• Anonym (??)

    Första barnet kom med planerat snitt, brukar det bli snitt vid nummer två med?

    Fick ett sövt planerat snitt pga rädsla..
    Vill ju ge barn 1 ett syskon men vet inte om jag orkar med kampen om att få snitt igen.

    Är det lättare och få snitt vid nummer två?

  • Svar på tråden Första barnet kom med planerat snitt, brukar det bli snitt vid nummer två med?
  • Helly

    Du har ju kontakterna redan. Du kan ta kontakt med vården redan nu och få det ordnat på förhand. Säg att ett godkänt planerat snitt är en förutsättning för att du ska våga bli gravid igen. 

    Du har ju gått igenom hela processen. Om du riktar in dig på personerna som godkände ditt snitt sist, då finns det liksom ingen anledning till varför de ska fatta ett annat beslut nu. Allting är ju precis som förut, förutom att en vaginal förlossning är något mer riskfylld nu pga ditt tidigare snitt. 

    Jag tog upp saken redan på efterkontrollen 8 veckor efter mitt snitt.

    Lycka till!

  • Anonym (1)

    För mig var det ännu svårare andra gången av någon anledning. Fick springa mellan psykolog, psykiater, kurator, barnmorska i 30 veckor innan de fattade att jag är minst lika rädd som förra gången och vill inte ha en jävla "revanch" som överläkaren i lund försökte pracka på mig.

Svar på tråden Första barnet kom med planerat snitt, brukar det bli snitt vid nummer två med?