• Madeleinewiklund

    Min mamma har hjärntumör och det finns inget mer att göra för att rädda henne, när vet jag att det är dax?

    Hej.

    Jag är ny här. Desperat letat efter mer svar än vad jag hittat. Jag är så frustrerad! Jag hoppas kunna få svar från er här.

    Min mamma fick diagnosen elakartad hjärntumör i juni år 2012. Den satt där det påverkade hennes nervsystem, hennes högersida vart sämre. Dom opererade henne och fick bort tumören. Sedan fick hon cellgifter osv .. jag vet inte exakt allt. Efter första röntgenkollen så vart det tomt och vi fira. Men såklart kom den tillbaka senare .. det gick inte att operera igen så dom fick gå all in med strål och cellgifter.
    Hela processen gick bra för mamma, inga kramper och inget annat. Men tillslut nu så besluta dom att inget mer går att göra så de avslutade med medicineringen. Efter det fick hon svårare att gå, tala osv .. gåställning blev till rullstol som nu har blivit till sängliggandes med kateter. Hon är svårkontaktbar, kan ej röra sig speciellt bra. Hon sover mycket. Kan knappt öppna ögonen längre. Men hon svarar oss ibland. Dricker och äter gör hon fortfarande. Äter dock flytande saker som youghurt, kräm .. Hon har blivit svagare än nånsin och mindre kontaktbar. Vi har sköterskor som kommer då o då o ger henne muskelavslappnande. Hon har fått lite kramper.

    Min fråga är helt enkelt .. hur lång tid tror ni att hon har kvar? Detta är så sjukt frustrerande, jag klättrar på väggarna. Att hon äter och dricker visar ju inte direkt på att hon snart dör. Så, vad händer? Hur länge ska hon behöva ligga där och lida? Någon med samma erfarenhet? Jag orkar inte mer. Jag vill kunna börja bearbeta och sörja.

    Min mamma betyder allt för mig, men detta är inte roligt för nån av oss i familjen.  
    cancer cancersjuk hjärntumör frustrerad
  • Svar på tråden Min mamma har hjärntumör och det finns inget mer att göra för att rädda henne, när vet jag att det är dax?
  • Aimee68

    Men usch va hemskt! Lider med dig/er. Ingen här på FL kan ju omöjligt veta..Det är nog väldigt olika från fall till fall. Men förstår att det måste vara fruktansvärt jobbigt att se din mamma lida :( För allas skull får vi hoppas det går fort nu! Styrkekramar


    Att älska sig själv är början till en livslång kärlekshistoria...
  • Voodoodoll

    Jag har, precis som de andra, ingen aning. Jag ville mer skicka dig en stor kram. Vilken fruktansvärt svår händelse för er att gå igenom. Jag hoppas att din mamma slipper att lida allt för mycket och det är fint att ni har varandra i familjen. Stor stor kram på dig!

  • Ensam hemma

    Jag önskar att jag kunde ge dig kraft och styrka. Det måste göra fruktansvärt ont att tvingas se sin mamma i denna situation, en person som man älskar och håller av.

  • Omorfia

    Beklagar er svåra tid. Det är helt omöjligt att säga hur lång tid det kan ta innan hennes kropp ger upp. Kram.

  • goggles

    Först av allt beklagar jag det du går igenom och på många sätt och vis förstår jag dig. Min morfar var svårt sjuk och han vårdades av hans barn dygnet runt i ett par månaders tid. Jag minns känslan de sista veckorna när jag bara önskade att han skulle somna in, för ALLAS skull. Han hade inte cancer utan svårt hjärtsvikt. Det var en evig väntan för det som inte gick att göra någonting åt. Det tyckte jag var oerhört jobbigt. Samtidigt var jag tacksam för varje dag som jag fick spendera lite tid med honom och hålla hans hand. En sak som brukar vara ett tecken förutom matintaget är att ansiktsdragen blir spetsigare. Har det börjat på din mamma ännu? 


