• Anonym (ovetande)

    Det man inte vet, lider man inte av?

    Vad anser ni? Om man t.ex. har en älskare/älskarinna vid sidan av, och partnern aldrig får reda på det, är det okej?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-05-14 15:53
    Om det är en engångsgrej?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Det man inte vet, lider man inte av?
  • Acubens
    HäckHäxan skrev 2014-05-15 13:11:41 följande:
    Alldeles säkert någon man knullar med fler gånger smile1.gif nä allvarligt klart det finns ett mellanting. Världen är ju inte bara svart eller vit.

    Så hur tycker du att ett mellanting mellan dessa är/ser ut?
    Någon man knullar några få gånger bara, sedan tycker att man ska vara trogen sin partner
  • Bjoer
    Fool skrev 2014-05-15 11:52:43 följande:
    Så nej , att leva i en lögn är inte att leva i det liv jag redan har utan snarare att leva i det liv jag TROR att jag har men som ser helt annaorlunda ut i realiteten bara det att jag inte är medveten om det än.

    Precis, vilket är samma sak, för dig. Din upplevelse är ju inte att du lever i en lögn, så vad spelar det då för roll?
  • Anonym (Tänker)
    Acubens skrev 2014-05-15 13:29:31 följande:
    Någon man knullar några få gånger bara, sedan tycker att man ska vara trogen sin partner
    Att vara trogen handlar väl inte bara om stunden? För då är väl alla trogna, ja förutom den timmen de är otrogna?

    Otrogen i förmiddags
    Trogen nu på eftermiddagen
    japp då är jag trogen

    Näe det låter werid.
  • Bjoer
    Blåöga skrev 2014-05-15 11:49:09 följande:

    Eftersom frågeställningen handlade om att ha en älskare/älskarinna så tvivlar jag starkt på att partnern inte märker det på ett eller annat sätt. Det ÄR ytterst svårt att dölja en affär, det enda som egentligen fungerar är att neka varje gång frågan kommer upp (vilket det kommer göra), förminska och förlöjliga sin partner för att han/hon ens misstänker något så korkat och/eller låtsas att det regnar. Men det innebär ju att man skyddar sig själv, inte sin partner. Att i denna (vanliga) situation inbilla sig att man månar om sin partners känslor genom att ljuga är långt ifrån insiktsfullt, snarare egoistiskt.

    Frågeställningen var också att partnern aldrig fick reda på det. I mitt fall innebär det inte att man i princip vet men inte fått det bekräftat utan att man är lika säker på att partnern inte är otrogen som om det faktistk var sant. Vilket också är en vanligt situation.
  • Fool
    HäckHäxan skrev 2014-05-15 13:18:46 följande:
    Jag är tvärtom jag vill veta. Har alltid krävt att veta och jag har väntat ut läget för jag vet att den andra kommer klanta till sig och bevisa att min magkänsla är rätt, det slog aldrig fel. Jag hade rätt varje gång.

    Men om jag vänder på det och jag skulle vara den som var otrogen då skulle jag välja att hålla käften och göra slut istället för att såra den andra ännu mer genom att både berätta och göra slut. Ser ingen mening med det. Ingen mening med att förstöra den Andres tillit till andra enbart för att jag var ett jävla as. Som jag ser det gör det mer skada än nytta och om jag verkligen älskat, tyckt om och brytt mig om personen jag var otrogen emot så ser jag ingen mening alls med att såra och skada personen mer än jag redan gör genom att bryta relationen.
    Förstår hur du tänker , och det förutsätter att man faktisk oxå gör slut och inte bara håller käften..... men samtidigt så tycker jag att det är inte mitt beslut att ta , om jag varit otrogen mot min partner så är det upp till henne att avgöra om hon vill dumpa mig eller förlåta mig , inte mig.

