• Anonym (panik)

    vita korn i håret

    Hej!

    I går och idag har jag haft klåda i hårbottnen, det kliar inte hela tiden men ganska ofta. Jag trodde först att det berodde på att jag duschade utan balsam häromdagen men även efter en balsamkur har kliandet fortsatt.

    Idag har jag märkt att när jag kliar får jag som små vita korn på fingrarna, de vita kornen syns även i håret, nära hårbottnen.

    Jag är livrädd över att ha fått löss. De vita kornen sitter dock löst i håret, de sitter inte fast på hårstråna vad jag kan se. Gnetter sitter väl fast på stråna?

    Någon som vet vad det kan vara?

    Helst skulle jag vilja att någon tittade mig i håret, men vem ska man våga be om något sådant? 

  • Svar på tråden vita korn i håret
  • Fia 28

    Tja det finns väl inte så mycket annat än mjäll och lössägg som e vitt och i hårbotten. Har du ingen nära vän eller släktning som kan kontrollera?

  • Anonym (panik)

    Jag ska köpa en kam och be min man kamma mig, vet dock inte riktigt hur vi ska kunna ställa diagnos av det.

    Jag googlade lite och det finns ganska många olika läskiga saker man kan få i hårbottnen, eksem, svamp, psoriasis och annat. 

  • Fia 28
    Anonym (panik) skrev 2014-05-14 14:42:12 följande:
    Jag ska köpa en kam och be min man kamma mig, vet dock inte riktigt hur vi ska kunna ställa diagnos av det.

    Jag googlade lite och det finns ganska många olika läskiga saker man kan få i hårbottnen, eksem, svamp, psoriasis och annat. 
    Jo sant. Pappa har psoriasis och det kommer rätt stora fjäll som inte går att missta för löss. Själv har jag fått klåda av ett nytt schampo en gång, men inga vita korn dock.
  • Anonym (mjäll)

    Det låter som vanligt mjäll. Det har jag dragits med i tjugo år. Lite irriterande, men går att hålla i schack med mjällschampo. Har du tur så försvinner det av sig själv lika fort som det kom.

  • Anonym (panik)

    Jag har blivit genomsökt nu och kammad. Inget krypande och inga löss föll ur kammen, dock såg min man de vita kornen/flagorna. Jag var även röd i hårbottnen.

    Jag gick till apoteket och köpte en gel för torr och kliande hårbotten, hoppas att det ska lindra lite. Börjar bli lite öm efter allt kliande.

Svar på tråden vita korn i håret