     


    Min morfar käkade flytande fram till ca en vecka innan hans död. 

  • Madeleinewiklund

    Tack för erat fina stöd.

    Doktorn var här idag och vi besluta tillsammans i hela familjen att vi skall gå ner på medicineringen och låta henne sova .. annars kommer vi få ge henne mer och mer medicinering men ingenting kommer bli bättre. Bara att hon ibland kan va vaken. För det första vill inte min mamma detta och för de andra vill ingen i familjen det heller .. det är bara ett lidande. Så vi kommer låta henne gå vidare snart .. och det gör så ont. Min lilla mamma .. min älskade fina mamma. Så orättvist. Så fruktansvärt orättvist.. att en sån fin oskyldig människa måste lämna oss .. jävla cancer. Det finns faktiskt folk som förtjänar skiten! Ta dom istället! Alla mördare, pedofiler, våldtäktsmän .. åååh. helvete.

    Vi trodde aldrig att detta skulle hända våran familj. Jag kan fortfarande inte förstå det. Min mamma är mitt allt. :(

    Shit happens, right? ...

  • maddelin

    Som ovanstående talare har jag inga råd. Din frustration måste vara enorm. Om att dra ner på medicinering för att låta henne få somna in gör det då om det känns rätt för er. Låt henne inte lida! Jag kan bara säga det. Jag ska tänka på er. Kramar i massor

  • sextiotalist

    Beklagar, mitt ena syskon förlorade en av sina närmate vänner i en hjärntumör för ett år sedan, en väninna har förlorat sin man i samma sjukdom.

    Hur länge hon är kvar kan ingen sia om, ett starkt hjärta orkar längre. Men läkare brukar kunna se när det är dags.

    Finns det musik som ni vet att hon tycker om, en bok som hon gillar, dikter som hon tycker om, en tv-serie hon gillar.
    Spela musiken, läs boken högt, läs dikerna. Spela upp ett favoritavsnitt. Så kanske hon får ro och blir lugn.

    Kramar

  • lövet2

    Det är ju omöjligt att säga egentligen, för alla fall är väl olika kan jag tänka mig. Den lilla erfarenhet jag har är från min brors hjärntumör och personer han hade kontakt med som var i samma situation. För samtliga var det så, att när de väl blev sängliggande med kateter och flytande kost, då var det bara veckor kvar. Runt 3 veckor tog det för min bror, och den sista veckan var han knappt kontaktbar förutom en liten stund av klarhet det sista dygnet.

    Sköterskorna brukar kunna se när det närmar sig, så de ger säkert en liten förvarning. Beklagar din kommande förlust, TS ...

  • Bella6899

    Lider med dig, vet hur det känns. Min mamma gick bort i cancer i maj och då hade hon varit sjuk i 10år så vi levde med hopp och förtvivlan länge :(

    Om du vill prata med nån så får du gärna skriva.

    Kram

  • Abbe83

    Beklagar, vet hur det känns. Jag förlorade min pappa i en elakartad hjärntumör när jag var 15 år. Han blev sjuk när jag var 1 år, han blev opererad men de fick inte bort hela tumören. Tumören påverkade hans tal, balans, personlighet och han fick epilepsi till följd av tumören. Hela familjen levde i ovisshet om när han skulle somna in, visste att det fanns inget att göra.

    Men när vi märke att han blev sämre och sämre och en morgon var helt okontaktbar och sen hamnade i koma så förstod vi att snart skulle vi förlora honom. Han dog 2 veckor efter det han blivit helt okontaktbar. Men då hade han blivit kopplad till en respirator, kunde inte andas själv så vi tog beslutet att respiratorn skulle stängas av. 

    Min pappa hette Karl Gunnar och får jag en son nån gång så blir hans andranamn Karl Gunnar för att hedra min älskade pappa. 

    Kram

Svar på tråden Min mamma har hjärntumör och det finns inget mer att göra för att rädda henne, när vet jag att det är dax?