    Så visst kan jag hålla med dig om att det du beskriver är ett sätt att inte såra sin partner i onödan om man anser att man inte älskar personen längre , då är det kanske bättre att hålla tyst om det och avsluta förhållandet. Men många är otrogna för att de vill äta kakan och ha den kvar , i de fallen tycker jag det är fel att avsluta förhållandet för att man varit otrogen , det är att frånta sin partner rätten att välja , speciellt om man har barn så blir det ännu mer fel , för genom att avsluta förhållandet så dömmer man inte bara sig själv till att träffa sina barn på deltid utan även sin partner , för att inte tala om barnen.
  • Ingram
    Fool skrev 2014-05-15 10:01:21 följande:
    Fast jag tror tyvärr inte det är så enkelt , vem säger tex att ett engångsknull inte blir ett regelrätt förhållande vid sidan av just därför att du inte fick reda på något ? Jag menar kom man undan med det en gång så är det väl ganska frestande att göra om det ? Speciellt om mnan vet med sig att ens partner anser att "det är ingen big deal" ?

    Vem säger att om du förlåter din partner rakt av utan omsvep eftersom "det är ingen big deal" så blir det som ett ok för din partner att göra om det ? Och hur skulle du ställa dig till det ? Han är otrogen , du förlåter , han gör om det , du förlåter , han gör om det .... etc... ?
    Jag kan ju bara tala för mig själv och hur jag känner och även om min man hade haft ett sexuellt förhållande på sidan om så är det ingenting som påverkar mig så länge han skulle sköta det snyggt.
    Jag tror absolut inte att min man har ett förhållande på sidan om och skulle han mot förmodan ha det så lider inte jag av det.
  • Fool
    Bjoer skrev 2014-05-15 13:30:20 följande:

    Precis, vilket är samma sak, för dig. Din upplevelse är ju inte att du lever i en lögn, så vad spelar det då för roll?
    Det beror på vad man skattar högst , vad man tror att man lever i eller vad man faktiskt lever i.
    Sen tror jag det inte går att komma ifrån att man faktisk lever i en lögn , dvs man lever inte i det förhållandet man signade upp för , och man lever inte med den partner man en gång valde.... man lever i en lögn , en fiktiv verklighet.

    Sen upplever man det kanske inte så eftersom man inte är medveten om att man lever i en lögn.

    Det spelar stor roll eftersom varje människa har rätt att själv få göra sina egna val i livet , det gäller även att själv välja om man vill eller inte vill veta om sin partners otrohet , även det är ett val. Ingen har rätt att göra det valet åt en , speciellt inte baserat på sina egna intressen. Två fel gör inte en rätt , att först bedra sin partner och på det sätta igång och ljuga eller mörka gör inte allt rätt , ett fel plus ett fel blir två fel , inte ett rätt.

    Vad spelar det för roll resonemanget går ju att applicera i mängd olika sammanhang , varför vill vi veta om korruption hos våra politiker ? Vi ser ju aldrig det i praktiken ändå ? Varför vill vi veta om mutskandaler , fallskärmar , skyhöga arvroden hos våra företagsledare , det påverkar ju inte vårt dagliga liv ? Varför vill du veta om dina kläder är gjorda av barnarbetare ? Dom passar ju bra ändå ? Varför vill du veta om köttbiten du äter kommer från djur som behandlats väl eller inte ? Den smakar ju lika bra ändå ?
  • Fool
    Ingram skrev 2014-05-15 13:45:19 följande:
    Jag kan ju bara tala för mig själv och hur jag känner och även om min man hade haft ett sexuellt förhållande på sidan om så är det ingenting som påverkar mig så länge han skulle sköta det snyggt.
    Jag tror absolut inte att min man har ett förhållande på sidan om och skulle han mot förmodan ha det så lider inte jag av det.
    Jo jag förstå hur du menar , det jag säger är att det i paraktiken inte alltid är så enkelt som i teorin , i teorin kan man styra över alla parametrar precis som man vill , man kan avgöra om det ska handla om en gång eller flera ggr  , man kan avgöra om ens partner kommer sköra det snyggt eler inte , man kan avgöra hur mycket sorg , ilska , etc man ska känna , etc....

    I praktiken har du ingen kontroll öht i hur saker och ting utspelar sig , det kan tex bli så att din partner är otrogen en gång och eftersom han märker att... fan det här var ju roligt... det hände ju inget...så fortsätter han göra det , det kan även bli så att han med tiden blir kär i den han är otrogen med och lämnar dig pga av det , eller att sex med henne är så mycket bättre än med dig att han väljer henne istället....även om han nu sköter det snyggt så har varken han eller du kontroll över hur hon (den andra) sköter det , hon kanske går omkring och berättar det för alla sina vänner och till slut vet alla utom du... hur kul är det på en skala ? Alla era vänner pratar om dig och din man bakom din rygg , tycker synd om dig , ser ner på dig eller honom , etc... och du vet ingenting ?

