• Anonym (Rädd)

    Syskon??

    Hej hej!

    Vi har en son som precis fyllt 1år.
    Tog nästan två år att få till honom. 3 missfall.
    En tidig abort i unga år med annan sambo.

    Graviditeten med sonen gick jätte bra om man bort ser från de psykiska som tog stenhårt på mig. Han föddes med akut/planerat kejsarsnitt något som jag var livrädd för.
    Grät och hade panik och genom hela förlossningen. Gråter fortfarande av bara tanken.

    Alltid haft en bild av iallafall två barn. Men jag är nöjd och galet tacksam över min son och kan absolut nöja mig med 1 barn. Jag är livrädd för att gå genom samma grej en gång till.
    Sambon tycker de kan vara kul med 1 barn till och visst de kan ju jag med tycka. Men han säger också att vill jag inte så är de så och han nöjer sig då med 1 barn. Alla andra tjatar om att det självklart att sonen ska ha ett syskon. Jag kan inte heller låta bli att fundera på om man kanske iallafall skulle försöka få ett syskon efter som första tog tid, vad säger att nästa tar änu längre tid. Jag fyller 28 och sambon 32 så vi har ju tid så sätt men säg att ett syskon skulle ta fem år då borde man börja nu då eller vänta tills att jag är redo för ett barn? Tänk om jag inte blir redo för ett barn förrens de är "försent".

    Var så mycket som dog inom mig när jag gick genom min graviditeten och förlossningen.

    Älskar min son obeskrivligt mycket och älskar att vara hans mamma.

    Hur gör man? Hur gör vi?

  • Svar på tråden Syskon??
  • Anonym (Wildrat)

    Jag tycker att du i första hand ska ta och bearbeta förlossningen med någon professionell. Sen kan du ta ett beslut om du vill ha ett barn till.

  • Anonym (Rädd)

    Har fruktansvärt dåliga erfarenheter av sjukvården. Vart vänder man sig isf?

  • Anonym (Rädd)

    Finns de ingen som gått genom samma eller upplever samma? Hade varit skönt att få höra hur ni gjorde/gör för att ta er genom. Vem pratar man med om man behöver hjälp?

  • Anonym (Rädd)

    Många som läst men ingen som har tips..

  • Gladskit

    Via BVC/MVC brukar man kunna få hjälp. Titta annars på vårdguiden om det finns någon mottagning i närheten som skulle kunna guida dig vidare?
    Det är nog viktigt att du får hjälp att prata igenom dina upplevelser, oavsett om ni sedan bestämmer er för att ha fler barn eller inte.

    Ur vissa aspekter tycker jag att det är värdefullt med syskon. Man lär sig saker per automatik när man är fler barn i en familj, som man inte kan lära sig på samma sätt annars. Samtidigt måste man känna själv att man VILL ha fler barn. Vill man inte så vill man inte. Och du är ju inte jättegammal så det är kanske klokt att vänta några år?
    Jag har en åttaåring och har inte känt något direkt sug efter fler barn ännu men jag känner också att jag har några år till på mig att bestämma mig helt. Borde också ha pratat med någon efter min förlossning men när jag väl insåg det tyckte jag att det kändes "för sent".

  • Anonym (Rädd)

    Tack för dit svar. Jag har tyvärr inget förtroende för vårat mcv och ger inte så mycket för bvc heller. Hon på bvc är bra men är alltid sjukskriven. Kollade lite på 1177. Har tidigare i livet fått hjälp av en kurator på vc men hon gav mig inget heller. Kändes mest jobbigt att ha mig där och efter varje gång så frågade hon om de var någon idé att träffas mer. Men får väl försöka ge de en chans. Måste få ett avslut på den här spiralen.

    Jag har två hel syskon som jag inte har haft kontakt med sen jag var 14-15. Så får min synvinkel så känns syskon onödigt då de inte till fört mig någon glädje utan bara smärta. Dock behöver ju inte det betyda att sonen får desamma.

  • Gladskit
    Anonym (Rädd) skrev 2014-05-15 12:22:03 följande:
    Tack för dit svar. Jag har tyvärr inget förtroende för vårat mcv och ger inte så mycket för bvc heller. Hon på bvc är bra men är alltid sjukskriven. Kollade lite på 1177. Har tidigare i livet fått hjälp av en kurator på vc men hon gav mig inget heller. Kändes mest jobbigt att ha mig där och efter varje gång så frågade hon om de var någon idé att träffas mer. Men får väl försöka ge de en chans. Måste få ett avslut på den här spiralen.

    Jobbigt att du känner så. Skulle du kunna ringa till förlossningen där du födde ditt barn och prata med någon barnmorska där? De vill säkert gärna hänvisa till din barnmorska på MVC men om du ber om ett samtal för att gå igenom din journal (som finns på sjukhuset) så kanske de kan tänka sig att boka tid och då kan du ta upp de här andra sakerna också?
  • Anonym (Rädd)

    Barnmorskan jag hade genom min graviditet har jag inget förtroende för. Hon är en del av varför de blev en psykisks påfrestande för mig. Det är en liten mvc och alla andra var "fullbokade" just då så de gick inte byta. Jag var aldrig heller på återbesöket efter förlossningen. Men jag kanske ska ta mod till mig och prata med hon på bvc. Hon är ok men lite ger ett osäkert intryck efter som hon själv är sjukskriven för sitt psyke.

    Hon kanske iallafall kan hjälpa mig till vart jag bäst vänder mig. Tack för du tar dig tid att svara?

Svar på tråden Syskon??