger till. Att utgå från att den ena eller andra talar sanning kan vara svårt ibland, det kan ju vara att hon är bitter på mannen som varit otrogen, eller så har han både varit otrogen och misshandlat henne, oavsett så är det bra att det kommer fram så att antingen en hustrumisshandlare åker dit eller att en man felaktig får en stämpel på sig.

  • Anonym (1av20)

    En av 20 kvinnor är misshandlade av sin partner så att hon skulle hitta på ser jag som otroligt. Kvinnor ljuger, döljer, skäms. Därför berättar dom INTE. När kvinnor väl berättar behöver dom inte bemötas med att dom eventuellt ljuger. För det gör hon antagligen INTE.

  • YCSM
    Anonym (1av20) skrev 2014-05-09 18:29:45 följande:
    En av 20 kvinnor är misshandlade av sin partner så att hon skulle hitta på ser jag som otroligt. Kvinnor ljuger, döljer, skäms. Därför berättar dom INTE. När kvinnor väl berättar behöver dom inte bemötas med att dom eventuellt ljuger. För det gör hon antagligen INTE.
    Detta 'antagligen' i slutet av din mening är varför man ska låta polis utreda. Personligen så är jag själv av den åsikt att det lutar åt att kvinnan har blivit misshandlad, men man kan ju inte stämpla någon baserat på vad man själv tror och utgår från. Jag tycker kvinnan ska få stöd av TS så att hon kan anmäla alternativt att TS själv anmäler så att sanningen kommer fram och att mannen får stå till svars om han har misshandlat henne.
Svar på tråden Kvinnomisshandel Vad gör man ?