    Som sagt , det kan utspela sig på en mängd olika sätt i teorin , det enda sättet att ha kontroll på hur saker utspelar sig är att dels veta om det och dels göra något åt det.
  • Ingram
    Fool skrev 2014-05-15 14:02:01 följande:
    Jo jag förstå hur du menar , det jag säger är att det i paraktiken inte alltid är så enkelt som i teorin , i teorin kan man styra över alla parametrar precis som man vill , man kan avgöra om det ska handla om en gång eller flera ggr  , man kan avgöra om ens partner kommer sköra det snyggt eler inte , man kan avgöra hur mycket sorg , ilska , etc man ska känna , etc....

    I praktiken har du ingen kontroll öht i hur saker och ting utspelar sig , det kan tex bli så att din partner är otrogen en gång och eftersom han märker att... fan det här var ju roligt... det hände ju inget...så fortsätter han göra det , det kan även bli så att han med tiden blir kär i den han är otrogen med och lämnar dig pga av det , eller att sex med henne är så mycket bättre än med dig att han väljer henne istället....även om han nu sköter det snyggt så har varken han eller du kontroll över hur hon (den andra) sköter det , hon kanske går omkring och berättar det för alla sina vänner och till slut vet alla utom du... hur kul är det på en skala ? Alla era vänner pratar om dig och din man bakom din rygg , tycker synd om dig , ser ner på dig eller honom , etc... och du vet ingenting ?

    Som sagt , det kan utspela sig på en mängd olika sätt i teorin , det enda sättet att ha kontroll på hur saker utspelar sig är att dels veta om det och dels göra något åt det.
    Det kan absolut hända men är min man otrogen och blir kär i denna person och det slutar med att han lämnar mig så vet jag ju om det och frågeställningen handlar väl mest om ifall man vill veta om ens partner är otrogen eller inte.
    Återigen vet jag ingenting och mitt liv är bra så ser jag personligen inte skadan då det inte påverkar mitt liv, sen tar jag inte så hårt på just otrohet om jag ska vara ärligt. I alla fall inte om det enbart handlar om sex!
  • HäckHäxan
    Fool skrev 2014-05-15 13:35:57 följande:
    Förstår hur du tänker , och det förutsätter att man faktisk oxå gör slut och inte bara håller käften..... men samtidigt så tycker jag att det är inte mitt beslut att ta , om jag varit otrogen mot min partner så är det upp till henne att avgöra om hon vill dumpa mig eller förlåta mig , inte mig.

    Så visst kan jag hålla med dig om att det du beskriver är ett sätt att inte såra sin partner i onödan om man anser att man inte älskar personen längre , då är det kanske bättre att hålla tyst om det och avsluta förhållandet. Men många är otrogna för att de vill äta kakan och ha den kvar , i de fallen tycker jag det är fel att avsluta förhållandet för att man varit otrogen , det är att frånta sin partner rätten att välja , speciellt om man har barn så blir det ännu mer fel , för genom att avsluta förhållandet så dömmer man inte bara sig själv till att träffa sina barn på deltid utan även sin partner , för att inte tala om barnen.
    För mig hade de inte spelat någon roll om jag älskat personen eller inte ( har dock svårt att tro att jag skulle stanna kvar länge alls om jag inte älskade någon ) men jag hade gjort slut oavsett. Även om jag nu skulle ha berättat och bekänt att jag är ett otroget as så hade jag inte velat bli förlåten och jag hade inte velat leva kvar i relationen så även om den andre hade varit beredd att förlåta mig, att stryka ett streck över så hade inte jag velat leva vidare i relationen oavsett. För någonstans gick jag själv över en gräns och det där med att förlåta sig själv är inte jag något bra på.

    I min värld förtjänar barnen mer än två vuxna som bor ihop för syns skull men inte mår bra eller är lyckliga tillsammans. Jag är vuxen och jag får stå mitt kast och ta konsekvenserna för de handlingar jag valt att göra mot bättre vetande.

    Samtidigt så förstår jag också att partnern borde få välja. Även om den personens val inte hade spelat roll eftersom jag redan hade bestämt mig.
Svar på tråden Det man inte vet, lider man inte av?