• Anonym (L)

    Medicin mot oro och nervositet - erfarenheter?

    Hej!

    Jag har i flera års tid lidit av att jag blir enormt nervös i sociala sammanhang, jag börjar må illa och blir rädd för att kräkas bland andra människor. Det handlar inte direkt om social fobi och inte heller direkt ångest, utan mer en gnagande oro och till viss del förväntansångest, alltså att jag blir nervös på förhand. Nu har jag äntligen tillsammans med min terapeut kommit mig för att beställa tid hos en läkare för att se om jag kan få någon medicin för detta, så att jag kunde bli mer avslappnad. Problemet är ju att jag spänner mig.

    Har någon ätit medicin för något motsvarande? Vilken? Och hur har det fungerat för er?

  • Svar på tråden Medicin mot oro och nervositet - erfarenheter?
  • Anonym (L)
    Anonym (Prova) skrev 2014-05-09 16:06:16 följande:
    Du kan alltid prova atarax men prata med din läkare först. Atarax är för klåda men det är en lugnande och bra effekt i dom. (Du blir dämpad o trött av dom som gör mig gott iaf när jag är orolig) Men jag tar lite mer än va jag ska för att jag är väldigt orolig av mig. Men de är iaf ett tips.

    Hur trött blir man? Eftersom det främst gäller sociala sammanhang för mig vill jag ju ogärna ta nåt jag somnar av...
  • Anonym (L)

    Hysterisk blir jag nog aldrig, bara spänd och nervös. Skulle egentligen helst äta nåt som gör en långvarig skillnad, inte nåt man bara tar innan man ska iväg nånstans. Benzo vill jag inte ha, det kommer jag tacka nej till.

  • Anonym (L)

    Besökte doktorn igår. Eftersom jag försöker bli gravid ville han inte skriva ut några av de mediciner de vanligtvis ger mot såna här problem. Så nu fick jag en betablockerare, som alltså ska sänka pulsen och därigenom eventuellt ha en viss lugnande effekt. Har inte alldeles för höga förhoppningar, men ska åtminstone testa nästa gång jag blir spänd och nervös inför något. Man kan ju alltid hoppas...

Svar på tråden Medicin mot oro och nervositet - erfarenheter?