• Anonym (Orolig)

    Avbrutet samlag i 4 år utan graviditet. Är vi sterila?

    Hej alla.
    Jag kanske verkar jättekonstig nu, men jag har funderat på detta så himla länge, och jag oroar mig i princip varje dag för detta.


    Jag är en tjej på 22 år som haft avbrutet samlag med min sambo (i samma ålder) i ca. 4 år, och jag har aldrig blivit gravid. Alla säger att man är så himla fertil i denna åldern och att det är jäääättestor chans att bli gravid när man har avbrutet samlag.
    Anledningen till att vi har avbrutet är att jag testat många preventivmedel som jag inte trivts med, och vi har känt att ifall jag blir gravid så behåller vi barnet. Dock så vill vi inte ha helt oskyddat, då vi hoppas på att kunna vänta iallafall ett år till med ett barn.
    (Ni som har åsikter om detta får gärna hålla dessa för er själv).

    Jag har en komplikationsfri abort bakom mig, så jag vet att jag har kunnat bli gravid. Men jag kanske inte kan det efter aborten? Och min sambos spermier kanske inte "funkar"? För isåfall borde ju något ha hänt trots att vi haft avbrutet samlag? Dock så har vi inte sex jätteofta, och jag brukar ha koll på min ägglossning så att vi undviker att ha sex just då. 

    Vad tror ni om detta? Jag låter säkert helknäpp, men jag hoppas att någon där ute förstår hur jag menar med detta!


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-05-18 22:02
    Tilläggas skall att jag var inte gravid med min sambo, utan det var med mitt ex.
  • Svar på tråden Avbrutet samlag i 4 år utan graviditet. Är vi sterila?
  • förfan

    "None of the preejaculatory samples contained sperm. All the patients had sperm in routine sperm analyses.


    Preejaculatory fluid secreted at the tip of the urethra from Cowper's gland during sexual stimulation did not contain sperm and therefore cannot be responsible for pregnancies during coitus interruptus."


    Källa: www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12762415
  • Anonym (Orolig)

    Fast folk som blivit gravida trots avbrutet samlag, är det för att killen varit för sen med att dra ut den och råkat komma innan? Kanske bara ska ta det som att sambon har jäkligt bra koll på satsen.. Men jag oroar mig ändå! Kan inte typ hela familjeliv bara skriva att de hade avbrutet sex i 10 år och sen bara huxflux blev gravida med massor av friska barn första oskyddade samlaget?! Så kan jag liksom vara lugn!

  • Anonym (142)

    Jag har lite samma situation (dock vill vi inte ha barn, och detta kan ju därför låta väldigt korkat.). Jag och min sambo kör också, av liknande anledning som ni, med avbrutet och det har aldrig lett till något. Vi är 25 och 24 år, men det handlar bara om ca ett års tid. Vad jag har hört så har inte alla män "fungerande" spermier i försatsen (som isåfall skulle varit "boven i dramat") och det är därför det inte alltid händer. Men ja, jag förstår din oro.

  • förfan
    Anonym (Orolig) skrev 2014-05-18 22:09:34 följande:
    Fast folk som blivit gravida trots avbrutet samlag, är det för att killen varit för sen med att dra ut den och råkat komma innan? Kanske bara ska ta det som att sambon har jäkligt bra koll på satsen.. Men jag oroar mig ändå! Kan inte typ hela familjeliv bara skriva att de hade avbrutet sex i 10 år och sen bara huxflux blev gravida med massor av friska barn första oskyddade samlaget?! Så kan jag liksom vara lugn!
    Ja, exakt.

    Dessutom kan du bara bli gravid under 48 timmar per menscykel (spermier kan sedan leva i en max fem dagar, så för att vara säker kan man ju räkna ägglossning + fem dagar innan för att ha koll).
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (142) skrev 2014-05-18 22:10:17 följande:
    Jag har lite samma situation (dock vill vi inte ha barn, och detta kan ju därför låta väldigt korkat.). Jag och min sambo kör också, av liknande anledning som ni, med avbrutet och det har aldrig lett till något. Vi är 25 och 24 år, men det handlar bara om ca ett års tid. Vad jag har hört så har inte alla män "fungerande" spermier i försatsen (som isåfall skulle varit "boven i dramat") och det är därför det inte alltid händer. Men ja, jag förstår din oro.

    Blev lite lugn då jag såg i en annan tråd att ett par hade haft avbrutet i 3 år, och sen blev gravida första gången efter oskyddat sex. Wiho! Fast åååh, alla dessa oroande tankar! Alla bara ploppar ut ungar överallt, och jag bara försöker ställa mig in på att vi inte ens kan få barn. Varför är man så knasig?! 


    Vi får väl försöka att inte oroa oss, utan ta problemet när (och såklart OM!) det nu kommer :) 

    Ser dock gärna att andra skriver erfarenheter av detta ändå, jag vill gärna veta!

  • Anonym (Gravid)

    Vi har kört avbrutet i 6 år, vi har 2 barn sen innan. Sen slutade vi med avbrutet sex nu i feb och är nu gravid. Så kanske du oxå har en sambo som är väldigt säker ;) du kan nog vara lugn. Kram

  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Gravid) skrev 2014-05-18 22:27:33 följande:
    Vi har kört avbrutet i 6 år, vi har 2 barn sen innan. Sen slutade vi med avbrutet sex nu i feb och är nu gravid. Så kanske du oxå har en sambo som är väldigt säker ;) du kan nog vara lugn. Kram
    Åhh, tacktacktack för ditt svar! 
    Jag har en sån enorm barnlängtan att det nästan gör ont i mig, men det optimala hade varit att vänta tills vår lägenhet är lite mer renoverad och tills andra bitar fallit lite mer på plats. Men jag oroar mig ändå så mycket för det här! Och jag vet ju att det finns andra metoder ifall man inte kan få barn.. Har själv en jämnårig vän som har en underbar liten provrörsbebis, men ja. Oron finns ju där! 

    Tack igen för ditt svar! <3
  • Anonym (ask)

    Hej! Jag och min sambo körde med avbrutet samlag i minst 6 år. Jag tänkte många gånger precis som du! När vi bestämde oss för att det var dags att skaffa barn tog det tre månader innan jag var gravid. :)

  • Anonym (Orolig)
    Anonym (ask) skrev 2014-05-18 22:35:56 följande:
    Hej! Jag och min sambo körde med avbrutet samlag i minst 6 år. Jag tänkte många gånger precis som du! När vi bestämde oss för att det var dags att skaffa barn tog det tre månader innan jag var gravid. :)
    Hej! Guuud vad jag kommer sova gott inatt! Jag har nog skrämt upp mig själv, och blivit uppskrämd av andra. Självklart ska man inte rekommendera avbrutet samlag och därför kanske man inte ska vara så positiv till det, men det verkar faktiskt inte vara så himla riskabelt som folk säger. Så jag kanske ska vara lugn :) 
    Tack för ditt svar! <3
  • Anonym (avbrutet)

    Hej TS!

    Jag och min sambo har kört med avbrutet samlag i över tio år utan att det resulterat i graviditet, men blev gravida direkt när vi ville det. Vi har två barn. Så jag tror inte du behöver oroa dig :)

Svar på tråden Avbrutet samlag i 4 år utan graviditet. Är vi sterila?